Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Aantal lesuren per week: 25
Totaal aantal lesuren 2023-2024: 956
Onder expressie valt ook het vak muziek
Aantal lesuren per week: 25
Totaal aantal lesuren 2023-2024: 956 uur
Onder kunstzinnige vorming vallen ook de muzieklessen en dramalessen
Onze school is aangesloten bij Samenwerkingsverband Passenderwijs, regio Utrecht. Binnen de regio zijn afspraken gemaakt over het minimale niveau van basisondersteuning op elke basisschool. De basisondersteuning op onze school omvat minimaal:
- Een basisarrangement van de inspectie
- Preventieve maatregelen ter voorkoming van meer intensieve ondersteuning
- Een basisniveau van ondersteuning inzake extra handen in de klas, mogelijkheden tot instructie, gehanteerde lesmethoden, ruimtelijke voorzieningen en inzet van expertise
- Een basisniveau van competenties waarover leerkrachten beschikken
- Een ondersteuningsstructuur gekenmerkt door signalering en planmatig handelen, uitgaande van de onderwijsbehoeften van het kind
- Ondersteuning op basis van handelingsgericht werkenOnze Intern Begeleider coördineert de ondersteuning van leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Voor leerlingen met bijzondere onderwijsbehoeften wordt, voor zover mogelijk, extra ondersteunend personeel ingezet.
Leerlingen die aanzienlijk meer uitdaging nodig hebben gaan 1 keer per week naar de onderzoekersklas vanaf groep 3. Daar krijgen zij instructie en begeleiding bij hun opdrachten. De leerlingen krijgen deze opdrachten mee naar hun eigen groep. Voor deze leerlingen wordt de hoeveelheid werk in de klas ingeperkt. Dit kan voor elke kind anders zijn. Plaatsing in de onderzoekersklas is gebonden aan een aantal voorwaarden en gebeurt uitsluitend in overleg met de intern begeleider, de HB-leerkracht en de ouders. Vanuit Kalisto wordt DWS (day a week school) aangeboden. DWS is bedoeld voor cognitief getalenteerde leerlingen. Zij krijgen 1 dag per week uitdagend en passend onderwijs aangeboden. Plaatsing voor DWS gaat altijd in overleg met de hb-coördinator, intern begeleider, plusklasleerkracht en de ouders.Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie van de school op ondersteuning, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Er wordt specifieke ondersteuning gegeven aan kinderen met een spraak-taal problematiek, zoals TOS en kinderen met een andere moedertaal. Voor andere onderwijsbehoeften doen wij een beroep op de arrangementen extra ondersteuning van Passenderwijs om hierin een passend aanbod te bieden binnen de school:
Dyscalculie, Externaliserende gedragsproblemen, Internaliserende gedragsproblemen, Anderstalige nieuwkomers.
Indien sprake is van de volgende onderwijsbehoeften verwijzen wij naar een school voor Speciaal (Basis) Onderwijs omdat wij niet in staat zijn om dit met extra ondersteuning binnen de school te bieden:
- leerlingen met een ernstige visuele beperking;
- leerlingen met een verstandelijke beperking;
- leerlingen met ernstige gedragsproblemen, waarbij eerder geboden hulp niet het gewenste effect heeft gehad en waarbij de leerling zich op cognitief en/of sociaal gebied in onze onderwijssetting niet voldoende of niet verder kan ontwikkelen;
- leerlingen met ernstige leerproblemen, waarbij eerder geboden hulp niet het gewenste effect heeft gehad en waarbij de leerling zich op cognitief en/of sociaal gebied in onze onderwijssetting niet voldoende of niet verder kan ontwikkelen.Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Passenderwijs Kalisto biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. De school ontvangt van het samenwerkingsverband (SWV) een budget om zorg te dragen voor een sterke basis in de school die passend onderwijs mogelijk maakt. Als de hulp van de school niet tot de gewenste resultaten leidt, dan kunnen school en ouders advies of ondersteuning aanvragen bij het SWV Passenderwijs. Dit kan in sommige gevallen leiden tot de afgifte van een arrangement, dit is een budget waarmee extra ondersteuning geboden kan worden. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bv. in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Passenderwijs.
www.passenderwijs.nl
Telefoonnummer: 0348-412706
E-mail:?info@passenderwijs.nlToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren zetten wij verder in op HB onderwijs. Hiertoe hebben wij een onderzoekersklas waar een leerkracht wekelijks leerlingen uit groepen 3 t/m 8 begeleidt in meer uitdagende leerstof.
In schooljaar 2022-2023 is er een start gemaakt met het organiseren van samenwerkingsactiviteiten tussen de peutergroep (Kind en Co) en de kleutergroep van de Franciscus. Dit vindt maandelijks plaats.
in de samenwerkingsactiviteiten proberen we peuters en kleuters samen te laten spelen, bewegen en ervaren. Voorbeelden zijn buiten of binnen een gezamenlijk spel doen, poppenkast, voorlezen, etc.