Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
In het schooljaar 2019-2020 is er geen Centrale eindtoets basisonderwijs afgenomen i.v.m. de coronacrisis. Alle leerlingen zijn op basis van hun eerdere resultaten m.b.v. de plaatsingswijzer verwezen naar een school voor voortgezet onderwijs.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De school maakt gebruik van een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de totale ontwikkeling van alle leerlingen. Resultaten van de methode gebonden en methodeonafhankelijke toetsen van CITO worden door de groepsleerkracht(en) vastgelegd in ParnasSys.
Sociaal/emotionele ontwikkeling. Twee keer per schooljaar, in november en april, wordt ZIEN (sociaal emotioneel programma) van ParnasSys ingevuld door de leerkracht en door leerlingen vanaf groep. In oktober en mei wordt de KiVa vragenlijsten ingevuld door leerlingen van de groepen 5 t/m 8.
Cognitieve ontwikkeling en vaardigheden: In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt met de Observatielijsten “leerlijn het jonge kind” van ParnasSys op alle ontwikkelgebieden. Deze leerlijnen zijn mede opgesteld vanuit de SLO-doelen voor het jonge kind. Daarnaast maakt de school voor leerlingen van groepen 4, 6 en 8 gebruik van de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) met als doel het leerstofaanbod af te kunnen stemmen op de leerlingen. Twee keer per jaar worden de resultaten van de leerlingen van groep 3 t/m 8 vastgesteld aan de hand van genormeerde methodeonafhankelijke CITO toetsen.
Op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau wordt cyclisch gewerkt aan de hand van het de methode plan - do - check - act. Dit houdt in dat het onderwijsaanbod is gebaseerd op de resultaten die zijn verzameld in ParnasSys.
Het advies voor het VO
Het advies, wat betreft plaatsing in het VO, van de basisschool legt veel gewicht in de schaal. Vanaf het schooljaar 2014-2015 wordt dit advies gegeven op grond van de plaatsingswijzer en het leerlingvolgsysteem. De score op de CITO eindtoets kan niet meer worden gebruikt om leerlingen te plaatsen in het VO.
Uitstroom van onze 29 leerlingen naar het VO (2023) : 5 leerlingen --> KB, 10 leerlingen --> TL, 11 leerlingen --> Havo, 2 leerlingen --> VWO, 1 leerling --> VWO TTO. De schoolverlaters van het afgelopen schooljaar zijn uitgestroomd richting locatie Dollard College te Winschoten.
Kinderen in groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets in plaats van de Centrale eindtoets in april. De Centrale eindtoets verdwijnt.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sociaal-emotioneel welbevinden
Het sociaal-emotioneel welbevinden van kinderen is belangrijk en heeft een hoge prioriteit. Om te komen tot leren en zelfontplooiing, moet een kind goed in zijn/haar “vel” zitten. Wij streven ernaar een school zijn waar alle betrokkenen zich veilig en geborgen voelen. Waar een ieder zichzelf kan en mag zijn. Leerkrachten zien het als hun taak om ervoor te zorgen dat alle kinderen met plezier naar school gaan.
Preventief handelen schept een klimaat waarin duidelijkheid heerst over de omgang met elkaar. Er is veel aandacht voor regels en afspraken, vanuit het besef dat we als school een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een positieve groepsvorming. Vanaf het schooljaar 2015-2016 is onze school een KiVa-school. Wij nemen duidelijk stelling bij vermoeden van pesten en werken middels de KiVa aanpak aan het oplossen van het probleem. Het beleid t.a.v. de sociale veiligheid is weggezet in diverse protocollen. Wij zijn ons er echter terdege van bewust dat niet protocollen zorgen voor de beleving van veiligheid, maar dat doen wij samen als team van OBS Beukenlaan. Op school is een coördinator sociale- veiligheid aanwezig, zij is tevens onze KiVa-expert.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.