Openbare Basisschool De Sleutel

J. Kammingastraat 100 9648 KK Wildervank

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Sleutel

Het team

Toelichting van de school

Directie: Jan Hessel Kruit

Intern begeleider: Greet Korte

Groepsleerkrachten

  • Groep 1/2: Gea Schrik / Lianne van Eeden
  • Groep 3/4: Gea Schuiling / Janet Behrendt
  • Groep 4/5: Moniek Perdok / Janet Behrendt
  • Groep 6: Annemiek Daanje / Anne Kupers
  • Groep 7/8: Monique Smook / Anne Kupers
  • Vakleerkracht lichamelijk opvoeding: Anja Hilbolling
  • Leerkracht levensbeschouwelijke vorming: Audrey Kazemier (GVO) en Meredith de Vries (HVO)

Onderwijsondersteunend personeel

  • Conciërge: Erwin Kremers
  • Onderwijsassistent: Marijke Neinders
  • Schoolmaatschappelijk werk: Renee van Delden
  • Opstapmedewerker: Wieneke Timmermans
  • Administratie: Wilma Doedens

We hebben de volgende coördinatoren in ons team:

  • Rekencoördinatoren: Monique Smook en Annemiek Daanje
  • Taal/ leescoördinator: Janet Behrendt
  • Cultuurcoördinator: Anne Kupers
  • ICT-coördinator: Moniek Perdok
  • SFA-coördinator: Moniek Perdok
  • Verkeerscoördinator: Monique Smook

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het komt wel eens voor dat een leerkracht vervangen moet worden. Dit hoeft niet alleen bij ziekte, maar ook als een leerkracht verlof heeft aangevraagd voor een studie, cursus, zwangerschap en ouderschap, familieomstandigheden of andere bezigheden. De vervanging wordt via SLIM geregeld. In eerste instantie wordt gekeken of onze vaste vervangers beschikbaar zijn. Dit geeft herkenning en rust bij ouders.

Mocht er geen invalkracht beschikbaar zijn dan proberen wij op school een oplossing te zoeken:

  • Leerkrachten, de intern begeleider of de directeur die op dat moment geen groep hebben, nemen de desbetreffende groep waar.
  • Indien een LIO- student (Leerkracht in Opleiding) aanwezig is, neemt de coach van de LIO-student de groep van de zieke leerkracht over.
  • De groep verdelen over andere groepen (maximaal voor één dag en alleen als het redelijkerwijs mogelijk is).

Bieden bovenstaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, dan laten we de betreffende groep naar huis gaan volgens de richtlijnen van de inspectie met daarbij de volgende afspraken:

  • In principe niet de eerste dag
  • Alleen in het uiterste geval
  • Ouders worden schriftelijk op de hoogte gebracht
  • Ons bevoegd gezag wordt op de hoogte gesteld
  • Voor leerlingen, die beslist geen opvang hebben, proberen we binnen de school een oplossing te vinden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Elke dag hebben de leerlingen 30 minuten pauze. Dit maakt een totaal van 25,50 uur per dag.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samengevat:

Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de onderwijs- en ondersteuningsmogelijkheden, de grenzen en de ambities van obs De Sleutel.

Kortom: Passend onderwijs op obs De Sleutel verwoord in onze missie en ons motto:

Missie:

Obs ‘De Sleutel’ is een school, waar men op professionele wijze kindgericht onderwijs wil geven en waar van de ouders maximale betrokkenheid wordt gevraagd, om de ontwikkeling van hun kind naar een volwaardig mens in de maatschappij te ondersteunen. We streven naar eigenaarschap bij leerlingen en educatief partnerschap met ouders.

Ons motto: De Sleutel; goed onderwijs doe je met ouders!’

Uitgelicht:

1. Obs De Sleutel is volop in ontwikkeling, is toekomstgericht en verzorgt modern eigentijdsonderwijs.

2. De basisondersteuning en het planmatig werken zijn voldoende op orde.

3. Obs De Sleutel heeft veel zorgleerlingen. Zo wordt de school in 2016-2017 bezocht door 19% leerlingen met een gewicht.

4.  De ouderbetrokkenheid is groot op obs De Sleutel en we streven naar educatief partnerschap.

5.  Obs De Sleutel is steeds beter in staat om haar mogelijkheden, grenzen en ambities aan te geven.

Al in gang gezet:

We zijn continu in ontwikkeling met als doel het onderwijs en de ondersteuning aan de leerlingen te vervolmaken, te voorzien van kwaliteitsimpulsen. Zo hebben we onderstaande het afgelopen schooljaar 2016-2017 in gang gezet:

1. Op het gebeid van technisch lezen hebben we een traject gevolgd met een externe deskundige, gericht op het verbeteren van het onderwijs met al uiteindelijke doel, dat alle leerlingen tenminste op niveau III technisch lezen en dat alle leerlingen in beginsel eind groep 8 als voldoende technische lezers de school verlaten. Vanaf het schooljaar 2017-2018 richten wij ons met name op spelling, woordenschat en begrijpend luisteren/lezen. Voor woordenschat en begrijpend luisteren/lezen is een externe deskundige ingeschakeld. We richten ons hierop, omdat we het belangrijk vinden dat de leerlingen als voldoende begrijpende lezers de school verlaten. Immers in ons dagelijks leven komen we dagelijks situaties tegen waarin 'begrijpen' vereist is.

2. Op rekengebied hebben we de remediërende methode ‘Maatwerk’ aangeschaft. De methode zullen we inzetten ter voorkoming van het ontstaan van rekenproblemen en ter remediering bij reeds aanwezige rekenproblemen.

3. Om de leerlingen en hun ouders handvatten te geven hoe om te gaan met elkaar in onze samenleving heeft de school de methodiek Kanjertraining ingevoerd. Er is een teamscholingen een ouderavond geweest en vanaf februari 2017 wordt er met de methodiek in de groepen gewerkt.

Ambitie:

Arrangementen:

Om te bepalen welke arrangementen we willen ontwikkelen, hebben we gekeken naar de populatie die obs De Sleutel bezoekt en hun achtergronden, de in het team aanwezigespecialisme en talenten. Op grond hiervan hebben we gekeken wat we op dit moment al bieden, wat wenselijk en wat nodig is voor de toekomst.

De volgende arrangementen willenwe gaan ontwikkelen:

Leer- enontwikkelingskenmerken:

-Kinderen met eenlaag IQ (lager dan 80 en hoger dan ongeveer 70)

- Kinderen met ernstige taalproblemen

- Kinderen met ernstige rekenproblemen

- Kinderen met bepaalde gedragsstoornissen·

Sociaal-emotioneleen gedragsondersteuning:

- Kinderen met bepaalde gedragsstoornissen· 

Ondersteuning in de thuissituatie:

- Ondersteuningsmogelijkheden bij problemen in de thuissituatie.

De noodzakelijkedeskundigheid, voorzieningen en samenwerking zullen wij in de komende jaren onderzoeken en inventariseren en afzetten tegen dat wat aanwezig is. Op grond daarvan bepalen wat nog nodig is. Dit nemen we vervolgens op in ons schoolplan en schooljaarplan.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuterspeelzaal "Het Sleuteltje" is 4 ochtenden open van 8.30 uur tot 11.15 uur. Op elke groep is een gediplomeerde peuterleidster en een vrijwilliger aanwezig. Tevens is er sprake van een samenwerking tussen voorschool en school.


Terug naar boven