Openbare Basisschool Triangel

Terpstraat 42 1771 AD Wieringerwerf

  • De gedragsregels hangen duidelijk zichtbaar in de school.
  • Bewegend leren met de Active Floor
  • Vanaf de kleuters leren de kinderen presenteren.
  • Ons aantrekkelijke schoolplein
  • Het gebruik van chromebooks in ons onderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van onze school scoren allemaal op het niveau dat van hen verwacht mag worden. Het landelijk gemiddelde hebben we dit jaar behaald.  De meeste van onze oud leerlingen stromen uit van het voortgezet onderwijs op het niveau waarop ze, op ons advies, in de brugklas begonnen zijn. Wij krijgen van het VO een terugkoppeling over het uitstroomniveau van de leerlingen die bij ons op school hebben gezeten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden gebruikt om te kijken hoe de school zich verhoudt tot de landelijke scores. Het gaat hierbij om de landelijke IEP toetsen. De resultaten kunnen aanleiding geven tot een (tussentijdse) aanpassing in het onderwijs. Dit volgt dan na bespreking van de resultaten door de leerkrachten, IB-er en directie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school zorgt elk jaar voor een zorgvuldige afweging bij het schooladvies. Daarin wordt meegenomen; de uitslag van de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau), IEP (leerlingvolgsysteem van alle jaren onderwijs van een leerling), de IEP doorstroomtoets en de observaties van de leerkrachten in de groep. Hierbij wordt gekeken naar taakaanpak, doorzettingsvermogen, omgaan met falen, werkhouding en motivatie.
Al deze factoren maken dat wij een gedegen advies kunnen geven voor het vervolgonderwijs. De leerlingen van onze school stromen het voortgezet onderwijs meestal uit op het niveau van ons advies.

De eindtoets gaat doorstroomtoets heten.  Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso. Scholen moeten in de schoolgids opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Zij moeten ouders en leerlingen hierover actief informeren. Zo worden alle ouders op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren. De Centrale Eindtoets stopt. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) gaat de kwaliteit van alle toetsen bewaken. Stichting Cito adviseert over de kwaliteit van alle toetsen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Triangel hechten wij veel waarde aan een goed pedagogisch klimaat. Wij zijn van mening dat leerlingen het best functioneren en het meest leren als zij zich veilig en geborgen voelen. Binnen ons onderwijs is er aandacht voor het opbouwen van zelfvertrouwen, vertrouwen in elkaar en in volwassenen. Leerlingen moeten leren omgaan met hun eigen emoties, maar ook die van de ander. Wederzijds respect is hierbij het aller belangrijkst. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • betrokkenheid
  • veiligheid
  • zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie zegt het volgende over de school:

Directie en team slagen er in om onderwijs te verzorgen dat van voldoende kwaliteit is. Naast een methodisch leerstofaanbod biedt de school ook ruimte aan projecten, gericht op kunst en cultuur. Voor sommige leerstofonderwerpen zoals burgerschap en de sociaal-emotionele ontwikkeling kan de school het aanbod meer doelgericht realiseren. Leraren hebben voldoende zicht op de wijze waarop leerlingen zich ontwikkelen en zij stemmen de lessen af op de verschillende capaciteiten van de leerlingen. Tevens laten leraren tijdens de instructies zien dat zij hun vak verstaan. Leerlingen, leraren en ouders beschouwen de school als veilig en de onderlinge omgang ervaren zij als prettig. De directie heeft voldoende zicht op de onderwijskwaliteit. Dit komt tot uiting in de analyses van de resultaten op groeps- en schoolniveau en dit blijkt tevens uit de doelen die de directie stelt om het onderwijs verder te verbeteren. Afspraken kunnen meer dan nu het geval is, schriftelijk worden vastgelegd.

Terug naar boven