Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Snappet en Gynzy
Vanaf groep 5 werken we met Snappet en Gynzy op een Chromebook.
Snappet en Gynzy zijn een adaptief onderwijsplatform dat elk kind uitdaagt om zich optimaal te ontwikkelen.
In beide systemen maken leerlingen opdrachten, zoals ze dat anders in een werkboek of schrift doen. Wij doen dit via de leerlingwebsite op onze Chomebooks. Er zijn heel veel opdrachten te vinden, die bij verschillende vakken horen. Er zijn standaard opdrachten die bijvoorbeeld bij de instructie horen, alle leerlingen maken deze opdrachten. Daarnaast zijn er extra opdrachten, die aangepast worden aan het niveau (adaptief).
Clusteractiviteiten
We werken groepsdoorbrekend aan schoolbrede thema’s, gericht op bijv. aardrijkskunde, natuur en techniek en geschiedenis. We zullen met de producten en circuits extra insteken op de kerndoelen die horen bij burgerschap, ICT-vaardigheden, Wereld Oriëntatie en techniek.
We besteden op deze manier meer aandacht aan de 21st century skills, die zo belangrijk zijn voor de toekomst van onze leerlingen.Kennisoverdracht, leren leren en burgerschap
Leefstijl is een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. De thema’s lopen gelijk aan de klassen, maar worden op niveau aangeboden. Daarnaast is er regelmatig tijd voor gesprekjes, waarin aandacht wordt besteed aan het welbevinden van de leerlingen. Daarnaast is er in deze gesprekken tijd om de persoonlijke doelen van de leerlingen te bespreken, of te werken aan vakken waar de leerling nog vragen over heeft.
Schoolondersteuningsniveaus
Er worden 5 verschillende ondersteuningsniveaus beschreven binnen het regulier basisonderwijs van Veldvest. Deze ondersteuningsniveaus geven de mate van ondersteuningsbehoeften weer van uw kind, die zowel opgebouwd als afgebouwd kan worden.
Het reguliere groepsplan behelst ondersteuningsniveau 1 en 2.
1. Beredeneerd Basisaanbod (basis)
De leerkracht verzorgt een kwalitatief basisaanbod binnen de groep.
2. (Kortdurende) extra ondersteuning binnen de groep (basis)
Naar aanleiding van een groepsplan- of leerlingbespreking verzorgt de leerkracht extra ondersteuning binnen de groep. Dit kan zowel didactisch als leergebied overstijgend zijn.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Lichte ondersteuning leerling specifiek
De school is handelingsverlegen en de eerder ingezette hulp leidt niet tot het gewenste resultaat. Er volgt een specifieke interventie.
4. Zware ondersteuning (arrangement)
Naar aanleiding van een MDO volgt langdurige specifieke ondersteuning. Er is een OPP en er zijn frequent gesprekken met ouders.
5. Verwijzing naar passende plek
De school kan geen passend onderwijsaanbod voor een leerling realiseren. De leerling heeft een andere context nodig die beter kan aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Onderwijskundig leider is verantwoordelijk voor de adviesaanvraag bij CvIT.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In schooljaar 2023-2024 richten wij ons op deze deelaspecten:
- We borgen de succesvolle ontwikkelingen: aandacht voor ontplooiing van talent, sturen op autonomie, procesgericht werken en didactisch coachen.
- De cognitieve eindresultaten liggen op het niveau dat van de leerlingpopulatie verwacht mag worden en we richten ons met name op het kernvak Nederlands. Hier zullen we ook onze professionalisering op richten.
- Het eerste jaar wordt met name gewerkt aan eenduidig voorbeeldgedrag en het door- en voorleven van de basiswaarden door het team. Zo werken we samen met de leerlingen aan de ontwikkeling van sociale competenties.
Onze school werkt samen met NummerEen Kinderopvang.
NummerEen Kinderopvang biedt op verschillende locaties in De Kempen en Veldhoven dagopvang (0-4 jr), buitenschoolse opvang (4-13 jr) en het peuterprogramma.
Voor kinderen van onze school biedt NummerEen Kinderopvang buitenschoolse opvang, dagopvang, en het peuterprogramma aan.
Er is regelmatig contact tussen de pedagogisch medewerkers van Nummereen en de leerkrachten van onze school. Zo ontstaat er een fijne samenwerking, waarbij de overgang van de kinderopvang naar de basisschool soepeler kan verlopen.
Enkele keren per jaar wordt er uit deze samenwerking een peutermoment georganiseerd door de leerkrachten van groep 1/2 en de Pedagogisch Medewerkers van Nummereen. Op deze manier leren de jonge kinderen de school kennen en de leerkrachten van school hun toekomstige leerlingen.