Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op De Hoeksteen geven we de kinderen een goede basis in lezen, spelling, rekenen, begrijpend lezen en studievaardigheden. De resultaten volgen we door middel van methodegebonden toetsen en de toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem. Ouders kunnen de ontwikkeling van hun kind en de toetsresultaten zelf volgen via het ouderportaal van Parnassys. Behalve voor rapportage over de voortgang en de ontwikkeling van de leerling gebruiken we de resultaten ook om het onderwijsaanbod waar nodig en waar mogelijk meer passend te maken. De leerkrachten gebruiken daarvoor een groepsplan en waar nodig individuele plannen.
Het schooladvies wordt vanaf eind groep 7 voorbereid door de leerkrachten van groep 7 en 8 samen met IB en directie. Een voorlopig advies wordt besproken met de ouders/verzorgers en de leerling, bedoeld als eerste indicatie en om ouders te helpen welke VO scholen bezocht zouden kunnen gaan worden.
In groep 8 volgt het definitief advies, nog voordat de Doorstroomtoets afgenomen wordt. Met het definitieve advies kunnen ouders hun kind aanmelden bij de VO school van hun keuze. Voor de schooladviezen maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem, waarbij vooral gekeken wordt naar het niveau en de trend bij rekenen en begrijpend lezen. Daarnaast kijken we naar vaardigheden, persoonlijkheidskenmerken en omstandigheden zoals werkhouding, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, interesses en talenten, gezondheid, thuissituatie enz.
Nadat de Doorstroomtoets is afgenomen, kan het definitieve advies naar boven worden bijgesteld als de score daar aanleiding toe geeft. Die bijstelling gebeurt in overleg tussen school en ouders.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een veilig pedagogisch klimaat zien wij als voorwaarde om samen te werken en samen te leren. Wij volgen de aanpak van de Kanjertraining om te werken aan veiligheid, (zelf)vertrouwen en sociale vaardigheden. Voor de monitoring en versterking van de sociale veiligheid maken we gebruik van KanVAS, het volgsysteem van de Kanjertraining. Voor de aanpak van pesten op school hanteren we een anti-pestprotocol.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.