Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De Daniël de Brouwerschool is een katholieke school voor Speciaal Onderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs aan Zeer Moeilijk Lerende Kinderen.
De school biedt een veilige en beschermende leeromgeving. In de klas wordt veel structuur en duidelijkheid geboden, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Het onderwijs is er mede gericht op het zelfvertrouwen in eigen kunnen en handelen te vergroten. Het lesprogramma wordt opgedeeld in (kleine) stapjes en er is ruimte voor ontwikkeling in de breedte. Het onderwijs is individueel afgestemd. De leeromgeving sluit zoveel mogelijk aan bij haar belevingswereld. De communicatie wordt, waar nodig, visueel ondersteund (bijvoorbeeld het dagprogramma of instructies). Het onderwijs is bevestigend; succeservaringen worden benadrukt. De leerlingen in het SO zijn verdeeld over een onder-, midden- of bovenbouwafdeling.
Onze leerlingen hebben (een ontwikkelingsperspectief op) een ontwikkelingsleeftijd van minimaal 2 jaar. De leerling is in staat in een groep te functioneren. De bovengrens zijn leerlingen met een TIQ van 75. In uitzonderlijke gevallen kunnen leerlingen met een hoger IQ aangenomen worden. Er is dan sprake van een ernstige beperking die de ontwikkeling dagelijks beïnvloedt.