Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Na afname van de Cito-M-toetsen, worden de resultaten besproken en geanalyseerd. De ib'er bespreekt de trends, hiaten en formuleert nieuwe doelen. De leerkrachten analyseren de resultaten met elkaar en maken een diepere analyse voor de eigen groep. Op deze manier houden wij goed zicht op de kwaliteit van ons onderwijs. In ons jaarverslag vindt u onze resultaten en de analyse. Jaarverslag 23-24 Kroosduiker
Op De Kroosduiker adviseren wij positief
Alle scholen van Zaan Primair volgen dezelfde route om tot een oordeel te komen over de vervolgstap voor uw kind. Deze vervolgstap is het schooladvies. Alle kinderen in groep 8 ontvangen voor 1 maart het schooladvies. De werkhouding van uw kind, het sociaal-emotionele gedrag, de Cito-toetsen uit het leerlingvolgsysteem en de ontwikkelingen door de jaren heen hebben invloed op het schooladvies. Het advies van de basisschool is leidend voor toelating tot het voortgezet onderwijs. Het advies en de onderbouwing wordt met u besproken door de leerkracht van uw kind. Een hoge score op de doorstroomtoets kan aanleiding zijn om het schooladvies bij te stellen. Bijstelling is niet verplicht, maar heroverweging van het schooladvies wel. Bijstelling naar beneden is niet toegestaan. Meer informatie over de procedure en de totstandkoming van het schooladvies vindt u vanaf 20 november op de website: www.povo-zaanstreek.nl
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Aan onderstaande gebieden schenkt De Kroosduiker extra aandacht.
- Democratische waarden
- Inclusiviteit
- Zelfstandigheid
Wij gaan uit van de HGW principes (handelingsgericht werken)
1. doelgericht werken
2. uitgaan van onderwijs-/-opvoedbehoeften
3. wisselwerking en interactie
4. leraren en ouders doen ertoe
5 uitgaan van het positieve
6. samenwerken
Daarnaast vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen veerkrachtig zijn en oplossingen kunnen bedenken voor de uitdagingen in de toekomst. Onze aanpak is beschreven in het beleidsplan Burgerschap en ons beleidsplan HGW in de Zorg.
De afgelopen twee schooljaren is door het team van De Kroosduiker hard gewerkt om de basisvaardigheden op niveau te krijgen. In het verleden zijn verschillende factoren van invloed geweest op de resultaten:
- Corona
- Combi- en triple-groepen
- Wisselingen in de directie en leerkrachten
- Fusie Kroosduiker Zuid en Kroosduiker Noord
In schooljaar 23-24 jaar lag de focus op “de kwaliteit van de les”. Het team van De Kroosduiker heeft gewerkt aan:
- Verbeteren resultaat rekenen
- Verbeteren resultaat taal
- Burgerschap
- Zicht op de ontwikkeling van onze leerlingen
- Onderwijsresultaat groep 8
Daarnaast is geïnvesteerd in:
- Het kleuteronderwijs
- RT-materiaal
- Het schoolplein
- De bibliotheek
Het jaarplan 23-24 van De Kroosduiker is grotendeels gerealiseerd. In het jaarplan 2024-2025 zal de ingezette ontwikkeling doorgezet worden. De speerpunten in dit schooljaar zijn:
- Zicht op individuele ontwikkeling/differentiatie
- Resultaten lezen, taal en rekenen in elke groep op niveau
- Beleidsplan burgerschap zichtbaar en geborgd
- Implementatie Digitale Geletterdheid
- Oriënteren en aanschaf nieuwe lees- en/of schrijfmethode
In oktober 2024 zal de inspectie opnieuw oordelen of wij voldoen aan de verplichtingen.