Bs de Disselboom

Kerkstraat 12 5513 AP Wintelre

  • Schoolfoto van Bs de  Disselboom
  • Schoolfoto van Bs de  Disselboom
  • Schoolfoto van Bs de  Disselboom
  • Schoolfoto van Bs de  Disselboom
  • Schoolfoto van Bs de  Disselboom

Het team

Toelichting van de school

Het aansturingsteam van basisschool de Disselboom bestaat uit twee personen:
• Dicky van Berkel, onderwijskundig leider
• Floor Jongerius, locatieleider
Het aansturingsteam is eindverantwoordelijk voor het strategisch-, financieel- en personeelsbeleid van de school. Zij heeft de taak om onderwijsleerprocessen aan te sturen en te monitoren en om leerkrachten te coachen.
Naast het aansturingsteam zijn er leermonitoren (ondersteuning gericht op het opbrengstgericht werken en bij het maken van analyses) en regisseurs (ondersteuning op het pedagogisch vlak) en samen hebben zij de taak om onderwijsleerprocessen aan te sturen en te monitoren en om leerkrachten te coachen.
Er zijn op onze school 15 leerkrachten werkzaam. Hun primaire taak is het lesgeven aan een groep. Daarnaast hebben ze groepsoverstijgende en niet lesgebonden taken, zoals participeren in diverse werkgroepen (zoals o.a. vieringen, verkeer, schoolkamp en rapporten).
Drie onderwijsassistentes ondersteunen leerkrachten in de groepen en begeleiden groepjes of individuele leerlingen.
Daarnaast zijn er een conciërge en een managementondersteuner werkzaam.
En op donderdag worden de gymlessen verzorgd door een sportdocent

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het personeel heeft verlof tijdens de schoolvakanties. In bepaalde gevallen kan het personeel aanspraak maken op extra verlof onder schooltijd. In geval van ziekte kan een medewerker bijvoorbeeld niet komen werken. Dit wordt uiteraard altijd afgestemd met de directie. De school streeft naar zo min mogelijk lesuitval. In het geval van ziekte van een leerkracht wordt door het zogenaamde P-centrum geprobeerd een vervanger van buitenaf aan te trekken. Op 01 juli 2016 is de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) voor het bijzonder onderwijs ingegaan. Door de Wet Werk en Zekerheid is een aantal regels rondom flexibele arbeid, WW en ontslag ingrijpend veranderd. Een onbedoeld effect van deze wetgeving is dat besturen omzichtig omgaan met het aangaan van verplichtingen, met name bij vervangingen. De school doet echter haar uiterste best om wel degelijk binnen de mogelijkheden voor vervanging te zorgen. Stichting Veldvest zet haar hele vervangingsbudget in om in voorkomende gevallen maatregelen te kunnen nemen. Ze maakt daarbij gebruik van vaste personeelsleden die in de vervangingspool werken, ze rekruteert een aantal nieuwe kandidaten die een tijdelijk contract krijgen van een jaar (min–max contract). Daarnaast maakt ze gebruik van de gezamenlijke vervangerspool van Veldvest en SKOzoK en verzoekt de Stichting personeelsleden met een vast contract die parttime werken, in te springen om een vervanging op zich te nemen. Verder maakt stichting Veldvest gebruik van de inzet van pedagogisch medewerkers van kindpartners NummerEen en Korein. Zij worden in voorkomende gevallen toegevoegd aan het onderwijsteam van de school.

Indien er geen vervanging komt, zoekt de school naar oplossingen, waarbij het gaat om een verantwoorde situatie, waarvan het opsplitsen van de groep er een is. Kinderen uit een groep worden dan verspreid over andere groepen. Het onderwijsproces vindt hierbij doorgang, zij het bij een collega leerkracht. Is een collega meerdere dagen ziek en is er geen vervanger voorhanden, dan wordt er bij toerbeurt een groep opgesplitst en worden collega’s in de groep van de zieke leerkracht geplaatst. Waar mogelijk wordt hierbij gebruik gemaakt van schooloverstijgende verbindingen, waarbij tijdelijke uitleen van personeel het geval kan zijn.

