Margrietschool

Alpenstraat 3 3446 DR Woerden

Schoolfoto van Margrietschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2019-2020 is de eindtoets van groep 8 vanwege de coronacrisis niet afgenomen.

In schooljaar 2020-2021 heeft de Margrietschool een schoolscore van 542,9 behaald op de Cito-eindtoets. 

In het schooljaar 2021-2022 heeft de Margrietschool een schoolscore van 540.4 op de Cito-eindtoets behaald.

In het schooljaar 2022-2023 heeft de Margrietschool een schoolscore van 539.9 op de Cito-eindtoets behaald.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij geven op de jaarlijkse zorgkalender aan wanneer er in de groepen speciale toetsen zijn die ons in staat stellen de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Wij maken gebruik van het leerlingvolgsysteem van Cito (landelijke, methode-onafhankelijke toetsen).

Iedere groepsleerkracht houdt een goede registratie bij van de individuele- en groepsresultaten. Deze geven de leraar een beeld van de leerstofinhouden die nog extra aandacht vragen. Daarnaast evalueren bij als team gezamenlijk de behaalde resultaten en bespreken wij welke interventies er mogelijk zijn voor de periode die volgt. 

De leerlingen van groep 8 doen mee aan de Cito-eindtoets. Deze toets speelt een belangrijke rol bij de keuze van het voortgezet onderwijs. Het advies van de leerkracht zal echter voor de juiste schoolkeuze nog meer gewicht in de schaal leggen. In speciale gevallen kan het voorkomen dat een kind niet meedoet met de Cito-eindtoets.

In de groepen 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van een eigen observatie- en registratiesysteem waarin de ontwikkeling van de kinderen wordt vastgelegd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De groepen 8 die in 2022 de eindtoets hebben afgelegd, hebben 2 jaar lang last gehad van maatregelen door corona. Ondanks dat hebben zij een mooi resultaat weten neer te zetten. We zijn als school erg trots op deze kanjers!

De groepen 8 die in 2023 de eindtoets hebben afgelegd, hebben volgens verwachting gescoord. Een prima resultaat dat ook nog eens op individuele basis past bij de schooladviezen en aanmeldingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten zijn sociale vaardigheden onmisbaar. Wij gebruiken de methode 'Leefstijl voor de sociaal emotionele vaardigheden' en lessen vanuit PBS om de ontwikkeling van deze sociale vaardigheden en de ontwikkeling van emotionele intelligentie bij kinderen te stimuleren. Voorbeelden van vaardigheden zijn:

  • bewust maken van eigen gedrag;
  • leren zichzelf en anderen te respecteren;
  • vermogen te ontwikkelen zichzelf in te leven in anderen;
  • vaardigheden te ontwikkelen om goed met elkaar om te gaan;
  • taalontwikkeling en uitdrukkingsvermogen te stimuleren door gedachten en gevoelens goed onder woorden te brengen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 4 juni 2013 is de Margrietschool door de inspectie bezocht. Klik hier om het meest actuele inspectierapport te downloaden op de website van de Margrietschool.

Terug naar boven