KBs De Molenwiek

Stromenlaan 145 -147 3448 CD Woerden

  • Schoolfoto van KBs De Molenwiek
  • Schoolfoto van KBs De Molenwiek
  • Schoolfoto van KBs De Molenwiek
  • Schoolfoto van KBs De Molenwiek
  • Schoolfoto van KBs De Molenwiek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle kinderen in groep 8 maakten tot en met schooljaar 2022-2023 een verplichte eindtoets. Op onze school was de eindtoets de Cito Eindtoets.

De gemiddelde score van de Eindtoets was 541,5 (waarbij 550 de hoogste score is). 

Rekenen

De streefnorm bij rekenen is dat 60 % 1S behaalt. Dat doel is behaald: 85 % behaalt 1S.  

Begrijpend lezen

De streefnorm bij begrijpend lezen is dat 92 % 2F behaalt. Dat doel is behaald: 100 % behaalt 2F.  

Taalverzorging

De streefnorm bij taalverzorging is dat 80 % 2F behaalt. Dat doel is behaald: 90 % behaalt 2F. 

Doorstroomtoets

Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt niet meer een eindtoets afgenomen, maar een doorstroomtoets. Dit is vanuit de overheid bepaald. De naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Het afnamemoment verschuift van april naar februari. Er is na de uitslag van de toets in maart één centraal moment voor aanmelding op de middelbare school om de kansengelijkheid te vergroten. Op onze school is de doorstroomtoets van Cito.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.  
Onze kleuters volgen wij d.m.v. het observatie- en registratiesysteem Mijn Kleutergroep.

Wij zijn tevreden over de resultaten op de CITO midden- en eindtoetsen. Bij alle toetsen en in alle leerjaren (3 t/m 8) scoren wij boven landelijk gemiddelde. Voor meer details verwijzen we u naar hoofdstuk 6 van het schoolplan 2023-2027.

Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. 

Alle kinderen in groep 8 maakten tot en met schooljaar 2022-2023 een verplichte eindtoets. Op onze school is de eindtoets van CITO. Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt niet meer een eindtoets afgenomen, maar een doorstroomtoets. Dit is vanuit de overheid bepaald. De naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. Het afnamemoment verschuift van april naar februari. Er is na de uitslag van de toets in maart één centraal moment voor aanmelding op de middelbare school om de kansengelijkheid te vergroten. Op onze school is dit de doorstroomtoets van CITO.

Voor de overgang naar het voortgezet onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd. De leerkrachten van groep 7, de intern begeleider en directie stellen in maart van het jaar dat het kind in groep 7 zit samen één voorlopig advies op. Dit eenduidig advies wordt besproken met de ouders en de leerling. Vervolgens wordt er samen met de leerling een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) opgesteld wat in groep 8 gebruikt wordt.

Het definitieve advies wordt in februari van groep 8, na de afname van de doorstroomtoets opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 en 7, interne begeleiding en directie. Het definitieve advies wordt met het kind en ouders besproken. 

Elk jaar worden de ouders uitgebreid geïnformeerd over de mogelijkheden van het VO in Woerden en omgeving. Tussen het eerste en het tweede rapport bezoeken de kinderen in groepsverband of samen met hun ouders de open dagen van scholen van het voortgezet onderwijs. Via onze website en een meegegeven informatiebulletin van de VO scholen worden de ouders van de juiste data op de hoogte gesteld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We leren kinderen respect te hebben voor elkaar en voor hun omgeving. We leren ze zelfredzaam te zijn. Bij zelfredzaamheid hebben de kinderen inzicht in wat zij voor anderen kunnen betekenen en wat anderen voor hen kunnen betekenen. Ze leren zelf zaken aan te pakken en dus onafhankelijk te zijn

We leren kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling en daar ook mede-eigenaar van te worden. Daarnaast willen we dat kinderen inzicht krijgen in hun eigen kunnen en talenten. Dat inzicht draagt bij aan zelfvertrouwen en zelfrespect. Dit zijn belangrijke elementen om je staande te kunnen houden in de maatschappij. We helpen de kinderen om dit te verkennen, erkennen, ontwikkelen en in te zetten.

We leren kinderen vaardigheden die passen bij datgene wat de maatschappij in de toekomst van hen gaat vragen. We erkennen dat de snel veranderende maatschappij voortdurend andere eisen stelt aan de vaardigheden van mensen. Met onze blik naar buiten gericht zal ons onderwijs hierop worden aangepast. We willen bovendien dat alle kinderen een goed beeld hebben van de wereld om hen heen. Er is een cultuur van leren met en van elkaar, zowel leerkrachten onderling als leerkracht met leerling en leerlingen onderling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Zelfkennis
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven