Gbs De Wierde

Aemckenheerd 2 9951 VZ Winsum (Groningen)

Schoolfoto van Gbs De Wierde

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 15 groepsleerkrachten, 8 ondersteunende medewerkers, een IB'er en twee directieleden. Op onze website www.gbsdewierde.nl vindt u de namen, mailadressen en een foto van de teamleden. 

Onze school beschikt over drie vakleerkrachten gym, die zelf ook voor de groep staan.

Onze school doet mee aan de pilot Tijd voor Toekomst. Dit houdt in dat we het lesprogramma in de schooljaren 2023/2024 en 2024/2025 verrijken door de inzet van externe samenwerkingspartners, onder andere op het gebied van muziek, drama, handvaardigheid/tekenen en sport. Deze partners (met vakleerkrachten op diverse terreinen) verzorgen een deel van het lesprogramma op maandagmiddag en vrijdagmiddag (talentmiddag) en bieden in verschillende blokken voor de kinderen interessante workshops tijdens de middagpauzes op dinsdag, woensdag en donderdag.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We streven ernaar om maximaal twee leerkrachten voor één groep te hebben. De meeste groepen hebben twee leerkrachten, die als duo samen verantwoordelijk zijn voor de groep. Hoe de taken verdeeld zijn, verschilt per groep, afhankelijk van het aantal werkdagen van beide duo's. Bij ziekte dan wordt eerst de duo-leerkracht gevraagd te vervangen. Is dat niet mogelijk, dan vervangt één van de andere collega's. Naast de vaste groepsleerkrachten zijn er op onze school ook drie leerkrachtondersteuners, die wel voor de groep mogen staan, maar geen groepsverantwoordelijkheid hebben. We maken geen gebruik van externe vervangingspools. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Gbs De Wierde telt acht groepen. We werken als basis nog met een leerstofjaarklassensysteem (waarbij leerlingen worden ingedeeld naar leeftijd in groepen), maar we vinden dat dit systeem de ontwikkeling van kinderen (= de bedoeling) niet mag belemmeren. Daarom kiezen we steeds vaker voor maatwerkoplossingen die groepsdoorbrekend zijn. Tijdens de talentmiddagen op vrijdagmiddag in de bovenbouw wordt sowieso groepsdoorbrekend gewerkt. 

De kleuters werken al grotendeels groepsdoorbrekend; ze zijn ingedeeld in twee combinatiegroepen 1/2. Hiervoor is al jaren geleden gekozen omdat kleuters zich heel sprongsgewijs ontwikkelen. Door een combinatiegroep te vormen kunnen kinderen als ze even niet meekomen met leeftijdsgenoten of juist sneller gaan af en toe aansluiten bij kinderen uit een andere groep. Een praktisch voordeel is dat er per jaar minder nieuwe kinderen in één groep instromen en de samenstelling van beide groepen evenwichtiger is.

Op gbs De Wierde streven we ernaar dat leerkrachten breed inzetbaar zijn. Speciale vakleerkrachten die zich exclusief richten op één van de vakken hebben we niet. Wel stimuleren we dat leerkrachten zich specialiseren op een deelterrein, om als coördinator/expert op een deelterrein  de doorgaande lijn voor een specifiek onderdeel te versterken en te bewaken en collega's inhoudelijk te adviseren en ondersteunen, zoals op het terrein van Taal/lezen, Rekenen, ICT, Cultuur, Gedrag/sociale vaardigheden en Sport.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We willen op onze school betekenisvol onderwijs geven. Dit brengt met zich mee dat we leerdoelen zoveel mogelijk geïntegreerd aanbieden en liefst zo weinig mogelijk in aparte 'vakken'. We werken daarom thematisch; in de vijf periodes in een jaar (van vakantie tot vakantie) werken de groepen aan vijf thema's.

