Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Toetsing en afsluiting
Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting van een leerperiode. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS Parnassys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften).
Ouders worden op de rapportenavonden geïnformeerd over de toets resultaten. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de eindtoets (behoudens wettelijke uitzonderingen). Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind. De adviesprocedure hebben we beschreven in het zorgplan. De belangrijkste kenmerken(en eigen kwaliteitsaspecten) van onze school zijn:
Onze school beschikt over een leerlingvolgsysteem (ParnasSys).
- Onze school beschikt over een toetskalender.
- Onze school neemt de toetsen af conform de voorschriften.
- Onze school informeert de ouders over de toetsresultaten.
- Onze school neemt een eindtoets af in leerjaar 8 (Cito).
- Onze school geeft ouders een VO-advies conform de beschreven procedure.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
- Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep.
- De leerkracht heeft een open houding ten opzichte van de leerlingen maar stelt daarbij grenzen en maakt duidelijk dat deze consequent worden bewaakt.
- Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep.
- We zijn een talentfluisterschool. Twee leerkrachten zijn gekwalificeerde Blij met mij - trainers.
- We zijn een Kanjerschool.
De inspectie is in 2020 bij ons op bezoek geweest. Het betrof een stelselonderzoek. De inspectie was zeer tevreden, maar heeft geen beoordeling gegeven omdat het geen volledig onderzoek betrof.