Wilhelminaschool

Oostsingel 4 3441 GB Woerden

  • De nieuwe school is in gebruik genomen op 22 mei 2023.
  • We geven klassikaal onderwijs. Leerlingen kunnen op het leerplein alleen of met een maatje verder werken aan een opdracht.
  • Kinderen uit groep 1, 2 en 3 kunnen ook op de gang heerlijk samen spelen en leren.
  • Onze lokalen geven door kleurgebruik en inrichting een rustige sfeer.
  • De hal is multifunctioneel te gebruiken als speellokaal voor de kleuters en theateropstelling voor vieringen en de musical.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2021-2022 hebben alle leerlingen deelgenomen aan de Centrale eindtoets van CITO. Het resultaat is conform prognose en ruim boven het landelijk gemiddelde.

In schooljaar 2019/2020 heeft er vanwege Corona geen eindtoets plaatsgevonden.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij de kinderen van groep 3-8 worden twee keer per jaar de CITO toetsen begrijpend lezen, technisch lezen (AVI & DMT) en spelling afgenomen. Wij werken volgens het principe van Opbrengstgericht Passend Onderwijs. Twee keer per jaar hebben we een grote schoolbespreking waarin de resultaten worden besproken en de ambities op schoolniveau worden vastgesteld. Daarnaast zijn er 3 momenten waarop we de groep en de leerlingen bespreken; de interventieplanbespreking. We kijken hoe we de groep en de individuele leerling kunnen helpen om verder te komen. Dit doen we door ondersteuning in en buiten de groep te bieden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie

We vinden het belangrijk dat onze leerlingen de nodige kennis, attitudes en vaardigheden verwerven, onderhouden en toepassen om op een goede manier om te (kunnen) gaan met: 

  • zichzelf (Ik)
  • de ander (Jij)
  • zijn omgeving (Wij)

Hiermee creëren we een veilige en rustige leer- en leefomgeving binnen de school. Wij nemen de vijf SEL-competenties als uitgangspunt voor ons onderwijs op school. https://www.kwinkopschool.nl/kwink-en-sel/over-sel

Meten = weten

De Wilhelminaschool meet 2 x per jaar de sociale opbrengsten van alle leerlingen. Wij gebruiken Kindbegrip van Parnassys en de monitor sociale veiligheid van Vensters PO. Om de groepsdynamiek in kaart te brengen gebruiken wij het sociogram van Parnassys.

De Wilhelminaschool hecht grote waarde aan een evenwichtige persoonlijke ontwikkeling van haar leerlingen. Waar dit 'niet vanzelf' gaat, is soms een stukje extra ondersteuning nodig. Dat kan onder schooltijd op verschillende manieren. Bijvoorbeeld met inzet van de RT-er of de schoolcoach. Ook biedt het samenwerkingsverband SOVA-trainingen aan. Waar nodig werken we samen met externe partijen. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Persoonlijke groei
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft in 2016 inspectiebezoek gehad in het kader van het nieuwe toezichtskader. De Wilhelminaschool behaalde op alle 10 de kwaliteitsgebieden de hoogste score, nl. een 'goed'.

Daarnaast heeft de Wilhelminaschool in januari 2018 een bezoek gehad in het kader van het predikaat 'goede school'. De Wilhelmina heeft in het eindoordeel het predikaat 'goede school' verkregen. 

 

Terug naar boven