Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Omdat het materiaal van Alles-in-1 op zes niveaus is uitgewerkt kunnen zowel zwakkere leerlingen als begaafde leerlingen binnen de groep op een eigen niveau werken. De niveaus onderscheiden zich in lettergrootte, technisch leesniveau, woordenschat, spelling, lengte van de teksten en hoeveelheid en complexiteit van de verwerking. De inhoud is voor alle niveaus gelijk, maar wordt met het oplopen van de niveaus uitgebreider en meer verdiepend. De leerkracht maakt van tevoren een inschatting welk kind op welk niveau gaat werken. De niveaus zijn probleemloos met en naast elkaar te gebruiken binnen één groep.
Indeling niveaus:Niveau A = voor leeszwakke kinderen groep 5.Niveau B = voor groep 5 / leeszwakken groep 6.Niveau C = voor groep 6 / (hoog)begaafden groep 5 / zwakken groep 7.Niveau D = voor groep 7 / (hoog)begaafden groep 6 / zwakken groep 8.Niveau E = voor groep 8 / (hoog)begaafden groep 7.Niveau F = voor (hoog)begaafde, snelle leerlingen in groep 8.Mocht u een kind te hoog of te laag hebben ingeschat, dan kan het probleemloos overstappen op een ander niveau.Kinderen met een significant prestatie/interesse verschil tussen leergebieden (bijv. taal en w.o.) kunnen voor de taalonderdelen in een ander niveau werken.
Een praktijkvoorbeeld:
Leerkracht Ellen heeft een groep 6 met 28 leerlingen. De grootste groep, 20 kinderen, werkt in niveau C.Ze heeft 3 leerlingen die op alle cognitieve leergebieden zwak presteren. Deze kinderen werken in niveau B. Eén leerling ‘wacht’ op plaatsing naar het SBO. Hij werkt in niveau A. Drie andere kinderen kunnen meer dan gemiddeld, zij werken in niveau D. Een dyslectische leerling met grote interesse in wereldoriëntatie doet de taalonderdelen van niveau B en de overige onderdelen van niveau C. Voor hoogbegaafde kinderen die op cognitief gebied graag een nog grotere uitdaging aangaan, zijn er voor het C en F niveau verrijkingsteksten en opdrachten.
Wordt later ingevuldToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen ons Samenwerkingsverband zijn we samen met alle scholen op reis naar steeds inclusiever onderwijs.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.