Openbare Basisschool De Kolibrie

Hakkelerkampstraat 55 7101 VG Winterswijk

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kolibrie
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kolibrie
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Kolibrie

Het team

Toelichting van de school

Onze kwaliteitscultuur is erop gericht om leerkrachten te motiveren vanuit moreel besef. Onze levende missie en visie is de leidraad voor de schoolontwikkeling. Daarbij kijken wij voortdurend naar samenhang in ontwikkelingen en waken voor fragmentatie. Wij streven ernaar om onze organisatie zo in te richten dat leerkrachten voortdurend lerend zijn en hun onderwijsprocessen zodanig doorontwikkelen dat kinderen optimale opbrengsten behalen.

In onze strategische kaart is een ‘laag’ speciaal gewijd aan de competenties van de medewerkers, gericht op de onderwijskundige doelen die de school heeft gesteld. M.a.w.: wat moeten onze medewerkers kennen en kunnen om het gewenste onderwijs uit te voeren, om samen te werken met ouders en overige partners om uit de voeten te kunnen met de onderliggende aspecten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ons streven is om geen groepen naar huis te hoeven sturen. In geval van ziekte wordt indien mogelijk een vervangende leerkracht opgeroepen. Dat kan een leerkracht zijn die in deeltijd op de Kolibrie werkt, maar ook een leerkracht die in de vervangingspool van Pon zit. De school heeft voor dit soort situaties een noodplan opgesteld, met daarin beschreven de te volgen stappen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het schooljaar starten we met drie combinatiegroepen 1-2. De leerkrachten van groep 1 en 2 werken middels Beredeneerd Aanbod planmatig aan doelgerichte activiteiten, binnen een thema. De kinderen worden gevolgd door middel van het Digikeuzebord.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De leerlingen van hogere groepen (vanaf groep 3) zitten per leerjaar bij elkaar. Dit schooljaar hebben wij twee groepen 5 en twee groepen 7.

Het onderwijs in de hogere leerjaren wordt in grote lijnen nog vormgegeven binnen de kaders van het leerstofjaarklassensysteem. Het leerstofjaarklassensysteem wordt flexibel ingevuld. We proberen kinderen met betrekking tot de leerstof weliswaar zo lang mogelijk als één groep te benaderen, maar binnen dit systeem houden we rekening met verschillen tussen kinderen en bieden we de uitdaging en ondersteuning die ze nodig hebben. Deze extra ondersteuning krijgt vorm in de interventies binnen en buiten de groep, die door leerkrachten, onderwijsassistent en leerkrachtondersteuner wordt aangeboden, voor alle kinderen die qua ontwikkeling en speciale onderwijsbehoeften dit extra steuntje in de rug nodig hebben. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

0

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren willen wij ons verder ontwikkelen in de begeleiding van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Hiervoor zetten wij onder meer in op de volgende onderwerpen:

  • Verdere verbetering instructievaardigheden EDI: differentiatie gericht op de meer- en hoogbegaafde leerling.
  • Kwaliteit differentiatie ON1, ON2 en ON3.
  • Gebruik aspecten van bewegend leren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven