Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school differentieert op 3 niveaus met het Directie Instructie Model DIM) als kapstok
Aanpak 1: Deze risicoleerlingen hebben extra tijd en meer instructie nodig van de leerkracht.
Aanpak 2: Deze methodevolgers volstaan met de basisinstructie en kunnen daarna zelfstandig doorwerken.
Aanpak 3: Deze snelle leerlingen hebben minimale instructie nodig en werken veel zelfstandig.
De totalen van de kleutergroepen hebben we verder onderverdeeld in
- Speelplezier 8.30 uur
- Kringtijd 7.30 uur
- Lichamelijke oefening 1.30 uur
- Vrij spel 3.30 uur
- Sociale redzaamheid 2.30 uur
- Muziek 0.30 uur
Dat is totaal 24.00 uur.
Daarnaast hebben wij de bovenstaande vakken onderverdeeld het Speelplezier en Kringtijd.
Op dit moment volgen ongeveer 140 kinderen onderwijs aan onze school. Ieder kind verdient de zorg die past bij de onderwijsbehoefte. Ons leerlingvolgsysteem voldoet aan de nieuwste eisen. Dankzij de inzet ,betrokkenheid en kwaliteiten van het team kunnen wij op dit moment kinderen met de volgende aandachtspunten opvangen:
Concentratieproblemen, reken/ lees/taalproblemen, dyslexie, taalachterstanden, meerbegaafdheid, kinderen met ADHD en kinderen met ASS(autisme spectrum).
Verder werken wij op stichtingsniveau met onze interkomschil. Hierdoor kunnen wij terugvallen op onze orthopedagogen, psychologen en LB-ers, indien nodig.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van basisschool Op de 10 Bunder denkt in mogelijkheden als het gaat om (extra) ondersteuning van kinderen. Binnen de beschikbare kaders, aangereikt door het Ministerie van Onderwijs en onderwijsstichting kom Leren, zoeken wij naar een zo passend mogelijk aanbod voor de groep en het individuele kind. In de toekomst gaat basisschool Op de 10 Bunder extra inzetten op de basisvaardigheden van rekenen, taal, spelling en lezen. Hierbij gaat er een verkenning plaatsvinden t.a.v. het (adaptief) gebruik van leerlijnen en het expliciete directe instructiemodel (EDI). Vanuit het jaarplan heeft de implementatie van de SEL-competenties extra aandacht op het gebied van signaleren groepsbehoeften en aanpak passend binnen de schoolvisie.
We werken in de groepen 1 t/m 8 met een twee jaarlijks programma m.b.t. thematisch werken. In de praktijk betekent dit, dat een thema vanuit verschillende invalshoeken wordt verkend en beleefd. De leerkrachten bekijken steeds wat het ontwikkelingsniveau is van het kind. Vanuit dit beeld proberen ze door verschillend lesaanbod en door aan te sluiten bij de kennis van het kind, het kind ervaringen te laten opdoen. Er zijn een aantal activiteiten die in de grote groep aangeboden worden, maar daarnaast worden de kinderen in kleine groepjes begeleid. Ook krijgen ze volop de kans omzelfstandig en in groepen en/of hoeken het thema te verkennen. Zo maken de kinderen zich, op verschillende manieren en al handelend de wereld om zich heen eigen. Daarnaast zorgen we ervoor dat er per jaar verschillende teken- en handvaardigheidstechnieken aan bod komen, zodat het repertoire uitgebreid wordt. Onze doelstelling hierbij is, om de kinderen actief bij hun eigen leerproces te betrekken en ze hun eigen leerproces mee te laten aansturen. De manier waarop kinderen leren (het leerproces) vinden we net zo belangrijk als het resultaat.
De basisgedachte achter het thematisch werken is Speelplezier waarmee in de kleutergroepen gewerkt wordt. De kinderen leren al (samen)spelend, bouwend, knutselenden onderzoekend over de wereld om zich heen.