Basisschool de Speelwagen

Conferencelaan 1 1687 RA Wognum

Schoolfoto van Basisschool de Speelwagen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 maken de doorstroomtoets. De doorstroomtoets is landelijk verplicht en controleert in hoeverre wij de leerlingen op De Speelwagen voldoende hebben voorbereid op de middelbare school. Er wordt middels de doorstroomtoets onderzocht of de referentiedoelen die zijn gesteld worden behaald. 

De leerlingen maken op De Speelwagen de IEP doorstroomtoets in februari. Aan de hand van de doorstroomtoets kan het advies nog worden bijgesteld naar een hoger advies. De school zorgt voor een kansrijk eindadvies. De leerlingen ontvangen eind groep 7 een oriënterend gesprek, halverwege januari een voorlopig advies en eind maart hun definitieve advies. 

In het schooljaar 2022/2023 hebben 23 leerlingen de toets gemaakt. Het gemiddelde van de groep ligt boven de landelijke norm. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het document 'Speelwagen Ondersteuning van Kinderen' staat uitgebreid beschreven hoe wij het onderwijsproces van alle leerlingen monitoren en evalueren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het schooladvies wordt opgesteld op basis van de leerresultaten, motivatie en werkhouding van de leerling. Aan het einde van groep 7 krijgen de leerlingen op De Speelwagen een voorlopig advies. In de loop van groep 8 volgt het definitieve advies. Beiden worden aan u bekend gemaakt in een oudergesprek. 

Bij een hogere score op de doorstroomtoets dan het gegeven voorlopig schooladvies zullen wij het advies heroverwegen. Dit kan betekenen dat het schooladvies opgehoogd wordt, het kan ook betekenen dat we bij het gestelde advies blijven.

Wij hebben een populatie van kinderen met veel verschillende sociaal-economische en culturele achtergronden. In de 8 jaar op De Speelwagen proberen wij alle potentie in de leerling te benutten. Onze uitstroom is divers, maar altijd zo goed mogelijk passend bij het individuele kind.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Speelwagen vinden we het zeer belangrijk dat alle leerlingen met een prettig gevoel naar school gaan. Veiligheid en geborgenheid zijn voorwaarden om tot leren te kunnen komen.

Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van de individuele leerlingen en groepsbinding te stimuleren, maken wij gebruik van de methode De Vreedzame School. Alle groepen volgen de lessen van de Vreedzame School. In het eerste blok wordt er iedere dag een les aangeboden, deze lessen helpen bij een positief groepsklimaat. In de blokken daarna wordt er iedere week 1 les aangeboden. De regels, afspraken en woorden die besproken zijn, worden de hele week toegepast.

Middels de vragenlijsten van KIJK! en Zien! monitoren de leerkrachten hun observaties van de leerlingen. KIJK! bevat observatielijsten en een registratiesysteem voor de groepen 1 en 2 om de leerlingen te volgen in hun gehele ontwikkeling. Zien! monitort het sociaal emotioneel welbevinden van de leerlingen vanaf groep 3 t/m 8. Deze lijsten worden 2x per jaar schoolbreed ingevuld. Uit deze vragenlijsten komt een goed beeld of er zorgen zijn op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van de leerling. De school beschikt over een Anti-Pest Protocol waar ook de No-Blame aanpak in is opgenomen en een protocol voor het oplossen van incidenten waarbij fysiek geweld is gebruikt.

In de school is een Vertrouwenspersoon en een Anti-Pest Coördinator aanwezig. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerken en betrokkenheid
  • Welbevinden en zorgzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven