Myrna van Selm
Directeur
Essenlaan 1 3442 JE Woerden
Op de Wegwijzer werkt een professioneel, bekwaam en enthousiast team met een groot hart voor de kinderen. Vanuit onze visie kijken wij vooral naar wat wél kan en wat mogelijk is met als doel het beste voor het kind. Vanuit samen leren leven, leren wij als team van en mét elkaar.
Begeleiding en inzet van stagiaires van hogescholen
In onze school begeleiden we regelmatig stagiaires van de PABO/ALPO/MBO. Studenten werken altijd onder eindverantwoordelijkheid van een bevoegd leerkracht.
In geval van ziekte of verlof van een leerkracht, wordt er een beroep gedaan op een invaller van de Kalisto-invalpool en Pio-pool of één van de collega’s binnen de school. We proberen altijd eerst een “bekende” leerkracht te vinden die de groep al kent. Dat lukt lang niet altijd. Soms zijn wij genoodzaakt met eigen personeel te schuiven. Ook kunnen er in geval van nood groepen worden samengevoegd. Ons uitgangspunt is dat wij zoveel mogelijk willen voorkomen dat wij kinderen naar huis moeten sturen.
Indien we geen vervanging kunnen vinden dan gebeurt het volgende:
- de groep zelf wordt opgesplitst en worden in kleine groepjes verdeeld over de overgebleven groepen.
- er worden groepen samengevoegd, waardoor één groepsleerkracht wordt vrij geroosterd om de groep van de zieke leerkracht op te vangen
- indien mogelijk worden de leerkrachten die belast zijn met interne begeleiding of coördinerende taken ingezet voor de vervanging van de afwezige leerkracht. Zij krijgen daarna de gelegenheid om deze werkzaamheden op een ander tijdstip in te halen.
- de leerlingen van worden een dag naar huis gestuurd, de ouders ontvangen via de Socials Schools app bericht.
Indien al te voorzien is dat de vervangingsproblemen zullen voortduren worden ook de ouders van andere groepen gewaarschuwd. De leerlingen van de groepen 1 t/m 8 worden dan volgens een rooster een dag naar huis gestuurd.
Directeur
Clusterdirecteur
Op onze school werken 15 teamleden. De groepsleerkrachten zijn verantwoordelijk voor de groep en zijn het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders. Verder hebben we een vakdocent bewegingsonderwijs, een onderwijsassistent, een conciërge en een administratief medewerkster.
Onze Intern Begeleider is Wendy Snel. Zij begeleidt de leerkrachten bij het opstellen en uitvoeren van groeps- en handelingsplannen op pedagogisch en didactisch gebied. Ook voert zij overleg met leerkrachten, ouders en externe partijen om de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften af te stemmen.
De directie van de school bestaat uit een schooldirecteur (Myrna van Selm) en een clusterdirecteur (Anneke van der Waal).
Aantal lesuren per week: 25
Totaal aantal lesuren 2020-2021: 955 uur
Aantal lesuren per week: 25
Totaal aantal lesuren 2022-2023: 943 uur
Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie van de school op ondersteuning, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt.
Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie van de school op ondersteuning, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt.
Er wordt specifieke ondersteuning gegeven aan kinderen met een spraak-taal problematiek. De school voert samen met Auris een mediumcare-arrangement uit voor leerlingen met een cluster 2-indicatie. Eén van de kenmerken is, dat de ambulant begeleider van Auris voor twee dagdelen per week aan het team van de school is verbonden en ook daadwerkelijk in de school aan het werk is.
Voor de onderstaande onderwijsbehoeften doen wij een beroep op de arrangementen extra ondersteuning van Passenderwijs om hierin een passend aanbod te bieden binnen de school:
- Dyscalculie
- Externaliserende gedragsproblemen
- Internaliserende gedragsproblemen
- Anderstalige nieuwkomers
Indien sprake is van de volgende onderwijsbehoeften verwijzen wij naar een school voor Speciaal (Basis) Onderwijs omdat wij niet in staat zijn om dit met extra ondersteuning binnen de school te bieden:
- leerlingen met een ernstige visuele beperking;
- leerlingen met een verstandelijke beperking;
- leerlingen met ernstige gedragsproblemen, waarbij eerder geboden hulp niet het gewenste effect heeft gehad en waarbij de leerling zich op cognitief en/of sociaal gebied in onze onderwijssetting niet voldoende of niet verder kan ontwikkelen;
- leerlingen met ernstige leerproblemen, waarbij eerder geboden hulp niet het gewenste effect heeft gehad en waarbij de leerling zich op cognitief en/of sociaal gebied in onze onderwijssetting niet voldoende of niet verder kan ontwikkelen.
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Passenderwijs
Kalisto biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. De school ontvangt van het samenwerkingsverband (SWV) een budget om zorg te dragen voor een sterke basis in de school die passend onderwijs mogelijk maakt. Als de hulp van de school niet tot de gewenste resultaten leidt, dan kunnen school en ouders advies of ondersteuning aanvragen bij het SWV Passenderwijs. Dit kan in sommige gevallen leiden tot de afgifte van een arrangement, dit is een budget waarmee extra ondersteuning geboden kan worden. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bv. in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Passenderwijs. www.passenderwijs.nl Telefoonnummer: 0348-412706 E-mail:?info@passenderwijs.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij gaan uit vanuit het kind en kijken dan wat er nodig is. Als het nodig is, schakelen we specialisten in.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.