Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Bovenstaande is een indicatie van de invulling voor de verschillende vakken. Kinderen in de groepen 1 en 2 ontwikkelen zich sprongsgewijs. Daar wij de ontwikkeling van onze leerlingen als uitgangspunt nemen, zal per periode / thema bekeken worden of de onderwijstijd voor een bepaald vakgebied aangepast dient te worden.
Met behulp van Kijk! volgen wij de totale ontwikkeling van onze leerlingen in groep 1 en 2 en stemmen wij het activiteitenaanbod hier op af.
De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn.
Toelicht op het urentabel; onder taal verstaan we ook spelling. In de uren voor lezen zijn ook de begrijpend leeslessen verwerkt.
De lessen levensbeschouwing worden gegeven door vakleerkrachten van HVO (Humanistisch Vormend Onderwijs) en GVO (Godsdienstig Vormend Onderwijs)
Alle Friese basisscholen zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland PO 2101. Fonteinland 11, 8913 CZ Leeuwarden www.passendonderwijsinfryslan.nl Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat uitgaat van hun mogelijkheden, rekening houdt met hun beperkingen en aansluit bij wat ze nodig hebben. Onderwijs vindt plaats op de scholen en in de klas. Op een basisschool of, als dat nodig is, op een school voor speciaal (basis) onderwijs. Het liefst zo dicht mogelijk bij huis. De scholen spannen zich in om alle leerlingen in de basisschoolleeftijd een goede onderwijsplek te bieden. Ouders/verzorgers zijn daarbij een belangrijke partner. Er is een nauwe samenwerking met (jeugd) zorg, gemeenten, voorschoolse voorzieningen en het voortgezet onderwijs. Het samenwerkingsverband biedt een dekkend netwerk voor Passend Onderwijs en zorgt voor afstemming tussen het basis onderwijs en het speciaal (basis) onderwijs. Scholen zijn verantwoordelijk voor goed onderwijs en goede ondersteuning aan hun leerlingen. Het budget voor passend onderwijs dat zij krijgen van het samenwerkingsverband zetten ze op hun eigen manier in, op school en in de klas, zodat alle leerlingen de ondersteuning en extra hulp krijgen die ze nodig hebben. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijven scholen hoe ze vormgeven aan de basisondersteuning en welke vormen van extra ondersteuning ze ( kunnen) bieden in de eigen school. Ze werken daarbij handelingsgericht. Dat betekent dat scholen en leerkrachten denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van een leerling. Wat kan deze leerling en wat heeft deze leerling nodig? Het onderwijs stemt af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Scholen bieden de meeste leerlingen zelf extra hulp, de basisondersteuning. Scholen kunnen niet alles of niet alles zelf. Voor leerlingen die meer hulp nodig hebben, kunnen scholen dat met hulp van experts op de eigen school bieden. Sommige scholen doen dat in samenwerking met andere scholen. Ook kan een leerling hiervoor naar het speciaal (basis) onderwijs. Kwalitatief sterke ondersteuningscentra, zoals De Stipe, spelen in de samenwerking met het (speciaal) basisonderwijs, speciaal onderwijs en de instellingen voor jeugdzorg een actieve, zichtbare en verbindende rol bij het ontwikkelen en uitvoeren van passend onderwijs. Extra ondersteuning wordt door het bestuur mogelijk gemaakt middels het beschikbaar gestelde budget passend onderwijs van het samenwerkingsverband. Mits passend binnen het SOP van de betreffende school kan het bijvoorbeeld gaan om specifieke methodieken en materialen , deskundigheid van specialisten, meer handen in de klas, een aanpassing in het gebouw. Het kan ook zijn dat een andere school beter is toegerust om aan de onderwijs behoeften van de leerling te voldoen. Dat kan een andere basisschool met een meer passend profiel, maar ook een school voor speciaal (basis) onderwijs zijn. Stichting Comprix heeft het ondersteuningsteam De Stipe geformeerd om met de scholen mee te denken.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren nemen we de tijd om het goede te borgen en te versterken en tegelijkertijd zullen we ons blijven door ontwikkelen op didactisch en pedagogisch vlak.
Een aantal keren per jaar is er een gezamenlijk overleg met peuterspeelzaal van Doomijn, leerkracht van de onderbouw van obs Tuindorp, onze intern begeleider en directie. In dit overleg worden met name doorgaande lijnen, nieuwe ontwikkelingen en VVE-leerlingen besproken.