Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op onze school wordt in alle klassen ondersteuning geboden waar dit nodig is. In eerste instantie gebeurt dit door de groepsleerkracht.
Ook de intern begeleider is betrokken bij de ondersteuning in de groepen.
Zij brengt met de leerkrachten, het kind en de ouders de onderwijsbehoeften in beeld. Daarna wordt bekeken op welke manier we daaraan tegemoet kunnen komen. Wanneer dit niet toereikend is, worden externe instanties ingeschakeld zodat de juiste hulp geboden kan worden. Dit alles altijd in overleg met ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie is dat we onderwijs en ondersteuning blijven bieden aan zoveel mogelijk kinderen binnen onze mogelijkheden. We willen kinderen de kans bieden binnen hun eigen dorp/regio naar school te laten gaan. Hierbij staat het welbevinden en een blijvende ontwikkeling van het kind centraal.
Leerlingen meer betrekken en eigenaar maken van hun leerproces is een onderwerp dat de komende jaren meer aandacht zal krijgen voor alle leerlingen, zo ook de leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte.
Op De Vliete werken we twee keer in de week in samenwerking met KIBEO met een peuter-kleuterklas.
De peuter-kleuterklas bevordert een doorgaande lijn en stimuleert een natuurlijke warme overdracht.
De aansluiting op de basisschool zal hierdoor prettiger verlopen. Aan de hand van de domeinen van KIJK is met behulp van RPCZ/Bazalt het aanbod inhoudelijk afgestemd. Door middel van observaties van de kinderen door leerkracht en pedagogisch medewerker is er een beredeneerd aanbod gecreëerd.
Kinderopvang:Elk kind mag rekenen op alle aandacht.
Zowel kinderen die een steuntje in de rug nodig hebben als kinderen die behoefte hebben aan extra uitdaging.
Als blijkt dat uw peuter een extra steuntje in de rug kan gebruiken, mag hij of zij – onder bepaalde voorwaarden – 1 of 2 dagdelen extra naar de opvang komen. (VVE)