De klachtenprocedure in het kort
De klachtenprocedure is verwoord in een stappenplan. Dit stappenplan is de route die bij voorkeur wordt gevolgd bij de behandeling van een klacht opdat deze zo zorgvuldig en efficiënt mogelijk wordt opgelost. Degene tot wie een klager zich met zijn klacht wendt, informeert de klager over dit stappenplan.
Stap 1
Getracht wordt de klacht eerst binnen de schoolorganisatie op te lossen tussen de direct betrokkenen.
Stap 2
Lukt dit niet, of niet naar genoegen, dan kunnen klagers met hun klacht naar de schoolcontactpersoon binnen de school gaan. De schoolcontactpersoon zal het verhaal aanhoren en met u bekijken welke stappen u wilt en kan maken. Vervolgstappen kunnen zijn:
- a) Om met tips, opnieuw de klacht met de verweerder en/ of directie van de school te bespreken en tot concrete afspraken te komen.
- b) Contact opnemen met de eerstelijns helpdesk bij klachten. Deze helpdesk is bereikbaar via 045-5447144 of [email protected].
- c) aanvragen van begeleiding/bijstand/ advies voor vertrouwenspersoon.
- d) het indienen van een officiële klacht.
Het kan ook dat u geen vervolgstappen wilt zetten. In dat geval wordt de klacht wel anoniem geregistreerd. De eerstelijns helpdesk kan u informeren over de mogelijkheid van advies, begeleiding en bijstand in het klachttraject door een van de vertrouwenspersonen.
Stap 3
De klager kan overgaan tot achtereenvolgens de in stap 2 genoemde acties a, b, c en/of d. bij optie a, b en c proberen we er gezamenlijk uit te komen. Bij optie d wordt een officieel klachttraject gestart.
Stap 4
Indien een officiële klacht wordt ingediend bij het bevoegd gezag of de interne klachtencommissie, wordt de klacht onderzocht door de interne klachtencommissie en brengt deze advies uit aan het bevoegd gezag hierover. De klachtencommissie geeft advies over:
- de (ong)gegrondheid van de klacht.
- het nemen van maatregelen.
Stap 5
Binnen 4 weken na ontvangst van het advies van de interne klachtencommissie maakt het bevoegd gezag het besluit per brief kenbaar aan:
- klager
- verweerder
- klachtencommissie
- directie school
- eventueel andere direct betrokkenen bij de klacht
De schoolcontactpersoon
De schoolcontactpersoon is de 'wegwijzer' binnen school bij een klacht. De schoolcontactpersoon beoordeelt samen met de klager om al dan niet een van de vertrouwenspersonen in te schakelen. Op elke school binnen onze stichting is een schoolontactpersoon aangesteld. De schoolcontactpersoon kan enkel een personeelslid van de betreffende school zijn. De naam van de schoolcontactpersoon van onze school is Jojanneke van Leuken.
De vertrouwenspersoon
Naast de schoolcontactpersonen zijn er ook twee onafhanlijke vertrouwenspersonen waarbij u uw verhaal kwijt kunt en waarmee u rechtstreeks -al dan niet anoniem- contact kunt opnemen (zonder eventuele tussenkomst van de schoolcontactpersonen). De vertrouwenspersonen kennen de cultuur binnen het onderwijs en hebben veel ervaring op het gebied van klachten binnen het onderwijs. Zij kunnen reflecteren op uw situatie en u begeleiden en adviseren om de communicatie met school te behouden of te herstellen. De vertrouwenspersoon gaat eerst na of door begeleiding en advisering een oplossing kan worden bereikt. Mocht de vertrouwenspersoon tot de conclusie komen dat dit niet haalbaar is, dan gaat deze na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij de interne klachtencommissie. De klager zelf bepaalt uiteindelijk of deze een klacht wel/niet indient bij de interne klachtencommissie. De vertrouwenspersoon verwijst de klager, indien en voor zover noodzakelijk of wenselijk, naar andere instanties gespecialiseerd in opvang en nazorg. Uit de aard van de functie volgt dat de vertrouwenspersoon een geheimhoudingsplicht heeft, tenzij er sprake is van wettelijke verplichtingen. De functie van vertrouwenspersoon is onverenigbaar met het lidmaatschap van de klachtencommissie. Zij zijn onafhankelijk en niet verbonden aan één van onze scholen.
Het klachtmeldingsformulier, de volledige tekst van de klachtenregeling en een notitie met veel gestelde vragen en antwoorden over de klachtenregeling zijn te vinden op de website van INNOVO: https://www.innovo.nl/regelingen/klachten.html.
Voor meer informatie over de procedure verwijderen en schorsen van leerlingen verwijzen wij naar de volgende website van schoolbestuur Innovo: https://innovo.nl/alle-scholen/aanvulling-schoolgids/schorsing-en-verwijdering/
Op school gaan wij zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen Op de website van INNOVO kunt u meer lezen over de privacyregeling, persoonsgegevens bij aanmelding en privacy in de klas en tijdens online lessen.
Voor meer informatie over de privacy richtlijnen verwijzen wij naar de volgende website van schoolbestuur Innovo: https://innovo.nl/organisatie/privacy/