KBs De Wegwijzer

Essenlaan 1 3442 JE Woerden

  • Met het aanleren van verschillende vaardigheden en kennis, geven wij kinderen een goede basis mee.
  • Wij leren de kinderen samenwerken,
-spelen en -leven. Ook hebben wij veel
aandacht voor weerbaarheid en
zelfredzaamheid.
  • Door het inzetten van verschillende
werkvormen, zoals bewegend en
spelend leren, onthouden de
kinderen de lesstof beter.
  • Samen spelen en vieren vinden wij belangrijk. Hierbij zorgen we voor groepsoverstijgende activiteiten.
  • Wij kijken naar wat een kind nodig heeft binnen de onderwijssetting van de klas.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Wegwijzer werkt met het didactisch model Expliciete Directe Instructie (EDI). Dit model is schoolbreed onder leiding van een EDI expert ingevoerd. Door de inzet van dit lesmodel kunnen de leerlingen de lesstof beter onthouden.

Daarnaast wordt er bij de zaakvakken gewerkt met 'slow teaching'. Leerlingen maken aantekeningen van het opgebouwde bordwerk van de leerkracht. Leerlingen leren om te leren en worden zo voorbereid op het voortgezet onderwijs.

In het schooljaar 2023-2024 gaan we met een externe van de PO-raad aan de slag om kinderen beter te leren begrijpend lezen. Samen met de nieuwe rekenmethode verwachten we dat we schooljaar 2023-2024 een eindscore hebben zoals bij vergelijkbare scholen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school maken wij gebruik van het observatiesysteem voor leerlijnen in Parnassys en het CITO LOVS voor het volgen de ontwikkeling van leerlingen. De resultaten worden geregistreerd in het leerlingvolgsysteem Parnassys. Door het gebruik van landelijk genormeerde toetsen, worden op onze school de opbrengen van ons onderwijs in beeld gebracht en is het mogelijk om opbrengsten objectief te beoordelen.

Tweemaal per jaar wordt door middel van een analyse van de methode-onafhankelijke toetsen, bepaald of de gestelde doelen behaald zijn. De intern begeleider maakt hiervan een trendanalyse. De analyse wordt in het team besproken en vanuit de trendanalyse wordt gekeken of, en op welke wijze, het onderwijsaanbod óf de aanpak moet worden aangepast. De uitkomsten worden vastgelegd in het groepsplan voor de komende periode.  In de groepsplannen zijn de streefdoelen voor onze school, passend bij onze populatie, vastgelegd.

In de groepen 3 tot en met 8 wordt een groepsplan opgesteld voor de vakgebieden spelling, rekenen, technisch lezen en begrijpend lezen. In de groepen 1 en 2 wordt een groepsplan opgesteld voor taal en rekenen. De groepsplannen worden bij de start van het schooljaar gemaakt voor de eerste helft van het jaar. In februari worden groepsplannen voor de 2e helft van het jaar gemaakt. Om de 10 weken wordt een groepsplan geëvalueerd, waarbij wordt gekeken of het onderwijsaanbod voldoende biedt voor de leerlingen om de gestelde doelen te halen. Als de leerkracht ziet, vanuit observaties en methodetoetsen, dat de leerling meer gebaat is bij een andere aanpak, dan wijzigt de instructiegroep van deze leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij vinden het schooladvies voor het vervolgonderwijs een belangrijk moment in het leven van een basisschoolleerling. We hanteren een zorgvuldige procedure om tot een passend en kansrijk schooladvies te komen. Bij het geven van een advies hebben we ambitieuze verwachtingen en adviseren we waar mogelijk kansrijk. Hieronder volgt een algemene beschrijving van de procedure tot het vormen van het schooladvies op de Wegwijzer:

Leerlingvolgsysteem: Gedurende de hele basisschoolperiode worden de resultaten van de leerling bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Dit systeem geeft een goed beeld van de ontwikkeling van de leerling op verschillende gebieden, zoals taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Cito-toetsen: vanaf groep 3 maken leerlingen 2 keer per jaar de Cito-toets. Deze toets geeft een beeld van het niveau van de leerling op het gebied van taal (begrijpend lezen en spelling) en rekenen. Het advies van de basisschool is mede gebaseerd op de resultaten van deze toetsen, tenzij er sprake is van specifieke omstandigheden die de resultaten beïnvloeden.