Scholen hebben organisatorische maatregelen getroffen onmogelijke oplossingen bij ziekte of verlof voor te bereiden. Al deze maatregelen zorgen ervoor dat we garant staan voor een verantwoorde vervangingspraktijk, waarbij het naar huis sturen van kinderen geen optie vormt.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Snappet en Gynzy
Vanaf groep 5 werken we met Snappet en Gynzy op een Chromebook.
Snappet en Gynzy zijn een adaptief onderwijsplatform dat elk kind uitdaagt om zich optimaal te ontwikkelen.
In beide systemen maken leerlingen opdrachten, zoals ze dat anders in een werkboek of schrift doen. Wij doen dit via de leerlingwebsite op onze Chomebooks. Er zijn heel veel opdrachten te vinden, die bij verschillende vakken horen. Er zijn standaard opdrachten die bijvoorbeeld bij de instructie horen, alle leerlingen maken deze opdrachten. Daarnaast zijn er extra opdrachten, die aangepast worden aan het niveau (adaptief).

Clusteractiviteiten
We werken groepsdoorbrekend aan schoolbrede thema’s, gericht op bijv. aardrijkskunde, natuur en techniek en geschiedenis. We zullen met de producten en circuits extra insteken op de kerndoelen die horen bij burgerschap, ICT-vaardigheden, Wereld Oriëntatie en techniek.
We besteden op deze manier meer aandacht aan de 21st century skills, die zo belangrijk zijn voor de toekomst van onze leerlingen.

Kennisoverdracht, leren leren en burgerschap
Leefstijl is een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. De thema’s lopen gelijk aan de klassen, maar worden op niveau aangeboden. Daarnaast is er regelmatig tijd voor gesprekjes, waarin aandacht wordt besteed aan het welbevinden van de leerlingen. Daarnaast is er in deze gesprekken tijd om de persoonlijke doelen van de leerlingen te bespreken, of te werken aan vakken waar de leerling nog vragen over heeft.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Schoolondersteuningsniveaus
Er worden 5 verschillende ondersteuningsniveaus beschreven binnen het regulier basisonderwijs van Veldvest. Deze ondersteuningsniveaus geven de mate van ondersteuningsbehoeften weer van uw kind, die zowel opgebouwd als afgebouwd kan worden.

Het reguliere groepsplan behelst ondersteuningsniveau 1 en 2.
1.        Beredeneerd Basisaanbod (basis)
De leerkracht verzorgt een kwalitatief basisaanbod binnen de groep.

2.       (Kortdurende) extra ondersteuning binnen de groep (basis) 
Naar aanleiding van een groepsplan- of leerlingbespreking verzorgt de leerkracht extra ondersteuning binnen de groep. Dit kan zowel didactisch als leergebied overstijgend zijn.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3.       Lichte ondersteuning leerling specifiek
De school is handelingsverlegen en de eerder ingezette hulp leidt niet tot het gewenste resultaat. Er volgt een specifieke interventie. 

4.       Zware ondersteuning (arrangement)
Naar aanleiding van een MDO volgt langdurige specifieke ondersteuning. Er is een OPP en er zijn frequent gesprekken met ouders.

5.       Verwijzing naar passende plek
De school kan geen passend onderwijsaanbod voor een leerling realiseren. De leerling heeft een andere context nodig die beter kan aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Onderwijskundig leider is verantwoordelijk voor de adviesaanvraag bij CvIT.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023-2024 richten wij ons op deze deelaspecten:

  • We borgen de succesvolle ontwikkelingen: aandacht voor ontplooiing van talent, sturen op autonomie, procesgericht werken en didactisch coachen.
  • De cognitieve eindresultaten liggen op het niveau dat van de leerlingpopulatie verwacht mag worden en we richten ons met name op het kernvak Nederlands. Hier zullen we ook onze professionalisering op richten.
  • Het eerste jaar wordt met name gewerkt aan eenduidig voorbeeldgedrag en het door- en voorleven van de basiswaarden door het team. Zo werken we samen met de leerlingen aan de ontwikkeling van sociale competenties.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school werkt samen met NummerEen Kinderopvang.

NummerEen Kinderopvang biedt op verschillende locaties in De Kempen en Veldhoven dagopvang (0-4 jr), buitenschoolse opvang (4-13 jr) en het peuterprogramma.
Voor kinderen van onze school biedt NummerEen Kinderopvang buitenschoolse opvang, dagopvang, en het peuterprogramma aan.

Er is regelmatig contact tussen de pedagogisch medewerkers van Nummereen en de leerkrachten van onze school. Zo ontstaat er een fijne samenwerking, waarbij de overgang van de kinderopvang naar de basisschool soepeler kan verlopen. 

Enkele keren per jaar wordt er uit deze samenwerking een peutermoment georganiseerd door de leerkrachten van groep 1/2 en de Pedagogisch Medewerkers van Nummereen. Op deze manier leren de jonge kinderen de school kennen en de leerkrachten van school hun toekomstige leerlingen.

Terug naar boven