Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Gbs De Wierde telt acht groepen. We werken als basis nog met een leerstofjaarklassensysteem (waarbij leerlingen worden ingedeeld naar leeftijd in groepen), maar we vinden dat dit systeem de ontwikkeling van kinderen (= de bedoeling) niet mag belemmeren. Daarom kiezen we steeds vaker voor maatwerkoplossingen die groepsdoorbrekend zijn. Tijdens de talentmiddagen op vrijdagmiddag in de bovenbouw wordt sowieso groepsdoorbrekend gewerkt.
Op gbs De Wierde streven we ernaar dat leerkrachten breed inzetbaar zijn. Speciale vakleerkrachten die zich exclusief richten op één van de vakken hebben we niet. Wel stimuleren we dat leerkrachten zich specialiseren op een deelterrein, om als coördinator/expert op een deelterrein de doorgaande lijn voor een specifiek onderdeel te versterken en te bewaken en collega's inhoudelijk te adviseren en ondersteunen, zoals op het terrein van Taal/lezen, Rekenen, ICT, Cultuur, Gedrag/sociale vaardigheden en Sport.
We willen op onze school betekenisvol onderwijs geven. Dit brengt met zich mee dat we leerdoelen zoveel mogelijk geïntegreerd aanbieden en liefst zo weinig mogelijk in aparte 'vakken'. We werken daarom thematisch; in de vijf periodes in een jaar (van vakantie tot vakantie) werken de groepen aan vijf thema's.
De tijd die per groep besteed wordt aan verschillende leerdoelen verschilt per groep en is ook afhankelijk van de mate waarin de leerdoelen behaald worden. De leerkrachten zijn verantwoordelijk voor het opstellen van een bij de groep passend aanbod. Aan het begin van het schooljaar ontvangen ouders van de leerkracht(en) tijdens een groepsouderavond tekst en uitleg over het lesprogramma van hun kind in het komende schooljaar.
We willen op onze school betekenisvol onderwijs geven. Dit brengt met zich mee dat we leerdoelen zoveel mogelijk geïntegreerd aanbieden en liefst zo weinig mogelijk in aparte 'vakken'. Alleen rekenen, lezen en spelling werden tot nu toe ook ‘los’ aangeboden. Dat gebeurt met name ‘s ochtends. We werken thematisch; in de vijf periodes in een jaar (van vakantie tot vakantie) werken de groepen aan vijf thema's. Het middagprogramma staat in de meeste groepen grotendeels in het teken van het thema, waarin de doelen voor Wereldoriëntatie zijn verwerkt. Bij het thematisch werken wordt in de bovenbouw gebruik gemaakt van de methode Blink Geïntegreerd.
De tijd die per groep wordt besteed aan verschillende leerdoelen verschilt per groep en is ook afhankelijk van de mate waarin de leerdoelen behaald zijn/worden. De leerkrachten zijn zelf verantwoordelijk voor het opstellen van een bij de groep passend aanbod. In een kwaliteitskaart zijn de afspraken vastgelegd met de uitgangpunten voor de tijd die per groep minimaal aan de verschillende onderdelen wordt besteed. Aan het begin van het schooljaar ontvangen ouders van de leerkracht(en) tijdens een groepsouderavond tekst en uitleg over het lesprogramma van hun kind in het komende schooljaar.
Onze missie is om alle kinderen tot bloei te laten komen. Daarbij focussen we niet allen op rekenen en taal, maar kijken naar de brede ontwikkeling van kinderen. We proberen het onderwijs zo passend mogelijk te maken voor ieder kind, maar bieden geen individueel onderwijs. We kennen ook beperkingen als basisschool in onze mogelijkheden. Binnen het Samenwerkingsverband werken scholen in onze regio samen om voor elk kind zo thuisnabij mogelijk passend onderwijs te bieden
Onderwijs is maatwerk, de onderwijsbehoeften van uw kind zijn voor ons het uitgangspunt. Daarvoor valt geen blauwdruk te geven. Als school en ouders onderzoeken we samen hoe we het beste tegemoet kunnen komen in de onderwijsbehoeften van uw kind, op school en thuis. Passend onderwijs kunnen bieden hangt samen met veel verschillende factoren, die elkaar onderling beïnvloeden: kindkenmerken, maar ook groepssamenstelling, gezinssituatie, beschikbare expertise bij de leerkracht en op school etcetera. Uitgangspunt is dat ieder kind welkom is op onze school. Als wij of ouders merken dat we niet voldoende in de onderwijsbehoeften van het kind kunnen voorzien willen we daar zo snel mogelijk met ouders over in gesprek om te kijken wat er nodig is. Kunnen we iets veranderen in de context, waardoor beter in de onderwijsbehoeften van uw kind kan worden voorzien? Of is er meer nodig?
Diverse teamleden hebben zich op diverse terreinen gespecialiseerd. Onderstaand ziet u op welke terreinen we specialistische kennis in huis hebben. Het aantal dagdelen dat ze hiervoor inzetbaar zijn varieert en is daarom niet ingevuld.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als school zetten we ons in voor een rijk, passend aanbod voor ieder kind, gericht op het tot bloei komen van ieder kind. We investeren daarom veel in het kinderen laten ontdekken en ontwikkelen van hun talenten in verschillende talentgroepen en ook in het thematisch werken. Om onze visie in de praktijk nog steviger te kunnen neerzetten nemen we deel aan de pilot Tijd voor Toekomst, waarbij we in samenwerking met partners buiten de school en ouders het aanbod voor de kinderen nog rijker maken.
Een groeiend aantal ouders van onze school maakt gebruik van kinderopvang. In Winsum zijn verschillende Kindopvangsorganisaties, waar ouders gebruik van maken: Kinderopvang Calimero, Kids2B en Kinderopvang Het Hogeland. Een ander deel van de ouders maakt gebruik van gastouders voor de opvang van hun kinderen. In Winsum hebben ouders ruime keuze als het gaat om kinderopvang op loop- en fietsafstand van de school.
Kinderopvang Calimero biedt sinds voorjaar 2021 buitenschoolse opvang aan op de locatie van gbs De Wierde. Met ingang van het schooljaar 2023-2024 start Calimero met een peutergroep op De Wierde.
Onze school neemt deel aan het VVE-overleg waarin onderwijs en opvangorganisaties afspraken maken t.b.v. VVE.