Basisschool 't Kempken

Beuksveld 6 7104 BD Winterswijk Meddo

  • Project vervoer groep 5-6. Het "aanleggen" van een wegennet en alles wat erbij hoort.
  • Zelf bouwen, metselen, draaien en schroeven. Ontdekken: hoe werkt het?
  • Niet alleen uit een boek maar vooral ook bewegend leren rekenen op het plein.
  • Schoolfoto van Basisschool 't Kempken

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Kunnen de gegevens van de Inspectie verschillen van de gegevens in Vensters?  Ja!

1. De gemiddelde schoolscore in Vensters kan afwijken van die van de Inspectie, omdat de Inspectie ook informatie betrekt die alleen tijdens schoolbezoeken of aanvullende bureau-analyse beoordeeld kan worden.

2. Een ander punt waarop Vensters afwijkt van de werkwijze van de Inspectie is de vertaling van de regel ‘VSO of PrO indicatie’. Immers, de Inspectie laat leerlingen pas buiten beschouwing als zij daadwerkelijk een VSO of PrO-indicatie hebben. Bij Vensters is dat vertaald naar een VSO of PrO advies in BRON.

3. Een derde reden waarom de scores van Inspectie en Vensters kunnen verschillen, is dat Inspectie uitgaat van de schoolscore zoals deze door de school en/of de toets-leverancier is aangeleverd. Vensters gaat uit van de individuele scores van leerlingen zoals deze in BRON zijn aangeleverd.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem: we toetsen 2x per jaar met genormeerde Citotoetsen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen moeten zich op school veilig en op hun gemak voelen. Niet alleen in hun eigen lokaal, maar in het hele gebouw en op het schoolplein. Zelfs de weg van school naar huis moet zo veilig mogelijk zijn. Werken aan een veilige school zien wij als een belangrijke taak.                        Omgangsvormen, voorbeeldgedrag, consequent optreden, goede afspraken en regels en de pedagogische benadering zijn belangrijk.              Deze krijgen tijdens de dagelijkse gang van zaken in de school aandacht. Soms bewust en met een bepaald doel. Soms verweven in de vakken en andere gebeurtenissen en vanuit 2 schoolregels:

SAMEN ZORGEN WE ERVOOR DAT IEDEREEN FIJN KAN SPELEN EN WERKEN

EN 

SAMEN ZIJN WE ZUINIG OP MATERIALEN VAN JEZELF EN EEN ANDER.

Deze 2 regels gelden voor team, leerlingen en ouders en zijn bepaald door de leerlingen.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Ontwikkelen
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven