Basisschool De Vrijheit

Dorpsduinen 12-14 1949 EG Wijk aan Zee

  • kindgericht, toekomstgericht en eigentijds
  • nieuwsgierig en onderzoekend.
  • relatie, autonomie en competentie

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op De Vrijheit is er een zorgvuldige procedure om te komen tot een advies voor het vervolgonderwijs. Een onafhankelijk bureau neemt de NIO (Nederlandse intelligentietest voor onderwijsniveau Toets) bij de kinderen af. De NIO geeft ons een indicatie over het intelligentieniveau voor de middelbare school. 

Twee keer per jaar meten we zelf hoe de leerlingen presteren in verhouding tot het landelijk gemiddelde. We gebruiken hiervoor toetsen van het CITO LOVS (Leerling en Onderwijs Volg Systeem). Met dit systeem kunnen we de ontwikkeling van de kinderen over een langere periode volgen en toetsen we het niveau van de individuele leerling aan objectieve normen. We gebruiken het CITO LOVS, samen met de resultaten van de NIO om in groep 8 het advies te onderbouwen voor een school voor Voortgezet Onderwijs. Daarnaast zijn er de observaties van de leerkrachten en gaan we in gesprek met leerling en ouders om tot een zorgvuldig afgewogen advies te komen.

Het is verplicht om ook een eindtoets af te nemen in groep 8. Op onze school kozen we voor de IEP Eindtoets. Deze toets wordt in april afgenomen. De toets wordt niet gebruikt als basis voor het schooladvies. Wel kan het zijn dat een advies, op grond van hogere resultaten dan verwacht bij de IEP, alsnog wordt bijgesteld naar boven. De inspectie ziet toe op de kwaliteit van de scholen. Jaarlijks voert de inspectie ‘een primaire detectie’ uit, waarin gekeken wordt of de opbrengsten voldoen. Op onze school wordt daarvoor gekeken naar de resultaten van de IEP Eindtoets.

Schooljaar 2022-2023

Groep 8 heeft een gemiddelde score van 83,0 op de IEP Eindtoets gehaald. De groep heeft hiermee boven de signaleringswaarde van de inspectie gescoord. 

Eindtoets wordt doorstroomtoets

Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets wordt in februari afgenomen.

In januari (tussen 10 en 31 januari) krijgen de leerlingen en hun ouders het schooladvies. In de eerste twee weken van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Wanneer een hoger schooladvies wordt het advies naar boven bijgesteld. Eind maart (uiterlijk 24 maart) ontvangen de leerlingen en de ouders het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31  maart melden de leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.    



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet. Met de toetsen van de methodes kijken we of de leerlingen de stof voldoende beheersen. Daarnaast volgen we de leerlingen door twee keer per jaar de toetsen van het CITO leerlingvolgsysteem af te nemen. Dit zijn methodeonafhankelijke toetsen die ons een beeld geven over de prestaties van de leerlingen. In de groepen 3-8 worden in januari en juni de CITO toetsen voor rekenen en wiskunde, spellen, begrijpend lezen en technisch lezen afgenomen. Daarnaast nemen we de AVI-toetsen af voor lezen.

De resultaten van deze toetsen leveren ons veel informatie op. De scores vertellen ons hoe het kind scoort ten opzichte van leeftijdsgenoten en ook in verhouding met de eigen eerdere scores. Van de resultaten wordt op leerling-, groeps- en schoolniveau een analyse gemaakt. Op grond van deze analyses stellen we ons onderwijs bij als dat nodig blijkt te zijn. In de groepsplannen beschrijven we waar in de periode na de CITO nog extra aandacht voor is of welke aanpak voor de groep of voor individuele kinderen nodig is.

De sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen volgen we door het afnemen van  het leerlingvolgsysteem SCOL. Hiermee meten we de sociale competenties van de leerlingen en bevragen we de leerlingen op hun gevoel voor veiligheid.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Verwijzing naar het voortgezet onderwijs

Ons streven is gedurende de schoolloopbaan van uw kind duidelijk te maken welke verwachting reëel is in verband met de advisering naar het voortgezet onderwijs. Dat doen we door met behulp van de grafieken van het CITO LVS vanaf groep 3 inzichtelijk te maken hoe uw kind presteert ten opzichte van het landelijk gemiddelde. We proberen altijd ‘kansrijk’ te adviseren, dat wil zeggen, in de advisering nemen we groeimogelijkheden mee met het oog op de toekomst.  


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De sociale veiligheid op school is gebaat bij een sfeer waarin saamhorigheid, onderling begrip en verdraagzaamheid centraal staan (en waarin pesten en ander negatief gedrag niet wordt getolereerd).   “Wij willen graag dat iedereen op school zich prettig en veilig voelt”!  

Een sociaal veilige omgeving is een omgeving waarin mensen zich thuis voelen en waarin effectief en plezierig kan worden samengewerkt. Kinderen komen tot ontwikkeling in een omgeving waarin zij zich veilig voelen. In een veilige school vertrouw je elkaar, respecteer je elkaar, heb je positieve verwachtingen van elkaar en werk je samen. Er is duidelijkheid over wat je van elkaar mag verwachten en wat er ook van jou verwacht wordt.  

In een veilig schoolklimaat bestaan afspraken, regels en grenzen. We spannen ons in om een veilige schoolklimaat te creëren en schoolregels helpen ons daarbij en geven duidelijkheid.  

De leerkracht is een belangrijke factor bij het stimuleren van de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen en het gedrag van de leerkracht is een doorslaggevende factor bij het creëren van veiligheid voor de kinderen. De wijze waarop een leerkracht gedrag voor leeft en laat zien hoe “we” met elkaar omgaan heeft grote invloed op de groep en de individuele ontwikkeling van kinderen.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen voelt zich veilig
  • Respect en waardering
  • Positief schoolklimaat

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Jaarlijks verricht de Inspectie Primair Onderwijs op basis van regulier beschikbare informatie een risicoanalyse per school. Dat contact heeft plaats op bestuursniveau. Het bestuur communiceert dat weer met de scholen. Die informatie komt uit verschillende bronnen; zoals jaaropbrengsten, leeropbrengsten vanuit CITO, schoolplannen en schoolgids.

In 2014 heeft de school een inspectiebezoek gehad met een positief oordeel. De Vrijheit heeft daarna jaarlijks een basisarrangement gekregen. Dat betekent dat de inspectie geen reden ziet om extra toe te zien op de kwaliteit van het onderwijs.

Terug naar boven