Overleg: Op basis van de gegevens uit het leerlingvolgsysteem; de resultaten van de Cito-toetsen (vanaf groep 6) en de werkhouding van de leerling, gaat de leerkracht in overleg met de intern begeleider en de directie van de school om het schooladvies te vormen.

Voorlopig advies: In groep 7 wordt er een voorlopig advies opgesteld door de leerkrachten van groep 7/8 en de IB’er en gedeeld met de leerling en ouders. Dit advies is gebaseerd op de prestaties, ontwikkeling en werkhouding van de leerling tot dat moment. Het geeft een indicatie van het niveau waarop de leerling naar verwachting kan instromen in het voortgezet onderwijs. Door dit in groep 7 op te stellen, kan er gezamenlijk gewerkt worden aan de ontwikkeling van de leerling en het behalen van het uiteindelijke eindadvies.

Definitief advies: Het schooladvies wordt vastgesteld en opgenomen in het leerling dossier. Het advies moet gebaseerd zijn op de totale ontwikkeling van de leerling en niet alleen op de resultaten van de Cito-toetsen. Vanaf schooljaar 2023-2024 zal de doorstroomtoets worden ingezet bij het bepalen van het definitieve advies. De doorstroomtoets is een objectieve toets die inzicht geeft in de kennis en vaardigheden van de leerling op het gebied van taal en rekenen. Het resultaat van deze toets wordt meegenomen in de totale beoordeling van de leerling. Het doel is om op deze manier een zo goed mogelijk advies te kunnen geven, dat aansluit bij de individuele mogelijkheden en ontwikkeling van de leerling.

Het leerling dossier en de OKR zal deze informatie bevatten en dient als belangrijk hulpmiddel voor de leerling, ouders en vervolgopleidingen. Wij vinden het belangrijk dat het schooladvies zorgvuldig wordt gevormd en dat er sprake is van een transparante en goed onderbouwde procedure. 

De overgang naar het voortgezet onderwijs: Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure: Overgang naar het VO (POVO) - Passenderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk om samen te werken en samen te spelen.

Ons onderwijs is niet alleen een voorbereiding op deelname aan de samenleving, het is op zichzelf ook een belangrijke vorm van samenleven. Wij maken onze leerlingen daarvan bewust en besteden aandacht aan een respectvolle omgang met elkaar. Weerbaarheid en zelfredzaamheid hebben onze aandacht. De Wegwijzer vormt een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Wij willen de kinderen voorbereiden op een actieve deelname aan de maatschappij als democratische burgers. Wij leren ze tolerant en respectvol te zijn, ongeacht geloof, culturele achtergrond, mening of beperking.

Onze leerlingen leren samenleven!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen leven
  • Samen werken
  • Zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In mei 2012 heeft de inspectie voor het Onderwijs voor De Wegwijzer het basisarrangement vastgesteld. Dit betekent dat de inspectie geen aanwijzingen heeft dat er tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs op De Wegwijzer. Het basistoezicht bestaat uit een risicoanalyse,een onderzoek in het kader van het onderwijsverslag en een vierjaarlijks bezoek.

De Wegwijzer heeft in oktober 2022 bezoek gekregen van de inspectie voor het onderwijs. Dit was in het teken van het bestuursonderzoek van Kalisto. Het onderzoek op De Wegwijzer was een verificatieonderzoek. Er zijn klassenbezoeken afgelegd en gesprekken gevoerd met directie, IB, leerkrachten en leerlingen. Het resultaat vindt u in de bijlage.

Terug naar boven