Welke doelen staan in het schoolplan?
Eens per 2 jaar vindt een tevredenheidsonderzoek plaats om de kwaliteit van het onderwijs zo helder mogelijk in beeld te krijgen. Ouders, leraren en kinderen worden bevraagd om hun tevredenheid aan te geven. Ook de inspectie voor het basisonderwijs onderzoekt periodiek de kwaliteit van het onderwijs op school. De onderzoeksresultaten van de inspectie voor het basisonderwijs zijn te lezen op de site van de Inspectie Basisonderwijs.
Naast onderwijsinhoudelijke aanpassingen staan altijd de communicatieve activiteiten op de jaaragenda van het team. Goede communicatie onderling en met ouders is een belangrijke voorwaarde voor het in stand houden van het goede leef- en werkklimaat op Het Anker. Een andere manier om onze kwaliteit goed te blijven monitoren is de resultatenanalyse die de interne begeleider twee keer per jaar maakt naar aanleiding van de citotoetsresultaten. Deze analyse wordt met het team en met de MR besproken. Het bestuur en de inspectie worden geïnformeerd. Naar aanleiding van de analyses worden er nieuwe, ambitieuze doelen neergezet.
Het leerlingvolgsysteem
De vorderingen van de kinderen worden gevolgd door de leerkrachten. De leerkracht kijkt werk na, observeert tijdens de lessen, geeft eventueel een her-instructie aan de kinderen, corrigeert ter plekke, signaleert opvallende zaken enz.. Daarnaast maakt de leerkracht gebruik van toetsen uit de verschillende lesmethoden. We gebruiken ook landelijk genormeerde toetsen. Dit wordt het leerlingvolgsysteem (lvs) genoemd. Vaardigheden van de kleuters en vanaf groep 3 op het gebied van rekenen, spelling, technisch en begrijpend lezen worden op deze wijze getoetst. In groep 7 wordt rond mei/juni ook nog de entreetoets van CITO afgenomen. De resultaten worden gebruikt voor het uiteindelijke advies voor het voortgezet onderwijs. In groep 8 nemen we de eindtoets af.Zie ook: schoolgids.