Basisschool J. Henri Dunant

Tulpstraat 9 4261 CL Wijk en Aalburg

Schoolfoto van Basisschool J. Henri Dunant

Het team

Toelichting van de school

Op onze school bestaat het team uit leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel, een intern begeleider en een directeur. Samen nemen wij de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van alle leerlingen op onze school. Hierbij worden wij ondersteund door twee vakdocenten bewegingsonderwijs en één vakdocent humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Doordat wij beschikken over enkele parttime leerkrachten die vaak bereid zijn om extra te werken, lukt het ons vaak om vervangingen bij ziekte en/of verlof intern op te lossen.

Wanneer dit een enkele keer niet het geval is beschikken we binnen het bestuur over een bovenschoolse invaller. Deze is flexibel inzetbaar binnen de scholen.

Wij zullen altijd gaan voor de best passende oplossing. Het is tot op heden nog nooit voorgekomen dat we een groep naar huis hebben moeten sturen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onze focus ligt in eerste instantie op de basisvakken Lezen, taal en rekenen. Hieronder scharen wij ook begrijpend lezen en spelling. Je ziet dan ook dat we veel tijd stoppen in deze basisvakken. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen een goede basis meekrijgen waarop ze kunnen bouwen. Deze basis leggen we op cognitief en sociaal emotioneel gebied.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij zijn een reguliere basisschool. Dit betekent dat er grenzen zijn aan de mate waarin we leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften binnen onze school kunnen helpen.Extra ondersteuning wordt binnen onze schoolorganisatie binnen 5 ondersteuningsniveaus geboden:

Ondersteuningsniveau 1       Basisondersteuning

De basisondersteuning omvat de algemene preventie van zorg in de groep, door de leerkracht. Deze ondersteuning is passend voor leerlingen waarbij alles goed gaat, zowel op school als thuis. De leerlingen volgen het reguliere lesprogramma van de groep en komen op die manier met voldoende welbevinden tot ontwikkeling.Binnen ondersteuningsniveau 1 heeft de leerkracht de regie en werkt planmatig, doelgericht en opbrengstgericht. De ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd aan de hand van het leerlingvolgsysteem en op basis van resultaten worden door de leerkracht beredeneerde keuzes gemaakt m.b.t. aanbod & begeleiding in de groep. 

Ondersteuningsniveau 2       Basisondersteuning Plus

Leerlingen die binnen dit ondersteuningsniveau bediend worden hebben behoefte aan verlengde/extra instructie of verdieping/verrijking naast het reguliere lesprogramma.Ook binnen dit ondersteuningsniveau heeft de leerkracht de regie. Hij/zij zorgt d.m.v. gedifferentieerd lesaanbod dat de benodigde ondersteuning ook daadwerkelijk geboden wordt in de groep. 

Ondersteuningsniveau 3       Extra ondersteuning

Vanaf dit ondersteuningsniveau worden leerlingen besproken in het interne ondersteuningsteam van de school. Dit houdt in dat tijdens een leerlingbespreking de intern begeleider (IB) betrokken wordt bij de ondersteuningsvragen die er liggen. Zo nodig voert zij observaties uit om meer zicht te krijgen op het (werk)gedrag van de leerling of doet zij diagnostisch onderzoek om hiaten op leergebied nader in kaart te brengen. Tevens kan de IB’er op haar beurt de expertise van aan de school verbonden professionals inschakelen voor verdere verkenning van ondersteuningsvragen en/of onderwijsbehoeften. Daaronder vallen:

  • Ambulant begeleider vanuit het samenwerkingsverband;
  • Jeugdconsulent van de Gemeente Altena;
  • Jeugdarts / jeugdverpleegkundige van de GGD West-Brabant;
  • Leerplichtambtenaar van de Gemeente Altena;

Samen met ouders en leerkracht wordt gekomen tot een plan van aanpak om beter af te kunnen stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Extra ondersteuning vindt binnen of buiten de groep plaats. Waar nodig wordt onderwijsassistentie ingezet. Ook wordt binnen dit ondersteuningsniveau gebruik gemaakt van externe ondersteuning, in de vorm van kinderfysiotherapie of logopedie. Wanneer een leerling op een op een eigen leerlijn wordt gezet, en dus beredeneerd afgeweken wordt van het reguliere leerstofaanbod in de groep, wordt dit beschreven in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).  

Ondersteuningsniveau 4       Extra ondersteuning Plus

Vanaf dit ondersteuningsniveau worden leerlingen besproken in het externe ondersteuningsteam van de school. Dit houdt in dat extern deskundigen geraadpleegd worden bij het afstemmen van het onderwijs.

