Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De groepen 1-2 op de Speelwagen:
Sociale ontwikkeling en gezond gedrag
Een veilige leer- en schoolomgeving is van essentieel belang, daarvoor hebben we veel aandacht. De leerlingen worden sociaal redzaam gemaakt. Hiervoor moeten zij leren kennis en inzicht te krijgen in hun eigen gedrag en de gevolgen ervan. We trainen daarvoor vaardigheden die prettige sociale omgang en welbevinden bevorderen, vanuit een positief pedagogisch standpunt. We hanteren hierbij de uitgangspunten en handreikingen vanuit de Vreedzame School. Voor de bevordering van de zelfstandigheid en het taakbewustzijn gebruiken we een kiesbord en (kleine) weektaken.
Lichamelijke opvoeding en spel
De leerlingen komen in contact met een breed aanbod van bewegings- en spelactiviteiten. Spel en bewegen, zowel buiten als in de speelzaal, staan centraal. De groepen hebben elke dag minstens vijf kwartier binnen- of buitenspel. Ze leren hierbij spelenderwijs hun oriëntatie in de ruimte en motorische vaardigheden te ontwikkelen.Werken in thema’s
Op de Speelwagen wordt in de groepen gewerkt met thema’s. Aan de hand hiervan wordt de ontwikkeling van de leerlingen gestimuleerd door bijpassende spelsituaties en materialen aan te bieden. Het accent ligt op het zich spelenderwijs ontwikkelen volgens een beredeneerd aanbod.Nederlandse taal
Taal staat in het onderwijs centraal. In de groepen 1-2 ontwikkelen we taal en vergroten we de woordenschat door onder meer het aanbieden van spelvormen, kringgesprekken en voorlezen. Er wordt aandacht besteed aan de zogenaamde ontluikende geletterdheid. Vooral de oudste kleuters willen graag iets doen met letters en lezen, daarvoor realiseren we met divers materiaal een passend aanbod. Ook is er een dagelijks aanbod van de lessen van Logo3000, samen met de woordmuur en praatplaten.Rekenvaardigheid
De ontwikkeling van de rekenvaardigheid start in de groepen 1-2 vooral spelenderwijs binnen de thema’s. Speelse situaties worden gecreëerd waarbij getalbegrip en getallen, maar ook meten, tellen, tijd en wegen aan de orde komen. Ook gebruiken we aanvullende lessen die passen bij de thema’s uit Met Sprongen Vooruit, een rekenmethode waarvan we spelmateriaal en ideeënboeken in huis hebben.Wereldoriëntatie
Wereldoriëntatie is op de Speelwagen vervat in de thema’s die in de methode Vier keer Wijzer passen. Er zijn geen aparte vakgebieden maar het geheel is geïntegreerd.Creatieve vakken: handvaardigheid en muziek
Expressie en handvaardigheid passen ook binnen de thema’s van Vier keer Wijzer. In de kleutergroepen worden veel basisvaardigheden aangeleerd op creatief gebied. Muziek past ook binnen de thema’s, dit gebeurt in de vorm van samen zingen waarbij ook muziekinstrumenten gebruikt worden.Van groep 2 naar groep 3
We bereiden de leerlingen van groep 2 voor op de overgang naar groep 3. De leerkrachten volgen de leerlingen in de ontwikkeling zodat voortgang ervan gegarandeerd wordt en zodat het juiste aanbod gegeven kan worden, passend bij de ontwikkelingsfase. Voor de kinderen wordt hun ontwikkeling vanaf groep 1 via observaties bijgehouden in het registratieprogramma KIJK!. Deze registraties zijn ondersteunend bij het totaalbeeld dat de leerkracht van de leerlingen heeft.
Per groep en per leerling wordt bekeken wat de onderwijsbehoefte is. Bovenstaande tijdsinvestering is ook zeer afhankelijk van de groep en de individuele leerling. Deze tijdsindicatie is een benadering. Kunstzinnige en creatieve vorming is onderdeel van wereldoriëntatie, net als levensbeschouwing. De verschillende geloofsovertuigingen komen aan bod bij het thematisch onderwijs.
Wij zijn goed in staat om de basisondersteuning vorm te geven. Het onderwijs op de Speelwagen sluit aan bij de individuele kwaliteiten en onderwijsbehoeften van kinderen en er wordt gestreefd naar passend onderwijs. Dit betekent dat zowel voor leerlingen die bovengemiddeld presteren als voor leerlingen die onder gemiddeld presteren de leerdoelen en het leerstofaanbod zo nodig worden aangepast. Wij hebben een kwaliteitscoördinator, een rekencoördinator, een taal/leescoördinator en een gedragsspecialist binnen de school.
Wanneer een school aangeeft handelingsverlegen te zijn in het passend maken van het onderwijs voor een leerling, wordt deze leerling (met ouders en externen) samen besproken in een Ondersteuningsteamoverleg (OT), waarbij gezocht wordt naar mogelijkheden en kansen voor deze leerling. De leden van het OT voorzien de ouders en school van tips en adviezen en waar nodig onderzoek.
In het bestand 'Schoolondersteuningsplan' vindt u meer informatie met betrekking tot de ondersteuning die wij kunnen bieden.
Het inschakelen van een extern deskundige
Het kan voorkomen dat u als ouder het nodig vindt om een extern deskundige in te schakelen. In het belang van een goede samenwerking met u en in het belang van uw kind willen we u graag wijzen op het volgende:
Indien u zelf een psychologisch of ander onderzoek door een deskundige laat uitvoeren, zullen we deze resultaten betrekken bij onze aanpak als:
- het een gekwalificeerd onderzoeker betreft;
- hij/zij aantoonbare ervaring heeft met basisschoolleerlingen;
- er sprake is van onafhankelijk advies;
- wij als school inbreng hebben in het bepalen van de onderzoeksvraag;
- wij als school mondeling en schriftelijk worden geïnformeerd over de volledige uitslag.
Wanneer u een extern deskundige kiest die niet aan deze criteria voldoet, voelt de school zich niet verplicht om de uitkomsten van het onderzoek over te nemen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ondersteuningsteamoverleggen worden zo ingevuld dat de school de best passende interventies voor de leerlingen in kan zetten. School vraagt regelmatig advies van externen om het onderwijs zo passend mogelijk te maken. Daarnaast maakt school gebruik van de faciliteiten van het samenwerkingsverband waar mogelijk. Ambitie van school is om deze overleggen zo effectief mogelijk in te zetten. Daarnaast is duidelijk wat de basisondersteuning van de school is en wanneer de school start met intensieve of zeer intensieve zorgondersteuning.
Wij hebben nauw contact met de kinderopvangorganisaties waar onze leerlingen vandaan komen. Er vindt altijd een overdracht plaats van de peuterspeelschool naar school. Mede door middel van een intakegesprek met ouders wordt de ontwikkeling van de leerling in kaart gebracht. Bij de start op school kijken we naar de behoeften van de leerling en spelen hierop in.