CBS Maranatha

Hoogklei 7 9671 GC Winschoten

  • Onze school is gesitueerd aan de Hoogklei, Hoogstraat en de Westerstraat in Winschoten,  vlakbij het winkelcentrum.
  • Wij doen met onze groepen mee met het project Sportieve Gezonde School om te werken aan een gezonde ontwikkeling en een duurzame en actieve
  • Een ontmoetingsplek waar thema’s als respect voor elkaar, gezondheid, integratie, ontwikkeling en samenspelen centraal staan!
  • Wij willen onze leerlingen goed voorbereiden op hun toekomst.  Het  is belangrijk om de 21-eeuwse vaardigheden (Life skills) te ontwikkelen.
  • Persoonlijk leiderschap gaat om leiding geven aan jezelf, inzicht krijgen in jezelf en je relatie met anderen.

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We willen ons onderwijs zo inrichten dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en wij aansluiten bij de leerbehoeften van de kinderen, zowel op leer- als op sociaal-emotioneel gebied.

  • In de onderbouw werken we met twee combinatiegroepen 1 en 2. Een jong kind leert in fasen. In elke fase ontwikkelt een kind nieuwe dingen. Daarom werken we thematisch en bieden alle kinderen een rijke leeromgeving waarin we aansluiten bij het kind en onderwijs op maat kunnen bieden.
  • Vanaf groep 3 werken we in homogenegroepen, waarin de leerlingen op basis van hun leeftijd zijn gegroepeerd.

In alle groepen werken we met het directe instructiemodel en wordt het onderwijs op 3 niveaus aangeboden, leerlingen werken in groepjes aan:

  • de basisstof met instructie
  • de basisstof met verlengde instructie
  • verrijkingsstof met verkorte instructie

Sommige kinderen hebben tijdens hun ontwikkeling extra  begeleiding nodig en krijgen een verlengde instructie en extra of ander oefenmateriaal.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Om onze kinderen zorg op maat te kunnen bieden werken wij volgens de zorg-1-route.

Deze zorg-1-route houdt in dat wij twee keer per jaar groepsplannen en groepsoverzichten maken, waarbij wij specifiek kijken naar de onderwijsbehoeften van de kinderen. 

Het contact met ouders is van groot belang, de driehoek ‘ouder, kind, leerkracht/intern begeleider’ zorgt ervoor dat we samen naar de mogelijkheden van het kind kunnen kijken!  

  • Zorg op maat vindt voornamelijk plaats in de eigen groep.
  • De extra zorg zit verweven in alle aanpakken van onze methodes.
  • De extra begeleiding wordt in principe door de eigen leerkracht in de eigen groep gegeven.
  • De leerlingen volgen, waar mogelijk, de groepsinstructies van de jaargroep.
  • Als het nodig is, krijgen kinderen een extra of verlengde instructie of een aangepast leerstofaanbod.
  • Tijdens het zelfstandig werken creëert de leerkracht tijd om aandacht te geven aan de kinderen die extra zorg nodig hebben.
  • Daarnaast zijn de remedial teacher, onderwijsassistent en klassenassistent tijdens de rekenlessen in de groep aanwezig om leerlingen te begeleiden en de leerkracht de tijd te geven voor hulp aan individuele leerlingen of groepjes leerlingen.  
  • Mocht een leerling meer nodig hebben dan extra zorg in de groep, is er bijvoorbeeld een speciale hulpvraag of is een leerling in het bezit van een leerlinggebonden financiering (LGF of ‘rugzakje’), dan krijgt de leerling buiten de groep extra hulp of ondersteuning.

Onze intern begeleider en de remedial teacher zijn beide 2 dagdelen per week op school aanwezig en de onderwijsassistente is 4 dagdelen. In diverse groepen hebben wij een klassenassistent.

Daarnaast beschikt onze vereniging over een kwaliteitsnetwerk, waarin bovenschools-intern-begeleiders werkzaam zijn. Wij kunnen een beroep doen op hun expertise, zij kunnen observaties uitvoeren, advies geven, bijvoorbeeld op het gebied leerproblemen zoals dyslexie en dyscalculie.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven