Protestants Christelijk Basisonderwijs De Meent

Korte Meentweg 13 3652 LG Woerdense Verlaat

  • Iedere dinsdag geeft een aparte (vak)leerkracht 45 minuten Engelse les aan alle kinderen van groep 1 t/m 8.
  • Lezen vinden wij heel belangrijk. Het legt een basis voor andere vakken en verrijkt de wereld van de kinderen. Wij investeren extra in lezen
  • Wij werken samen met Bibliotheek Rijnstreek en Venen, zodat de kinderen eenvoudig boeken kunnen lenen voor thuis en op school.
  • Schoolfoto van Protestants Christelijk Basisonderwijs De Meent

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het overzicht kunt u geen gemiddelde score voor de Cito Eindtoets 2014-2015 terugvinden. Men schrijft: "Deze school neemt geen Cito Eindtoets en/of Drempelonderzoek af. Hierdoor is het niet mogelijk om de schoolscore te vergelijken met een andere school/scholen onder het bestuur." De school heeft in dat jaar wel de Cito Eindtoets afgenomen. De gemiddelde score was 544,8. Ruim boven de bovengrens van de inspectie. Omdat er 4 kinderen in groep 8 zaten wordt de score in deze overzichten niet standaard opgenomen. Men noemt hiervoor als reden: "Het aantal deelnemers is kleiner dan vijf en kan mogelijk leiden tot op de persoon herleidbare gegevens." De school heeft de gemiddelde score al eerder in een nieuwsbrief openbaar gemaakt en kiest ervoor deze gegevens ook op deze site te vermelden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Uitgangspunt

De levensbeschouwelijke bron waaruit de school werkt is de Bijbel. Deze bepaalt de manier waarop wij omgaan met de kinderen die onze school bezoeken. Wij willen de kinderen vanuit de normen en waarden van de Bijbel onderwijzen en opvoeden. De Bijbel is voor ons het Woord van God, dat wij aan de kinderen mogen en moeten doorgeven.

Prioriteiten

Gezien ons uitgangspunt is de persoonlijke aandacht voor de leerlingen groot. Wij willen aansluiten bij hun mogelijkheden en welbevinden. Alle leerlingen hebben recht op een goede begeleiding bij hun persoonlijkheidsontwikkeling en het leren. Een begeleiding die aansluit bij de unieke mogelijkheden van ieder individu. Daarom vinden wij niet alleen de leervakken belangrijk, maar ook het leren samenwerken en het omgaan met verantwoordelijkheid. De school streeft ernaar een leefgemeenschap te zijn waar kinderen niet alleen iets leren, maar zich ook kunnen ontwikkelen in een houding van zelfvertrouwen, zelfkennis en positief gedrag.Erg belangrijk vinden wij daarom-  de leer-/ontwikkelingsvakken,-  het (leren) samenwerken, -  het (leren) omgaan met elkaar en -  het (leren) zelfstandig werken 

Schoolklimaat

De sfeer waarin een kind opgroeit, is mede van groot belang om zich tot een volwaardig mens te kunnen ontwikkelen. Wij streven daarom naar een vriendelijk, veilig en positief klimaat met orde en regelmaat waarin er respect wordt opgebracht voor elk individu. Een kind kan zich pas ontwikkelen als het zich veilig voelt. Die veiligheid willen wij met elkaar en voor elkaar proberen te bieden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Onderwijs
  • Opvoeding en Geloof

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

PCB De Meent heeft in 2018 het predicaat 'goed' gekregen van de Inspectie voor het Onderwijs.

Terug naar boven