Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kinderen volgen een ochtendprogramma in een vaste basisgroep. Tijdens dit ochtendprogramma werken de kinderen aan het leren van de bouwstenen die je overal voor nodig hebt. Hieronder verstaan wij:
*rekenen
*taal,
*Engels vanaf groep 1 en
*persoonlijke en sociale vaardighedenles
ICT, Sport en beweging, zijn door het hele programma verweven.
Op dinsdagmiddag en op donderdagmiddag geven wij de vakateliers. Wij onderscheiden de volgende vakateliers:
* Wereldoriëntatie
Geschiedenis,Aardrijkskunde, Actualiteiten, Wereldgodsdiensten
*Natuur en techniekBiologie, Natuurkunde, Scheikunde, Constructie,ICT
*Expressie
Muziek, Theater, Kunst enkunstgeschiedenis
*Vreemde talen
*Koken
*Sport
Onze docenten werken vanuit hun eigen talent als vakdocent in de middagen (dinsdagmiddag, donderdagmiddag en vrijdagmiddag)
Op woensdagmiddag organiseren wij voor de drie groepen 1-2 keuze-ateliers.
Op vrijdagmiddag organiseren wij voor de kinderen uit de groepen 3 t/m 8 keuze-ateliers.
Kinderen werken tijdens deze keuze-ateliers vier weken aan hetzelfde atelier. Denk aan sport, koken, handenarbeid, taal, natuur, sociale vorming, kunst, muziek e.d.
Zo laten kinderen hun talenten schitteren, zodat zij van daaruit een bijdrage kunnen leveren aan de wereld om hen heen.
We werken thematisch en spelenderwijs aan ontwikkeling. Een rijke leeromgeving waarin kleuters zich sociaal en cognitief kunnen ontwikkelen. De leerkracht heeft vooral een coachende en observerende rol.
Dagelijks plannen wij 5 lesgebonden lesuren in. In totaal kunnen leerlingen 20 lesgebonden uren per week volgen. Op basis van de analyse leerkrachten zal de ene leerling meer tijd aan de basisvakken moeten besteden. Binnen de zelfstandige werktaken creëren we extra tijd voor een passend onderwijsaanbod.
In principe kan onze school alle leerlingen zonder toelaatbaarheidsverklaring voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijspassend onderwijs geven.
In geval van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften gaan wij samen met ouders en het onderwijszorgcentrum van Kans & Kleur na wat de beste passende onderwijsplek is voor deze leerling op één van de basisscholen van Kans & Kleur.
Soms is dat niet de school die het dichtst bij huis staat. Maar er is altijd een passende plek op één van onze scholen.
Op De Viersprong bewaken we het totaal aantal zorgleerlingen per groep, waardoor we de gewenste onderwijskwaliteit aan alle leerlingen kunnen bieden die wij nodig achten.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
TOS specialist, aangezien er steeds meer kinderen op de basisschool starten met een taalachterstand.
Brugfunctionaris, zodat we in brede zin kinderen beter kunnen begeleiden
Specialist medisch handelen, aangezien er steeds meer kinderen met specifieke medische zorg op de scholen starten (nu toename epilepsie)
Binnen het gebouw werken we samen met de voor- en vroegschoolse educatie en peuterspeelzaal van De Eerste Stap. Wij hanteren binnen de school dezelfde pedagogische lijn, middels de methodiek van 'Fides'.
Een groot deel van de kinderen komt van de dagopvang van de 't Laantje, ook vanuit De Eerste Stap. Een ander deel van de kinderen komt van Kinderdagpaleis Wijchen, gastouders en soms hebben kinderen geen enkele opvang genoten voor het 4e levensjaar van de kinderen.
In het schooljaar 2021-2022 onderzoeken we als school of en waarom we ons zouden willen door ontwikkelen tot een IKC of LOC.