Openbare Basisschool De Kolibrie

Hakkelerkampstraat 55 7101 VG Winterswijk

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kolibrie
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kolibrie
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kolibrie

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Resultaten uit metingen als methodegebonden toetsen, Cito toetsen en observaties worden gebruikt om zicht op ontwikkeling te krijgen en ons onderwijs passend te maken en te verbeteren. Dit gebeurt vanuit een vaste PDCA cyclus. Aan het einde van een cyclus vindt de schoolbespreking plaats, waarin het gehele team alle resultaten met elkaar bepreekt en kijkt welke aanpassingen er gedaan moeten worden in het aanbod om ons onderwijs passend te maken voor de leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ouders zijn onze educatieve partners. We besteden veel aandacht aan onze schooladviezen en verwijzingen naar het Voortgezet Onderwijs. De eerste gesprekken hierover starten eind groep 7 met het bespreken van het voorlopige advies. Tijdens het startgesprek, begin groep 8, wordt gekeken wat een kind nodig heeft om zijn/haar doelen te behalen. Voor de afname van de doorstroomtoets wordt het definitieve schooladvies met kind en ouders besproken. Indien de doorstroomtoets aanleiding geeft tot bijstelling (naar boven) van het schooladvies, wordt dit in een vervolggesprek besproken met kind en ouders.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naast onze kerntaak, het bieden van kwalitatief goed onderwijs, scheppen wij de voorwaarden voor emancipatie en tolerantie. Wij gaan uit van de gelijkwaardigheid van opvattingen over godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap en seksuele gerichtheid, zoals vermeld in artikel 1 van de Nederlandse grondwet. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren om vanuit hun eigen verantwoordelijkheid weloverwogen keuzes te maken.

Een belangrijk onderdeel van onze identiteit is dat wij een school willen zijn die leerlingen geborgenheid, veiligheid en uitdaging biedt, die ruimte schept en grenzen stelt. Een school waar een kind zich goed kan voelen, zichzelf mag zijn en weet dat het gezien en gewaardeerd wordt. Wij zijn een school waar samen spelen, samenwerken en samen leren centraal staat. Wij willen een positieve bijdrage leveren aan het toekomstperspectief van leerlingen. Daar waar wenselijk of nodig, denken wij met ouders mee.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen is welkom!
  • Iedereen krijgt dezelfde kans!
  • Samen leren en samen leven!

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven