Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen zijn gegroepeerd in combinatiegroepen. In het schooljaar 2023-2024:
Groep 1/2 (23 leerlingen): juf Gonnie en juf Ashley
Groep 3/4 (24 leerlingen): juf Patricia en Meester Mathijs
Groep 5/6 (31 leerlingen): juf Ashley en meester Robert
Groep 7/8 (15 leerlingen): juf Geke
Daarnaast is het voor leerlingen mogelijk om instructie te volgen in een andere jaargroep. Dit is mogelijk voor leerlingen die een ontwikkelingsachterstand of -voorsprong hebben voor een enkel vakgebied.
De kinderen van de groepen 1 en 2 zitten bij elkaar in de klas. Een kleuter wordt gekoppeld aan een andere kleuter; zij zijn “maatjes”. Een kleuter krijgt zo de verantwoordelijkheid een jongere kleuter wegwijs te maken in school en te helpen waar dit nodig is. Zo leren de kinderen van en met elkaar. De indeling van de dag wordt aangegeven met dagritmekaarten. Vanuit een inloop, waarin kinderen een activiteit kunnen kiezen op het planbord, gaan de kinderen in de kring om met elkaar de dag door te nemen. Na de kring kiezen de kinderen een activiteit van het planbord of geeft de leerkracht aan wat er gedaan wordt. Afhankelijk van de activiteit wordt een werkplek gezocht. Dit kan aan een tafel, op de grond of in een hoek zijn. Er wordt ook gebruik gemaakt van de kleine kring om met een groepje kinderen een activiteit te doen (gericht op bijv. niveau of interesse). Voor de bewegingslessen gaan de groepen naar de speelzaal of naar buiten. In de groepen 1 en 2 wordt thematisch gewerkt. De thema’s komen van kleuteruniversiteit of worden door de leerkracht op basis van de actualiteit of vanuit de belevingswereld van de kinderen gekozen. Kleuters leren al spelend. In groep 2 worden kinderen spelenderwijs voorbereid op het taal-, reken- en schrijfonderwijs van groep 3.
Vanaf groep 3 maakt het spelend leren van de kleutergroepen geleidelijk plaats voor de methode gebonden leerstof en gaan de kinderen werken aan de basisvaardigheden taal, lezen, rekenen en schrijven. Wij bieden de lesstof aan vanuit methodes, op drie niveaus. De instructie-onafhankelijke leerlingen krijgen een verkorte instructie, de instructiegevoelige leerlingen krijgen basisinstructie en de instructieafhankelijke leerlingen krijgen verlengde instructie. Ook in de verwerking wordt rekening gehouden met verschillen in tempo en kunnen, door extra stof in de vorm van herhaling of verrijking aan te bieden. Vanaf groep 5 komen de wereldoriënterende vakken erbij. Wij bieden deze vakken geïntegreerd aan middels Thematisch werken binnen de methode Topondernemers. Bijzondere aandacht is er voor de 21century skills opzoeken, uitzoeken, onderzoeken, verwerken en presenteren.
In principe zijn we een school voor alle kinderen. Bij kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte zullen we individueel bekijken of we kunnen voldoen aan deze onderwijsbehoefte. We zullen daarover in gesprek gaan met de ouders en samen tot een weloverwogen beslissing komen.
We hebben daarbij niet alleen te maken met het kind, maar ook met zijn/haar klasgenoten en leerkracht(en).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Twee dagdelen per week is er een onderwijsassistent beschikbaar.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.