Daaronder vallen:

  • Het bovenschools ondersteuningsteam van SOOLvA, wat bestaat uit Ambulant begeleider SWV, Ambulant begeleider OC Leijpark, Deskundige Bevoegd Gezag (DBG) & collega-IB’ers
  • Onderzoeksinstanties- of bureaus;
  • Bovenschoolse voorzieningen: Taalklas en HB-instroomgroep;
  • Auris Dienstverlening (bij TOS);
  • Jeugdhulpverlening;
  • GGZ;

De bovengenoemde extern deskundigen kunnen ondersteunen door (psychologisch) onderzoek te doen naar leer- en/of gedragsproblematiek. Daarnaast kunnen zij in het verlengde van het aanbod/de begeleiding op school extra ondersteuning bieden. Deze ondersteuning kan zowel onder schooltijd als na schooltijd plaatsvinden.Wanneer de ondersteuningsvragen van een leerling voornamelijk op het gebied van het schoolse leren liggen, zal deze ondersteuning via een bestuursarrangement vanuit de middelen die door het SWV beschikbaar worden gesteld bekostigd worden.Een andere mogelijkheid, wanneer de ondersteuningsvragen meer op het gebied van gedrag & welbevinden liggen en ook buiten schooltijd spelen, is dat er een beschikking voor ondersteuning wordt afgegeven door de Gemeente Altena.  

Ongeacht welke ondersteuningsvorm ingezet wordt en via welke weg dit gefaciliteerd wordt; als school vinden wij het enorm belangrijk om overleg & afstemming steeds plaats te laten vinden in de driehoek thuis/school/ondersteuning, waarbij we het kind centraal stellen. 

Ondersteuningsniveau 5       Ondersteuning vanuit een arrangement

Wanneer leerlingen complexe, langdurige en specialistische ondersteuning nodig hebben, worden zij bediend binnen een Arrangement Samenwerkingsverband of Cluster 2 Arrangement (bij TOS). Dit houdt in dat specialistische ondersteuning en/of expertise die normaal gesproken binnen een speciaal onderwijssetting geboden wordt, op onze school wordt ingezet zodat de leerling op het regulier onderwijs kan blijven.Wanneer een leerling bediend wordt binnen ondersteuningsniveau 5 is daar veel overleg en afstemming voor nodig.  Het komt voor dat op basis van evaluatie van de ingezette ondersteuning vastgesteld moet worden dat we geen passend onderwijs meer kunnen bieden aan een leerling en genoodzaakt zijn om te verwijzen naar het S(B)O.Tijdens deze besluitvorming moeten de volgende vragen beantwoord worden:

  1. Is het voor de leerling (nog) te doen? (welbevinden)
  2. Is het in de groep (nog) uitvoerbaar?
  3. Kan de school (nog) in de onderwijsbehoeften van de leerling voorzien?
  4. Is het voor de thuissituatie (nog) te behappen?

Wanneer één van deze vragen met “nee” wordt beantwoord, wordt overgegaan tot verwijzing. Op het moment dat een ouder zijn kind op onze school in wil schrijven, zullen we altijd gedegen onderzoek doen naast een uitgebreid intakegesprek met ouders. Dit onderzoek doen we door middel van overleg met de voorschoolse setting of school van herkomst. Hierbij kijken we naar de onderwijsbehoeften van de leerling en of wij als school hieraan kunnen voldoen. Ook bij aanmelding wordt gekeken naar de bovenstaande vragen, alvorens we tot plaatsing over kunnen gaan. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Als school willen we vooral kindgericht blijven kijken. Per kind bekijken we wat de meest passende aanpak is. Hierbij willen we altijd open en eerlijk blijven naar onszelf, het kind en de ouders. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen ons gebouw werken wij erg nauw samen met Trema. Zij verzorgen de voorschool voor de peuters van 2 tot 4 jaar. de samenwerking tussen beide partijen is op veel vlakken terug te zien. Zo ondernemen we activiteiten waaraan zowel de peuters als de kleuters deel nemen. Door veel samen op te trekken zorgen we voor een soepele overstap van voorschool naar basisschool. De overstap verloopt nog soepeler doordat we op het gebied van zorg intensief de samenwerking zoeken. Onze intern begeleider schuift altijd aan bij de zorgoverleggen op de voorschool.op deze manier hebben we de kinderen op tijd in beeld en kunnen we adequaat reageren op ontwikkelingsverschillen en specifieke onderwijsbehoeften.

Terug naar boven