kbs De Viersprong

Lijsterbesstraat 2 6602 GM Wijchen

  • Je kunt je pas ontwikkelen, als je jezelf veilig voelt en je mag zijn wie je bent. We trainen wekeli
  • De kinderen verzamelen alles in de ateliermap. Fijn als ouders met enige regelmaat komen kijken in d
  • Ook het vak 'techniek en scheikunde' krijgen alle kinderen in de vak-ateliers.
  • Het gaat er niet om hoe intelligent je bent, maar het gaat erom 'hoe je intelligent bent'.

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 zien we bij de resultaten eindtoets een stijgende lijn, conform onze verwachtingen. We streven naar tussen- en eindresultaten die passen bij de populatie van onze school. En dat betekent dat we streven naar resultaten die hoger liggen dan het landelijk gemiddelde. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten op de methode-gebonden toetsen worden na elke lus van 7 tot 8 weken goed geanalyseerd. We duiden de resultaten en plannen het onderwijs voor de volgende lus van 7 tot 8 weken beredeneerd goed in. De specialisten taal-, rekenen, en seo- zijn als data-analysten beschikbaar om de leerkrachten zo goed als mogelijk te ondersteunen in dit proces. De kwaliteitscoördinator ondersteunt de leerkrachten zo goed als mogelijk door voor de leerlingen waarbij we de zorg hebben opgeschaald. De directeur borgt het onderwijs en geeft leerkrachten inzicht in de kwaliteit van de lessen, zodat de leerkracht de resultaten van de toetsen beter kan duiden. 



De tussenresulaten van de Cito toetsen analyseren we wederom na elke afname. Op dat moment zijn de kwaliteitscoördinator en directie ook betrokken. Er worden analyses gemaakt en een vergelijking met de methode-gebonden toetsen. Het team kijkt ook samen naar de tussenresultaten, aangezien zij immers schooldoelen hebben gesteld. Wat valt hier op? Hebben we meer ondersteuning nodig? Welke expertise binnen ons team kan ons helpen? Of hebben we meer hulp nodig? 



Ook ouders en kinderen nemen we op kindniveau mee in dit proces. Tijdens de portfoliogesprekken bespreken we de tussenresultaten en in deze zeer waardevolle driehoekgesprekken denken we op kindniveau weer met de leerling mee. 



Het is een cyclisch proces, waarin het samenwerken binnen de school als groot goed wordt ervaren. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Er stromen leerlingen met een grote diversiteit in mogelijkheden uit. En juist daar zijn we trots op! We streven naar het hoogste uitstroomniveau voor elke leerling.

Vanuit het schooljaar 2018-2019 zien we een signaal, waarin er teveel leerlingen (60%) na drie schooljaren boven het advies basisonderwijs onderwijs volgen. Maar we weten dat landelijk over de schooljaren heen landelijk een grillig patroon te zien is, als de leerlingaantallen niet heel groot zijn. De rapportage NCO laat vanuit een diepere analyse zien dat over drie schooljaren het percentage leerlingen met een eindtoetsscore op het basisschooladvies ongeveer gelijk is aan de voorspelde referentiewaarde. We scoren over drie schooljaren ongeveer gelijk aan het landelijk gemiddelde. Het is daarom met name van belang om te kijken of een school structureel boven of onder de landelijke trend zit. Voor De Viersprong geldt dus dat we structureel volgens het landelijk gemiddelde leerlingen goed adviseren. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Viersprong wordt dit op zowel persoonlijk niveau (persoonlijke en sociale vaardigheden) als maatschappelijk niveau (democratisch burgerschap) vormgegeven.  Hierin staat centraal dat je een kind laat schitteren met zijn eigen talenten, zodat hij of zij van daaruit een positieve bijdrage kan leveren aan de wereld om hem of haar heen. 

Internationaal burgerschap is op allerlei manieren verweven in het onderwijs van De Noordwijkse Methode.  

Wij zien onze school als geheel als professionele leergemeenschap. Bij ons op school gaan burgerschap, een fijn voorspelbaar schoolklimaat, een professionele schoolcultuur en ons professionele handelen hand in hand. De methodieken en het aanbod dat wij bieden op sociaal emotioneel gebied gelden voor zowel de leerlingen als de leerkrachten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Fides en Regie in de school. We stellen aan onszelf dezelfde verwachtingen als aan de leerlingen. Wij zijn het voorbeeld, de klassen zijn een afspiegeling van ons eigen gedrag.

 

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • (zelf) vertrouwen
  • weerbaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 25 februari 2016 heeft de inspecteur onze school bezocht en ons voorzien van haar beoordeling.

We scoren op alle kwaliteitsaspecten een voldoende of hoger!

KBS De Viersprong heeft op alle onderdelen op 25-02-2016 een positieve beoordeling gekregen van de Inspecteur.

We zijn trots op de beoordeling ‘goed’ voor de volgende onderdelen:

schoolklimaat,

veiligheid,

kwaliteitscultuur

en het aanbod van ons onderwijsproces.

Een veilig klimaat is nodig om tot leren te kunnen komen. Ook binnen het team is het van essentieel belang dat de cultuur binnen het team goed is. En dat is zo! Dat maakt ook dat we ons onderwijsaanbod anders inrichten en bewust kiezen voor het onderwijsconcept van De Noordwijkse Methode.

Terug naar boven