GBS de Wierde

Aemckenheerd 2 9951 VZ Winsum (Groningen)

Schoolfoto van GBS de Wierde

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkracht heeft verschillende manieren waarom hij/zij zicht houdt op de ontwikkeling van kinderen. Natuurlijk allereerst door het bekijken van het dagelijkse werk van kinderen en het gesprek hierover, maar ook door gericht te observeren in de groep en door af en toe toetsen af te nemen.

Om de vorderingen per kind bij te houden, worden verschillende systemen gehanteerd. Aan de hand van de uitslagen van deze toetsen en observaties wordt bekeken of een kind extra zorg en begeleiding nodig heeft. 

Observaties
Kleuters in de groepen 1 en 2 worden het hele jaar door de leerkracht op de volgende ontwikkelingsaspecten geobserveerd: taakgerichtheid, lees- en schrijfactiviteiten, rekenactiviteiten, constructieve activiteiten, spelactiviteiten en motoriek. Deze observaties worden bijgehouden in het leerllingvolgsysteem. In groep 1 tot en met 8 wordt de sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen bijgehouden door middel van het Leerlingvolgsysteem KANVAS.

Verschillende toetsen
De ontwikkeling van de kinderen wordt vanaf halverwege groep 3 eveneens gevolgd door toetsen. Sinds het schooljaar 2022/2023 maken we hiervoor gebruik van het leerlingvolgssysteem van IEP. In groep 3 en 4 wordt voorrekenen gewerkt met de methode Met Sprongen Vooruit. Daarin is een rekendiploma beschikbaar waarmee we de doelen monitoren. Het taal onderwijs is gekoppeld aan thema's. Dagelijkse observaties zorgen voor een passende afstemming van het aanbod.
Met methodetoetsen wordt vanaf groep 5 aan het eind van een rekenblok getoetst of de kinderen de aangeboden lesstof goed hebben begrepen. Daarnaast wordt de algemene ontwikkeling op het gebied van rekenen/wiskunde, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en woordenschat gepeild met behulp van niet-methodegebonden toetsen van IEP. In groep 8 wordt de IEP-eindtoets afgenomen. Deze eindtoets geeft een indicatie in hoeverre individuele kinderen en de school als geheel de kerndoelen hebben behaald die de overheid heeft geformuleerd voor het basisonderwijs in Nederland. De eindtoets is verder een goede toetssteen voor het gegeven (voorlopige) schooladvies. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De publicatie van gegeven schooladviezen - zogeheten uitstroomgegevens - is een door de overheid verplicht onderdeel van de schoolgids. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ons onderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van leerlingen en dus niet alleen op rekenen en taal. Dit houdt in dat we veel aandacht besteden aan sociale competenties van kinderen. zoals goed kunnen samenwerken, elkaar helpen en het waarderen van onderlinge verschillen.

Via de Kanjertraining die in alle groepen wordt gegeven werken de kinderen aan sociale deze competenties, waarbij vertrouwen het kernwoord is. Vertrouwen is de basis voor goede samenwerking en voor persoonlijke ontwikkeling. Kinderen werken hierbij aan zelfvertrouwen, leren hoe zij anderen kunnen vertrouwen en hoe ze zelf te vertrouwen zijn.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • Eigenheid en openheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven