Basisschool Tuindorp

Grote vuurvlinder 2 8472 CH Wolvega

  • Schoolfoto van Basisschool Tuindorp
  • Schoolfoto van Basisschool Tuindorp

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elk schooljaar gaan we tweemaal de resultaten van de school evalueren. We kijken dan naar de resultaten van het huidige schooljaar en hoe zich dat verhoudt tot de jaren ervoor. Dit doen we aan de hand van Cito Leerling in beeld. Dit instrument beoogt het analyseren en waarderen van de tussen- en eindopbrengsten in beeld te brengen. Doelen voor opbrengsten, zoals intern rendement in de vorm van de te behalen resultaten van leerlingen op tussentijdse momenten en aan het eind van de schoolperiode, worden aangegeven. Naast de opbrengsten van de niet methode gebonden toetsing worden ook de resultaten van de methode gebonden toetsen betrokken in het proces van analyseren en waarderen van opbrengsten. Dit alles leidt tot opmerkingen, adviezen en mogelijke acties voor het vervolg op korte of langere termijn. Deze acties zijn proactief, zodat mogelijke hiaten in de ontwikkeling van de leerlingen door middel van het bijstellen van het programma weggewerkt kunnen worden. De monitoring richt zich op analyses op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. De te nemen interventies worden vertaald naar (groeps)plannen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school krijgen de leerlingen en de ouders vanaf eind groep 6 een voorlopig schooladvies. Dit advies is grotendeels gebaseerd op de data van methode onafhankelijke toetsen uit de Friese plaatsingswijzer.
Met alle leerlingen uit groep 7 wordt een gesprek gevoerd over hun eigen zienswijze op het vervolg onderwijs en op hun leren: het slotoffensief. De doelen die kinderen dan zelf nog stellen kunnen  op leerinhoudelijk gebied zijn maar ook op taakgerichtheid of persoonlijkheidsontwikkeling.
In de loop van het laatste schooljaar worden leerlingen en ouders geïnformeerd over vormen van voortgezet onderwijs middels een informatieavond, doe- en open huis dagen van de VO scholen en brochures.

De route naar een definitief schooladvies ziet er als volgt uit;

- Begin oktober afname CITO Leerling In Beeld

- Eind oktober begin november wordt de Friese plaatsingswijzer besproken met leerlingen en ouders.

- Begin januari krijgen alle leerlingen uit groep 8 een schooladvies; dit advies komt tot stand door methode toetsen, methode onafhankelijke toetsen, werkhouding en de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling.

- In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets ROUTE 8.

- Uitslag van de doorstroom toets zal uiterlijk 15 maart in het bezit zijn van de school. Wanneer de uitslag hoger uitvalt dan het schooladvies, dan zal er een aanvullend gesprek zijn met leerling en ouders over het advies.

- Het definitieve schooladvies moet uiterlijk 24 maart gegeven zijn.

- De officiële aanmelding bij de VO school moet tussen 25 en 31 maart door ouders gedaan zijn.



Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Op onze scholen werken wij volgens de methodiek van de Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen en plezier
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Eigenheid en betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven