Op de 10 Bunder

Tienbundersweg 1 6321 CP Wijlre

  • Schoolfoto van Op de 10 Bunder
  • Schoolfoto van Op de 10 Bunder
  • Schoolfoto van Op de 10 Bunder
  • Schoolfoto van Op de 10 Bunder
  • Schoolfoto van Op de 10 Bunder

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schooljaar 2019-2020 is er geen eindtoets afgenomen i.v.m. COVID-19. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende het schooljaar maken de kinderen de toetsen die aansluiten op de methode. Twee keer per jaar wordt de ontwikkeling van kinderen in kaart gebracht m.b.v. de Cito-toetsen. Met deze Cito-toetsen kan de ontwikkeling van een kind over langere termijn gevolgd worden en vergeleken worden met landelijke normen. Wij hanteren hiervoor een toetskalender, die elk schooljaar opnieuw wordt vastgesteld door de interne begeleider. De leerkrachten weten in welke periode een toets moet worden afgenomen.  Met name in januari en februari worden de meeste toetsen afgenomen, omdat de leerlingen dan een half jaar onderwijs in de groep hebben gevolgd (medioafname). Cito toetst methode onafhankelijk de vorderingen van de leerlingen over een langere periode. De resultaten van de medio afname worden in het team geanalyseerd en besproken. Hieraan verbinden we conclusies en vervolgacties, met als doel om de resultaten te verbeteren. Dat kan dan consequenties hebben voor de aanpak in de hele groep, voor een groepje leerlingen of voor individuele leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang van PO naar VO staat beschreven in het protocol POVO van onze Stichting. We baseren ons school-VO-advies op het ‘achtjaar volgen van de ontwikkeling van het kind.'

Rapporten en toetsgegevens maar ook registratie van bijv.. emotionele gegevens en huiswerkattitude vullen deze informatie aan. Het resultaat hiervan vormt een onderdeel van het schooladvies en geldt tevens als wettelijke verplichting voor toelating tot de meeste vervolgscholen. In april nemen onze groep-8-leerlingen deel aan de Centrale Eindtoets. Daarnaast bestaat de mogelijkheid op vrijwillige basis deel te nemen aan een beroepskeuzetest. Kosten hiervan zijn voor rekening van de ouders.

Eind februari vindt het uiteindelijke VO-adviesplaats, waarna de ouders nog voor 1 maart hun kind bij het VO kunnen aanmelden.Omdat door het verschuiven van het afnamemoment de score van de eindtoets pas bekend wordt na het tot stand komen van het VO-advies, zijn er in onze stichting ‘kom Leren’ een aantal afspraken gemaakt:

  • Alle scholen van kom Leren doen mee met de Centrale Eindtoets. Deze toets is voor ALLE kinderen verplicht. Indien een school kan onderbouwen waarom een leerling niet meedoet aan de toets, dienen zij dit met het loket te bespreken.
  • Scholen geven voor 1 maart een bindend advies door aan het VO.
  • Indien de eindtoets hoger wordt gescoord dan het advies, kan de school door de ouders gevraagd worden om het advies bij te stellen. In de regel zal een school blijven bij het uitgebrachte advies. Indien er zwaarwegende redenen zijn kan heroverweging plaatsvinden. Hierbij kan een onafhankelijke psycholoog meekijken naar het advies. Aanvraag van deze service via het loket.
  • De afnamedatum is wettelijk bepaald en dus niet veranderbaar. Kinderen hebben dus hun advies al binnen en kunnen daardoor minder gemotiveerd zijn om de toets te maken. Dit vraagt van scholen om kinderen te wijzen op het belang van de eindtoets. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school geeft specifieke aandacht aan mindfulness. Dit komt voort uit onze pijler kennis en emotie in balans. 

Mindfulness is een manier om te leren omgaan met jezelf en je omgeving. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Donderdag 28 maart 2019 heeft de onderwijsinspectie onderzoek uitgevoerd. Bevindingen van dit onderzoek zijn terug te vinden in de rapportage van Stichting Kom Leren. Hierin is opgenomen voor Op de 10 Bunder specifiek:

De school vindt dat de kwaliteit van standaard (OP1) ruim voldoend is en benoemt enkele sterke punten. We zijn het eens met het oordeel van de school. De school voldoet aan de wettelijke eisen en de genoemde sterke punten kan de school verantwoorden. Zo is de school bewust bezig met de ontwikkeling van een toekomstgericht aanbod. Ze hebben vanuit visie van de school heldere ambities geformuleerd gericht op hoogbegaafdheid en de inzet van de actualiteit en nieuwe vaardigheden door middel van robotica. De ambities en bijbehorende plannen geven een goede basis om uitvoering te geven aan dit aanbod. 

De school vindt dat de standaard pedagogisch klimaat (SK2) goed is. We zijn het eens met de waardering Goed van de school. De leerlingen die wij gesproken hebben komen graag naar school en geven aan dat er een fijne sfeer op school is en niet gepest wordt. De recente resultaten van de leerling - en oudertevredenheidsonderzoek bevestigen dit. Daarnaast heeft het team een techniek geïmplementeerd die bijdraagt aan een verbeterde focus waarbij leraren de leerlingen leren om beter om te gaan met gevoelens, gedachten en de wereld om hen heen. Sterk is dat de school ook ouders bij dit traject betrekt. 

De school vindt dat de kwaliteit van de standaard kwaliteitscultuur (KA2) voldoende is. We zijn het eens met het oordeel van de school. De school voldoet aan de wettelijke eisen. De leraren zijn betrokken en onderschrijven de visie op onderwijskwaliteit. De leraren geven aan dat het onderwijskundig leiderschap bijdraagt in de bewustwording van de effecten van hun handelen op de onderwijskwaliteit. Hier liggen voor de school nog kansen om dat op de werkvloer zichtbaar te maken door aan de slag te gaan met de eigen ambitie van didactisch coachen. 

Terug naar boven