Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij maken het leren interessanter en uitdagender door te het werken in leerjaren te combineren met momenten waarbij we groepsdoorbrekend werken. Dit noemen we Onderwijs Samen.
Op deze manier kunnen onze leerlingen en leerkrachten optimaal van en met elkaar leren en samenwerken.Instructies voor de vakken taal, lezen en rekenen geven we gewoon in leerjaren.
De leerlingen werken hierbij zoveel mogelijk op hun eigen niveau. Een leerkracht begeleidt een jaargroep. Bij Engels, begrijpend lezen en avi lezen wordt er door de hele school samengewerkt met leerlingen van hetzelfde niveau.Groepsdoorbrekend werken doen we bij de units. Schooljaar 23-24 is er een unit 1/2/3, een unit 4/5 en een unit 6/7/8. Een unit is verdeeld in twee basisgroepen. De leerlingen krijgen als basisgroep o.a. gym, muziek en beeldend onderwijs.
Door Onderwijs Samen kunnen wij:
Afwisseling bieden tussen zelfstandig en samen werken in verschillende groepssamenstellingen.
Leren van en met elkaar kwaliteiten van meerdere leerkrachten goed inzetten.Door de expertise van meerdere leerkrachten een goed beeld van de leerling vormen.
Aantal lesuren per week: 25,5
Totaal aantal lesuren 2023-2024: 966,5 uur
Aantal lesuren per week: 25,5
Totaal aantal lesuren 2023-2024: 967,5
Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie van de school op ondersteuning, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt.
De ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
Op de Molenwiek wordt de cyclus gevolgd van het handelingsgericht werken. De volgende stappen worden doorlopen.
- Waarnemen
- Begrijpen
- Plannen
- Realiseren
1 Waarnemen
We verzamelen leerling gegevens. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem Parnassys, Mijn kleutergroep (groep1-2), KanVas (Kanjertraining) en Snappet (groep 3-8). De informatie wordt hierin vastgelegd. We signaleren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.
2 Begrijpen
De verzamelde gegevens worden geanalyseerd en er wordt bekeken wat onderwijsbehoeften van de leerlingen zijn.
3 Plannen
We clusteren de leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften. We stellen doelen. We leggen vast welke aanbod er is voor- de hele groep- een groepje leerlingen- individuele leerlingen
4 Realiseren
De plannen worden uitgevoerd, geëvalueerd en waar nodig bijgesteld.
Zorgleerlingen
Onder zorgleerlingen verstaan we leerlingen die meer, intensievere of andere zorg behoeven. Dit kan op 1 of meerdere vak- of ontwikkelingsgebieden zijn. Voor de zorgleerlingen worden doelen, aanpak, materialen en betrokkenen beschreven- in een handelingsplan- in een OPP (voor leerlingen met een arrangement)- in een groepsplan gedrag. Ouders van zorgleerlingen worden door de leerkracht en/ of intern begeleider altijd geïnformeerd over bovenstaande. De leerkracht is verantwoordelijk voor het betrekken van de intern begeleider bij de leerlingenzorg.
1. Handelingsplan
De leerkracht beschrijft in een handelingsplan de doelen, aanpak, materialen en betrokkenen van een individuele leerling. Er kan in een enkel geval voor een individueel handelingsplan worden gekozen als er geen beperkte begeleiding of aanpassing nodig is, maar intensiever. We maken een individueel handelingsplan voor:- leerlingen met ernstige spelling- leesproblemen- leerlingen met een dyslexie- of dyscalculieverklaring- leerlingen die in de toekomst in aanmerking komen voor onderzoek naar dyslexie of dyscalculie- leerlingen met bijzonder gedrag. De intern begeleider is daarbij betrokken en kan de leerkracht ondersteunen bij het opstellen van een handelingsplan.
2. Arrangement en OPP
Voor circa 95% van de kinderen blijkt de basisondersteuning, zoals omschreven in het schoolondersteuningsprofiel van de school, voldoende. De basisschool kan een passend aanbod bieden. Wanneer de onderwijsbehoeften van het kind meer complex en intensief zijn en het aanbod op school ontoereikend is, komt ons samenwerkingsverband Passenderwijs in beeld. De school kan voor het kind een arrangement (eigen ondersteuningsbudget) aanvragen, welke wordt toegekend door het Loket of de Centrale Toekenningscommissie (CTC).
Passenderwijs biedt arrangementen op maat aan. De arrangementen zijn flexibel in duur en intensiviteit, zodat steeds kritisch kan worden bekeken of het aanbod voor het kind nog steeds passend is. Een arrangement op de basisschool is in de meeste gevallen een tijdelijke interventie, waarna het kind weer kan functioneren binnen de basisondersteuning van de school. Arrangementen op het SBO of SO kunnen tijdelijk zijn, maar ook gelden tot en met het einde van de basisschoolperiode.