De tijd die per groep besteed wordt aan verschillende leerdoelen verschilt per groep en is ook afhankelijk van de mate waarin de leerdoelen behaald worden. De leerkrachten zijn verantwoordelijk voor het opstellen van een bij de groep passend aanbod.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We willen op onze school betekenisvol onderwijs geven. Dit brengt met zich mee dat we leerdoelen zoveel mogelijk geïntegreerd aanbieden en liefst zo weinig mogelijk in aparte 'vakken'. Alleen rekenen, lezen en spelling worden ook ‘los’ aangeboden. Dat gebeurt met name ‘s ochtends. We werken thematisch; in de vijf periodes in een jaar (van vakantie tot vakantie) werken de groepen aan vijf thema's. Het middagprogramma staat in de meeste groepen grotendeels in het teken van het thema. 

De tijd die per groep besteed wordt aan verschillende leerdoelen verschilt per groep en is ook afhankelijk van de mate waarin de leerdoelen behaald zijn/worden. De leerkrachten zijn zelf verantwoordelijk voor het opstellen van een bij de groep passend aanbod.


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze missie is om alle kinderen tot bloei te laten komen. Daarbij focussen we niet allen op rekenen en taal, maar kijken naar de brede ontwikkeling van kinderen. We proberen het onderwijs zo passend mogelijk te maken voor ieder kind, maar bieden geen individueel onderwijs. We kennen ook beperkingen als basisschool in onze mogelijkheden. Binnen het Samenwerkingsverband werken scholen in onze regio samen om voor elk kind zo thuisnabij mogelijk passend onderwijs te bieden

Onderwijs is maatwerk, de onderwijsbehoeften van uw kind zijn voor ons het uitgangspunt. Daarvoor valt geen blauwdruk te geven. Als school en ouders onderzoeken we samen hoe we het beste tegemoet kunnen komen in de onderwijsbehoeften van uw kind, op school en thuis. Passend onderwijs kunnen bieden hangt samen met veel verschillende factoren, die elkaar onderling beïnvloeden: kindkenmerken, maar ook groepssamenstelling, gezinssituatie, beschikbare expertise bij de leerkracht en op school etcetera. Uitgangspunt is dat ieder kind welkom is op onze school. Als wij of ouders merken dat we niet voldoende in de onderwijsbehoeften van het kind kunnen voorzien willen we daar zo snel mogelijk met ouders over in gesprek om te kijken wat er nodig is. Kunnen we iets veranderen in de context, waardoor beter in de onderwijsbehoeften van uw kind kan worden voorzien? Of is er meer nodig?

Diverse teamleden hebben zich op diverse terreinen gespecialiseerd. Onderstaand ziet u op welke terreinen we specialistische kennis in huis hebben. Het aantal dagdelen dat ze hiervoor inzetbaar zijn varieert en is daarom niet ingevuld.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als school zetten we ons in voor een rijk, passend aanbod voor ieder kind, gericht op het tot bloei komen van ieder kind. Om onze visie in de praktijk nog steviger te kunnen neerzetten nemen we deel aan de pilot Tijd voor Toekomst, waarbij we in samenwerking met partners buiten de school en ouders het aanbod voor de kinderen nog rijker maken.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Een groeiend aantal ouders van onze school maakt gebruik van kinderopvang. In Winsum zijn verschillende Kindopvangsorganisaties, waar ouders gebruik van maken: Kinderopvang Calimero, Kids2B en Kinderopvang Het Hogeland. Een ander deel van de ouders maakt gebruik van gastouders voor de opvang van hun kinderen. In Winsum hebben ouders ruime keuze als het gaat om kinderopvang op loop- en fietsafstand van de school. Kinderopvang Calimero biedt sinds voorjaar 2021 buitenschoolse opvang aan op de locatie van gbs De Wierde. 

Onze school neemt deel aan het VVE-overleg waarin onderwijs en opvangorganisaties afspraken maken t.b.v. VVE.

Terug naar boven