Basisschool Widerode

Marjoleinlaan 41 7641 EN Wierden

  • School omgeving met veel groen
  • Meesters in onderwijs
  • Onderzoekend leren
  • Schoolfoto van Basisschool Widerode
  • Lezen is belangrijk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op obs Widerode doen alle kinderen mee met de eindtoets voor groep 8. We gebruiken hiervoor de IEP. Deze verplichte toets meet de taal, begrijpend lezen en rekenen prestaties van ieder kind. Met een 80,0 als schoolscore zitten we in 2023 iets boven het landelijk gemiddelde. De 3-jaarspercentages bij de kerngetallen 1F en 1S/2F liggen ruim boven de signaalwaarden van de inspectie. De 3-jaarspercentages bij de kerngetallen 1F en 1S/2F liggen we ook ruim boven de signaalwaarden van de inspectie.

Het schooladvies dat de leerlingen in groep 8 krijgen, is afgestemd en besproken met ouders en kinderen en gebaseerd op gegevens uit het leerlingvolgsysteem. Ook worden de inzet, werkhouding en karakter van de leerlingen meegenomen in het advies aan het voortgezet onderwijs. Na de IEP-Eindtoets kan een schooladvies worden heroverwogen, als de leerling een significant hogere eindscore heeft behaald ten opzichte van het uitgebrachte schooladvies. 

Vanaf juni zijn alle leerlingen definitief geplaatst in het voortgezet onderwijs. Er vindt een warme overdracht plaats tussen onze school en het voortgezet onderwijs. Laatstgenoemde communiceert met ouders de definitieve plaatsing op de school van het voortgezet onderwijs.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het hele schooljaar worden de resultaten van uw kind gemeten door middel van methodegebonden toetsen. Naast de methodegebonden toetsen meten we twee keer per jaar de ontwikkeling door middel van een landelijk meetinstrument: De IEP. Dit kunt u vergelijken met de Cito. Wij zijn overgestapt van Cito naar de IEP omdat de IEP veel beter bij onze schoolvisie past. De IEP meet meer dan alleen rekenen, taal en lezen en vergelijkt het kind met zijn eigen ontwikkeling en niet met die van andere kinderen. 

Omdat wij onderwijs op maat aan willen bieden deelt de leerkracht aan de hand van al deze toetsen de kinderen in op verschillende instructie niveaus: afhankelijk (*), instructie gevoelig (**), of instructie onafhankelijk (***). Uiteraard kan dit per vak verschillen. Ook is het mogelijk dat een leerkracht een kind tussentijds verplaatst naar een andere instructiegroep, als dit nodig mocht zijn.

Kinderen die meer uitdaging nodig hebben krijgen deze aangeboden in projectvorm in onze plusklas. Kinderen vanaf groep 6 die meer praktisch zijn ingesteld kunnen hiervoor terecht in de klusklas. Door oa koken, handvaardigheid en huishoudelijke taken kunnen ook deze kinderen hun competentiegevoel vergroten. 

Wij stellen onze ambities op, op basis van onze leerlingenpopulatie, hierbij spelen de schoolweging en het spreidingsgetal een rol. Wij hebben de ambitie om ten minste de signaleringsdoelen te behalen, die passen bij onze schoolweging en ons spreidingsgetal. Dit betekent dat van onze eind groep 8 leerlingen minimaal 85% de 1F doelen behalen en 49% de 2F/1S doelen behalen voor de vakken lezen, taal en rekenen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Protocol (beknopt) overgang PO naar VO.       

• Groep 7: indicatie voor ouders over de te verwachten uitstroom. Hierbij wordt er niet alleen gekeken naar de cognitieve prestaties maar ook naar bijvoorbeeld inzet, motivatie en zelfstandigheid.
• Groep 8: 2e schoolweek oudervoorlichting over “de route naar het v.o.”
• In november en december maken de leerlingen de toetsen van IEP M8.
• Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
• Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
• Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
• Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Vooraf wordt dit besproken met de ib'er en de directeur.
• Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
• Klachten: We nemen ouders vanaf groep 7 mee in de advisering. Er zijn zelden problemen over het advies. Ouders kunnen bij problemen terecht bij de directeur. In specifieke gevallen vragen we v.o. om met ons mee te kijken.
• Op schoolniveau bespreken we de IEP Doorstroomtoets met het team.
• In januari evalueren we de schooladviezen van het afgelopen jaar.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen moeten met plezier naar school gaan. Dat is de basis voor het goed kunnen ontwikkelen. De sociale veiligheid en welbevinden zijn belangrijke pijlers. Duidelijke afspraken en regels zijn belangrijk. Dit is echter geen statisch geheel, maar moet heel frequent met kinderen worden besproken, geëvalueerd en worden bijgesteld. Dit doen we tijdens de leerlingenraad en de klassenvergaderingen.Wij vinden het expliciet benoemen van positief gedrag essentieel.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Relatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Er is geen eindoordeel gegevens over de school, omdat de Widerode recent niet uitgebreid is onderzocht.

Op dinsdag 12 januari 2021 heeft de inspectie een themaonderzoek “Kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie" uitgevoerd. De inspectie heeft in dit onderzoek aangegeven dat de opbrengsten in orde waren en dat de kwaliteitsverbeteringen goed aansluiten bij de populatie van de Widerode. Tot slot merkte de inspectie op dat de onderzoekende houding in de "genen" van het team zitten.

Terug naar boven