De Garve

Dorpsstraat 19 7234 SM Wichmond

  • IKC De Garve ligt in een groene en landelijke omgeving.
  • We sluiten aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen.
  • Onderwijs en opvang werken samen op IKC De Garve. Hierdoor ontstaat een doorgaande leerlijn van 0-13 jaar.
  • Samenwerken en Burgerschapsonderwijs.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Garve maakt gebruik van de IEP-toets als eindtoets. 

De Garve heeft een gemiddelde schoolweging tussen de 27 en 28. 

Over de drie schooljaren hebben gemiddeld 13,0 leerlingen een eindtoets gemaakt. Hiervan hebben er gemiddeld 12,8 leerlingen het fundamentele niveau 1F behaald. Gemiddeld 10,0 leerlingen hebben ook het streefniveau 1S/2F behaald. Het percentage leerlingen dat fundamenteel niveau 1F heeft behaald komt neer op 98,3%. Het percentage leerlingen dat ook streefniveau streefniveau 1S/2F heeft behaald komt dan neer op 76,9%.

De school scoort hiermee gemiddeld boven de landelijke norm.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school gebruikt toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP. 

Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn/haar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij/zij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart.

Naast de IEP toetsen gebruiken we de methodegebonden toetsen.

Twee keer per jaar vullen we samen met de kinderen hun rapportfolio. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze school heeft over het algemeen kleine groepen. Hierdoor kunnen de resultaten van jaar tot jaar sterk wisselen.

Eind groep 7 ontvangen de kinderen hun voorlopige schooladvies. In groep 8 volgt het definitieve advies.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op IKC De Garve spreken leerkrachten dezelfde taal en handelen hetzelfde als het gaat om het welbevinden en gedrag van de kinderen op school.

Ons motto is: IKC De Garve, waar kinderen samen groeien!

Onze kernwaarden zijn: zelfstandig, betrokken en verbonden.

Daarbij hebben wij de volgende pedagogische basisdoelen:

- Het bieden van fysieke en emotionele veiligheid

- Het bevorderen van persoonlijke competentie van kinderen

- Het bevorderen van sociale competentie van kinderen

- Socialisatie door overdracht van waarden en normen

Op De Garve staan 4 gouden regels centraal:

- We zorgen voor elkaar

- We zijn zuinig op onze spullen

- We zijn op school om te leren

- We doen ons best

Deze 4 gouden regels hangen op centrale plekken in de school en worden regelmatig met de kinderen besproken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfstandig
  • Betrokken
  • Verbonden

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven