Christelijke Basisschool De Bron

Cotoneasterstraat 19b 8091 TT Wezep

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Bron

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De huidige groep (2016-2017) heeft onvoldoende gescoord op de eindtoets. De analyse van de eindtoets wordt door de IB’er en de groep 8 leerkrachten gemaakt en besproken met het team/MT/Cambium. Uit dit overleg komen voor het nieuwe schooljaar 2017-2018 een aantal items naar voren waar actief op wordt ingezet:

- leren denken van denken (op een studiemoment)

- begrijpend lezen op hoger plan (op een studiemoment)

- 8 keer per jaar in het deelteam doelen stellen op rekenen, taal, lezen en gedrag

- ouder en kind gesprekken laten uitgaan van doelen

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de tussenresultaten vast te leggen worden op De Bron methodetoetsen gebruikt en halfjaarlijks worden er Cito-toetsen ingezet. U kunt dit zien als vergelijking tussen de korte termijn en de lange termijn. Methodetoetsen toetsen of de kinderen de aangeboden lesstof hebben begrepen. De Cito-toetsen toetsen de kennis op lange termijn en het inzicht op dat gebied.

Beide instrumenten worden meegenomen in het gesprek tussen IB en de leerkrachten. De resultaten worden besproken tijdens de groepsbesprekingen (8 per jaar) waarin doelgericht wordt gekeken waarin verbeterd kan worden. Daarnasst vindt er twee keer jaar een opbrengstenbespreking plaats (na de twee cito periodes). Hier wordt op team niveau geanalyseerd en verbeterpunten opghesteld. 

Op stichtingsniveau vindt er eveneens twee keer per jaar een opbrengst gesprek laats tussen alle IB'ers, directeuren, de onderwijskwaliteits medewerker en de bestuurder. 

De gehele cyslus van kwaliteitszorg is na te lezen in het begeleidingsdocument van de school. Zie hiervoor de bijlage.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We zijn een Kanjerschool en gaan uit van de volgende vijf basisregels:

  1. We vertrouwen elkaar.
  2. We helpen elkaar.
  3. We werken samen.
  4. We hebben plezier.
  5. We doen mee. 

Onze leerlingen leren we met respect met elkaar om te gaan. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We vertrouwen elkaar.
  • We helpen elkaar en doen mee.
  • We hebben plezier.

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven