Protestants Christelijke Basisschool De Triangel

Balkerweg 59 7738 PA Witharen

  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Triangel
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Triangel
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Triangel
  • Schoolfoto van Protestants Christelijke Basisschool De Triangel

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar wordt de Boom-test op het gebied van rekenen, taal en lezen afgenomen bij de kinderen. De opbrengsten worden op schoolniveau na elke toetssessie geanalyseerd en schoolbreed besproken.  Op school wordt gewerkt in drie niveaus: basisarrangement, het intensieve arrangement en het verrijkingsarrangement. Het kan zijn dat een kind n.a.v. de resulaten in een ander arrangement terecht komt. Uiteraard gebeurt dit in overleg met de ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk schooljaar wordt gekeken naar de aanleg van het kind. Eventueel onderpresteren wordt getoetst met de NSCCT. Op grond van de NSCCT en de scores op methode en niet-methodegebonden toetsen wordt een inschaling gemaakt van het aanlegniveau van het kind.

In groep 7 wordt de NIO afgenomen. Aan de hand van de scores van de NIO en de LVS toetsen van Boomtestonderwijs (Boom LVS toetsen) wordt een voorlopig schooladvies met de ouders besproken.

Oktober / november groep 8 wordt weer getoetst met het Boom LVS. Op grond van LVS scores, de NIO, het gesprek met de ouders en advies van de leerkracht wordt het voorlopig schooladvies zo nodig bijgesteld.

In februari groep 8 wordt de doorstroomtoets afgenomen. N.a.v. alle scores die we nu hebben komen we tot een definitief schooladvies. dit wordt met de ouders besproken en toegelicht.

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school streeft een positieve, opbouwende sfeer na en doet dat binnen de kaders van de wet enerzijds en binnen het kader van de Kanjerafspraken anderzijds: We vertrouwen elkaar - We helpen elkaar - We werken samen - We hebben plezier - We doen mee! Bij de Kanjertraining horen petten die staan voor het gedrag dat de kinderen vertonen. Het is de bedoeling dat kinderen zich bewust worden van hun eigen gedrag en dat ze voor bepaald gedrag kunnen kiezen. Daarmee streven we naar een basishouding die stoelt op: Ik ben te vertrouwen, ik durf te vertrouwen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen leven
  • samen werken
  • zelfstandig werken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven