Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We willen ons onderwijs zo inrichten dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en wij aansluiten bij de leerbehoeften van de kinderen, zowel op leer- als op sociaal-emotioneel gebied.
- In de onderbouw werken we met twee combinatiegroepen 1 en 2. Een jong kind leert in fasen. In elke fase ontwikkelt een kind nieuwe dingen. Daarom werken we thematisch en bieden alle kinderen een rijke leeromgeving waarin we aansluiten bij het kind en onderwijs op maat kunnen bieden.
- Vanaf groep 3 werken we in homogenegroepen, waarin de leerlingen op basis van hun leeftijd zijn gegroepeerd.
In alle groepen werken we met het directe instructiemodel en wordt het onderwijs op 3 niveaus aangeboden, leerlingen werken in groepjes aan:
- de basisstof met instructie
- de basisstof met verlengde instructie
- verrijkingsstof met verkorte instructie
Sommige kinderen hebben tijdens hun ontwikkeling extra begeleiding nodig en krijgen een verlengde instructie en extra of ander oefenmateriaal.
Om onze kinderen zorg op maat te kunnen bieden werken wij volgens de zorg-1-route.
Deze zorg-1-route houdt in dat wij twee keer per jaar groepsplannen en groepsoverzichten maken, waarbij wij specifiek kijken naar de onderwijsbehoeften van de kinderen.
Het contact met ouders is van groot belang, de driehoek ‘ouder, kind, leerkracht/intern begeleider’ zorgt ervoor dat we samen naar de mogelijkheden van het kind kunnen kijken!
- Zorg op maat vindt voornamelijk plaats in de eigen groep.
- De extra zorg zit verweven in alle aanpakken van onze methodes.
- De extra begeleiding wordt in principe door de eigen leerkracht in de eigen groep gegeven.
- De leerlingen volgen, waar mogelijk, de groepsinstructies van de jaargroep.
- Als het nodig is, krijgen kinderen een extra of verlengde instructie of een aangepast leerstofaanbod.
- Tijdens het zelfstandig werken creëert de leerkracht tijd om aandacht te geven aan de kinderen die extra zorg nodig hebben.
- Daarnaast zijn de remedial teacher, onderwijsassistent en klassenassistent tijdens de rekenlessen in de groep aanwezig om leerlingen te begeleiden en de leerkracht de tijd te geven voor hulp aan individuele leerlingen of groepjes leerlingen.
- Mocht een leerling meer nodig hebben dan extra zorg in de groep, is er bijvoorbeeld een speciale hulpvraag of is een leerling in het bezit van een leerlinggebonden financiering (LGF of ‘rugzakje’), dan krijgt de leerling buiten de groep extra hulp of ondersteuning.
Onze intern begeleider en de remedial teacher zijn beide 2 dagdelen per week op school aanwezig en de onderwijsassistente is 4 dagdelen. In diverse groepen hebben wij een klassenassistent.
Daarnaast beschikt onze vereniging over een kwaliteitsnetwerk, waarin bovenschools-intern-begeleiders werkzaam zijn. Wij kunnen een beroep doen op hun expertise, zij kunnen observaties uitvoeren, advies geven, bijvoorbeeld op het gebied leerproblemen zoals dyslexie en dyscalculie.