Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Elke dag hebben de leerlingen 30 minuten pauze. Dit maakt een totaal van 25,50 uur per dag.
Samengevat:
Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de onderwijs- en ondersteuningsmogelijkheden, de grenzen en de ambities van obs De Sleutel.
Kortom: Passend onderwijs op obs De Sleutel verwoord in onze missie en ons motto:
Missie:
Obs ‘De Sleutel’ is een school, waar men op professionele wijze kindgericht onderwijs wil geven en waar van de ouders maximale betrokkenheid wordt gevraagd, om de ontwikkeling van hun kind naar een volwaardig mens in de maatschappij te ondersteunen. We streven naar eigenaarschap bij leerlingen en educatief partnerschap met ouders.
Ons motto: De Sleutel; goed onderwijs doe je met ouders!’
Uitgelicht:
1. Obs De Sleutel is volop in ontwikkeling, is toekomstgericht en verzorgt modern eigentijdsonderwijs.
2. De basisondersteuning en het planmatig werken zijn voldoende op orde.
3. Obs De Sleutel heeft veel zorgleerlingen. Zo wordt de school in 2016-2017 bezocht door 19% leerlingen met een gewicht.
4. De ouderbetrokkenheid is groot op obs De Sleutel en we streven naar educatief partnerschap.
5. Obs De Sleutel is steeds beter in staat om haar mogelijkheden, grenzen en ambities aan te geven.
Al in gang gezet:
We zijn continu in ontwikkeling met als doel het onderwijs en de ondersteuning aan de leerlingen te vervolmaken, te voorzien van kwaliteitsimpulsen. Zo hebben we onderstaande het afgelopen schooljaar 2016-2017 in gang gezet:
1. Op het gebeid van technisch lezen hebben we een traject gevolgd met een externe deskundige, gericht op het verbeteren van het onderwijs met al uiteindelijke doel, dat alle leerlingen tenminste op niveau III technisch lezen en dat alle leerlingen in beginsel eind groep 8 als voldoende technische lezers de school verlaten. Vanaf het schooljaar 2017-2018 richten wij ons met name op spelling, woordenschat en begrijpend luisteren/lezen. Voor woordenschat en begrijpend luisteren/lezen is een externe deskundige ingeschakeld. We richten ons hierop, omdat we het belangrijk vinden dat de leerlingen als voldoende begrijpende lezers de school verlaten. Immers in ons dagelijks leven komen we dagelijks situaties tegen waarin 'begrijpen' vereist is.
2. Op rekengebied hebben we de remediërende methode ‘Maatwerk’ aangeschaft. De methode zullen we inzetten ter voorkoming van het ontstaan van rekenproblemen en ter remediering bij reeds aanwezige rekenproblemen.
3. Om de leerlingen en hun ouders handvatten te geven hoe om te gaan met elkaar in onze samenleving heeft de school de methodiek Kanjertraining ingevoerd. Er is een teamscholingen een ouderavond geweest en vanaf februari 2017 wordt er met de methodiek in de groepen gewerkt.
Ambitie:
Arrangementen:
Om te bepalen welke arrangementen we willen ontwikkelen, hebben we gekeken naar de populatie die obs De Sleutel bezoekt en hun achtergronden, de in het team aanwezigespecialisme en talenten. Op grond hiervan hebben we gekeken wat we op dit moment al bieden, wat wenselijk en wat nodig is voor de toekomst.
De volgende arrangementen willenwe gaan ontwikkelen:
Leer- enontwikkelingskenmerken:
-Kinderen met eenlaag IQ (lager dan 80 en hoger dan ongeveer 70)
- Kinderen met ernstige taalproblemen
- Kinderen met ernstige rekenproblemen
- Kinderen met bepaalde gedragsstoornissen·
Sociaal-emotioneleen gedragsondersteuning:
- Kinderen met bepaalde gedragsstoornissen·
Ondersteuning in de thuissituatie:
- Ondersteuningsmogelijkheden bij problemen in de thuissituatie.
De noodzakelijkedeskundigheid, voorzieningen en samenwerking zullen wij in de komende jaren onderzoeken en inventariseren en afzetten tegen dat wat aanwezig is. Op grond daarvan bepalen wat nog nodig is. Dit nemen we vervolgens op in ons schoolplan en schooljaarplan.
Peuterspeelzaal "Het Sleuteltje" is 4 ochtenden open van 8.30 uur tot 11.15 uur. Op elke groep is een gediplomeerde peuterleidster en een vrijwilliger aanwezig. Tevens is er sprake van een samenwerking tussen voorschool en school.