Voor de volgende leerlingen wordt een OPP opgesteld door de internbegeleider en de leerkracht:
- leerlingen met een EOB (eigen ondersteuningsbudget)/ arrangement
- leerlingen die losgekoppeld worden van de methode en die een eigen leerlijn volgen.
De voortgang wordt een aantal keren per schooljaar in een groot overleg besproken met betrokkenen (leerkrachten, ambulant begeleider, intern begeleider, externe betrokkenen en ouders). Dit overleg vindt plaats na schooltijd. Besproken wordt o.a. of de gestelde doelen haalbaar zijn of moeten worden aangepast. Wanneer duidelijk wordt dat de huidige school niet meer kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling en deze leerling niet meer kan bieden wat hij/ zij nodig heeft, wordt besproken welke alternatieven er zijn. De intern begeleider (of de ambulant begeleider wanneer deze betrokken is) maakt de gespreksverslagen en verspreidt deze onder betrokkenen. Soms wordt een OPP ook voor andere leerlingen gemaakt, bijvoorbeeld vanwege het volgen van een eigen leerlijn. Dit gebeurt altijd in overleg met de intern begeleider. Een OPP wordt bij aanvang van het schooljaar opgesteld en bijgesteld en geëvalueerd na de M cito en de E cito. Het OPP wordt aan ouders voorgelegd en zij tekenen voor het handelingsdeel. OPP’s worden bewaard in Sharepoint/ Leraren/ Leerlingenzorg / OPP. Na ondertekening van het handelingsdeel door ouders, wordt het OPP ook in Parnassys bewaard bij betreffende leerling.
3. Plusaanbod
Niet alle leerlingen maken dezelfde ontwikkeling door. Op de Molenwiek streven we ernaar de zorg zo breed mogelijk maken. Daarmee willen wij bereiken dat het onderwijs passend is voor elke leerling om een zo ononderbroken mogelijke ontwikkeling door te maken op onze school. Bovenstaande is zeker op alle punten van toepassing op onze hoog- en meerbegaafde leerlingen. Door erkenning en juiste aanpak van begaafdheid stemmen wij ons aanbod af op de leerbehoefte van de leerling om zo o.a. demotivatie en onderpresteren te voorkomen, zodat de leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Deze leerlingen komen in aanmerking voor deelname aan het plusaanbod van de school.
4. Doubleren
De leerkracht geeft bij het eerste rapportgesprek al aan als doubleren overwogen wordt. Hier gaat altijd overleg met de intern begeleider aan vooraf en blijft de intern begeleider betrokken. Indien mogelijk valt tijdens de gesprekken over het tweede rapport de definitieve keuze. Dit is echter niet altijd mogelijk. Voorafgaand aan een definitief besluit tot doubleren is er eerst overleg geweest tussen de leerkracht(en) en de IB-er en is de leerling besproken in de unit. Ouders zijn bij de mogelijkheid tot doubleren geïnformeerd tussen het eerste en tweede rapport door de leerkracht. De leerkracht heeft, uiterlijk 4 weken voor het eind van het schooljaar, een gesprek met de ouders om het advies/ de beslissing te bespreken. De leerkracht kan de intern begeleider vragen hierbij aanwezig te zijn. M.b.t. wel/ niet doubleren nemen leerkracht en IB-er uiteindelijk samen de beslissing. Deze wordt voorgelegd aan de directie. De directie neemt het definitieve besluit. Bij het besluit tot wel/niet doubleren is het advies van de school doorslaggevend.
5. Materialen m.b.t concentratie
Kinderen die aantoonbaar gebaat zijn bij gebruik van dergelijke materialen mogen deze in overleg met leerkracht/ ouders gebruiken. Er wordt met de leerling een afspraak gemaakt over het gebruik ervan. Voorwaarde is dat een ander er geen hinder van mag ondervinden. Bij meerdere leerkrachten in een groep/ unit is het van belang dat deze betrokken zijn bij de afspraak.
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Passenderwijs
Kalisto biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. De school ontvangt van het samenwerkingsverband (SWV) een budget om zorg te dragen voor een sterke basis in de school die passend onderwijs mogelijk maakt. Als de hulp van de school niet tot de gewenste resultaten leidt, dan kunnen school en ouders advies of ondersteuning aanvragen bij het SWV Passenderwijs. Dit kan in sommige gevallen leiden tot de afgifte van een arrangement, dit is een budget waarmee extra ondersteuning geboden kan worden.
Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bv. in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Passenderwijs. www.passenderwijs.nl Telefoonnummer: 0348-412706 E-mail: info@passenderwijs.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het schooljaar 2023-2024 gaat het team bespreken hoe de leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter begeleid kunnen worden. Dit wordt gedaan in samenwerking met onze stichting en het samenwerkingsverband.
Eenmaal per jaar is er een overleg over de doorgaande lijnen van de kinderopvang naar het basisonderwijs. Hier doen alle scholen uit Molenvliet aan mee.