Welke doelen staan in het schoolplan?
In de periode 2024-2028 staan de volgende onderwerpen centraal in onze schoolontwikkeling:
Visie op ontwikkelen
We willen de komende jaren toewerken naar een stevige basis, een doorgaande lijn. Hiervoor is een professionele cultuur nodig waarin we met elkaar in verbinding zijn. We gaan een pedagogisch huis bouwen dat is opgebouwd met de bouwstenen van pedagogisch tact. Alle teamleden zijn of worden geschoold in pedagogisch tact. We willen deze manier van kijken naar kinderen actief en bewust uitdragen. Het basisaanbod op burgerschapsvorming bieden wij aan door het volgen van de methode Vreedzaam. Aanvullend daarop gaan wij in kaart brengen op welke andere manieren wij ook werken aan de burgerschapsdoelen en hier een doorgaande lijn in aanbrengen. Binnen ons burgerschapsaanbod willen wij extra aandacht besteden aan diversiteit binnen de samenleving en waar mogelijk deze diversiteit binnen het bereik van onze kinderen brengen.
Zichtbare kwaliteit
De komende jaren willen wij ernaar toe werken dat alle kinderen zich bij ons op school optimaal kunnen ontwikkelen naar een niveau dat bij hen past. Hiervoor stellen wij schooleigen doelen en ambities. Wij meten de opbrengsten twee keer per jaar door middel van het afnemen van de IEP toetsen. In de analyse van de opbrengsten wordt gekeken naar de doelen, ambities en trends die zichtbaar zijn. Naar aanleiding hiervan wordt bepaald wat dat betekent voor het aanbod in de komende periode. Aan de basis van alles wat wij doen op de Tweewegen staat onze visie op onderwijs.
Op de Tweewegen wordt gewerkt met werkgroepen. Alle teamleden zijn onderdeel van in ieder geval één werkgroep. De teamleden die in een werkgroep zitten verdiepen zich in het onderwerp van de betreffende werkgroep en zorgen er gezamenlijk voor dat alle kinderen en teamleden profiteren van deze kennis. De trajecten uit het schooljaarplan worden ondergebracht bij de betrokken werkgroepen die de verbinding met het gehele team maken, zodat alle teamleden inbreng hebben in de totstandkoming van staand beleid. Dit wordt vastgelegd in kwaliteitskaarten. Onderdeel van de kwaliteitscyclus is dat de kwaliteitskaarten doorlopend geëvalueerd worden.
Twee keer per jaar hebben de kwaliteitscoördinator en directie een gesprek met de bestuurder, beleidsmedewerker kwaliteit en een directeur uit het procesteam onderwijs. Tijdens dit schoolontwikkelgesprek wordt gesproken over de afgelopen periode en de plannen voor de komende periode. In dit gesprek krijgt de directeur feedback op ingezet beleid en toekomstig beleid. Daarnaast krijgt de school één keer in de vier jaar een interne audit waaruit ontwikkelpunten naar voren komen.
Inclusief onderwijs
De Tweewegen valt onder het samenwerkingsverband Kop van Noord Holland en is onderdeel van de scholengroep Anna Paulowna. De missie van het samenwerkingsverband is om voor elke leerling de optimale context te realiseren om maximaal tot ontwikkeling te kunnen komen. Het is de taak van onze school om vanuit onze eigen rol en positie bij te dragen aan het optimaliseren van de context.
Binnen de scholengroep wordt aandacht besteed aan het vergroten van de kennis en vaardigheden die nodig zijn om ontwikkelingsmogelijkheden bij kinderen optimaal te kunnen benutten.
Het realiseren van zichtbare kwaliteit ligt aan de basis van onze weg naar inclusie. We willen een stevige basis neerzetten waar zoveel mogelijk kinderen maximaal van kunnen profiteren. Dit geeft de leerkrachten ruimte om af te kunnen stemmen op de kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.
Samenwerking
De Tweewegen heeft vanzelfsprekend een samenwerking met kinderopvangorganisatie Kappio, wij delen een gebouw en een doelgroep. De komende jaren gaan we onderzoeken hoe we de samenwerking kunnen versterken in het belang van onze kinderen.
Goed werkgeverschap
De komende jaren willen wij toewerken naar een professionele cultuur door hier gericht teamscholing op in te zetten. Daarnaast willen wij van en met elkaar leren, elkaar opzoeken door bij elkaar in de groepen te kijken en van daaruit het gesprek te voeren over goed onderwijs op de Tweewegen.