Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De laatste twee jaar laat de school een dalende lijn in de eindopbrengsten zien. In de tussenresultaten zien we deze dalende lijn niet terug. Dit heeft ons er toe aangezet om een onderzoek te laten doen naar de oorzaak hiervan. Met de uitslag van het onderzoek zijn we aan de slag gegaan. Dit heeft tot gevolg dat het team middels 90-dagen plannen werkt aan verbetering van instructie, uitdaging in de groep en leerlingen mede verantwoordelijk maken voor hun resultaten.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten van de leerlingen worden door de leerkracht en intern begeleider geanalyseerd. Hierbij kijken we of de vaardigheidsgroei van ieder kind klopt met de verwachtingen. Daarnaast kijken we of de groep als geheel de van te voren gestelde doelen bereikt heeft. Waar nodig wordt de instructie aangepast per leerling of per groep.
Op De Spoorzoeker bereiden we kinderen voor op het Voortgezet Onderwijs. We willen graag ieder kind op zijn of haar niveau laten instromen in de brugklas. Dat doen we in nauw overleg met de ouders. Zij kennen hun kind immers het best. Op school hebben we het kind 8 jaren gevolgd. We kennen de kinderen dus ook goed. We hebben van ieder kind een goed beeld als het gaat om de ontwikkeling en mogelijkheden. Op basis van alle toets- en observatiegegevens bepalen we ons schooladvies. Dat bespreken we met ouders en de leerling.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het laatste inspectierapport geeft aan dat de school op alle indicatoren voldoende scoort.