Wat is de klachtenregeling?
Het bestuur heeft twee klachtenregelingen vastgesteld: een interne klachtenregeling en een externe klachtenregeling. De externe klachtenregeling is bedoeld voor ‘grote problemen’, de interne klachtenregeling voor de ‘kleinere’. Hierdoor hebben ouders volop de gelegenheid om met een vraag, opmerking of klacht aan te kloppen bij die persoon of instantie die hun belang kan dienen.
Ingediende vragen, opmerkingen of klachten worden zorgvuldig door de daarvoor bevoegde personen of instanties afgehandeld. Hiermee wordt het belang van alle betrokkenen gediend.
De interne klachtenregeling omvat de volgende stappen:
- ouders bespreken de vraag, opmerking of klacht met de desbetreffende groepsleerkracht(en)
- indien dit overleg onbevredigend is verlopen, kunnen ouders zich wenden tot de schoolleiding
- de directie bespreekt de vraag, opmerking of klacht met de desbetreffende leerkracht(en)
- indien noodzakelijk, zal de directie bemiddelend optreden d.m.v. een gesprek. Zowel ouders als de leerkracht(en) zijn hierbij aanwezig
- indien dit alles voor ouders onbevredigend is verlopen, kan er contact worden opgenomen met de bestuurder van de stichting. Van dit gesprek wordt een schriftelijk verslag gemaakt dat door beide gesprekspartners ondertekend wordt. Desgewenst kunt u zich in deze procedure laten bijstaan door een van onze vertrouwenspersonen.
Als deze laatste stap geen oplossing heeft geboden voor de gerezen problemen, kunnen ouders de klacht melden bij de Landelijke klachtencommissie. We adviseren dit te doen in overleg met één van onze vertrouwenspersonen. Zij zijn namens het stichtingsbestuur benoemd en functioneren als aanspreekpunt bij klachten binnen de school. De vertrouwenspersoon zal ouders verder begeleiden in de te ondernemen stappen.
Op school en op de website van SPCO ligt de volledige tekst van de klachtenregeling ter inzage.