cbs De Weerklank

Beatrixlaan 2 a 3273 AB Westmaas

Schoolfoto van cbs De Weerklank

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Tijdens de eindtoets basisonderwijs wordt de beheersing van de leerstof van rekenen, taal en lezen getoetst. 
Sinds 2017 maken we als Eindtoets Basisonderwijs gebruik van de IEP toets.

De leerlingen scoren de meeste jaren boven de minimale norm van de inspectie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en juni maken de leerlingen van groep 3 t/m 8 CITO-toetsen voor spelling, taal, lezen en rekenen.

De leerkracht van de groepen 1 en 2 houdt d.m.v. observaties de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motoriek en het speelwerkgedrag van de kleuters bij. Hiervoor maken de leerkrachten gebruik van de leerlijnen 'Het jonge kind' in ons leerlinggvolgsysteem Parnassys. Naar aanleiding van deze observaties worden onderwijskundige vervolgstappen uitgewerkt voor de groep en/of individuele leerlingen.

In groep 2 worden alle leerlingen ook gescreend op dyslexie. Leerlingen waarbij zorgen zijn m.b.t. het aanvankelijk leesproces gaan 'BOUW!-lezen. Dit gebeurt 4x per week op school met hulpouders en leerlingen uit de bovenbouw.

Groep 8 neemt elk jaar deel aan de Eindtoets Basisonderwijs (IEP). 

Van afgenomen CITO-toetsen worden een trendanalyse gemaakt. Na signalering en analyse kunnen we de kinderen optimaal helpen en begeleiden op waargenomen zorgpunten in de diverse toetsen. Door de trendanalyses zijn we beter in staat ons onderwijs af te stemmen op de individuele mogelijkheden van kinderen en kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs op verantwoorde wijze bewaken en zo nodig verbeteren.

Naast CITO-toetsen maken we gebruik van methodegebonden toetsen bij verschillende vakgebieden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de keuze van een vervolgschool kijken wij in eerste instantie naar de resultaten van 8 jaar onderwijs, wij hebben de kinderen immers 8 jaar begeleid. Wij vinden de film van 8 jaar belangrijker dan de foto van 2 dagen Eindtoets Basisonderwijs. 

Van groep 6 wordt voor alle leerlingen de Plaatsingswijzer Hoeksche Waard ingevuld. Hierin worden de resultaten weergegeven op de toetsen Cito M6 - M7 - M8 voor de onderdelen rekenen & wiskunde, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen.

Naast behaalde resultaten wordt bij het eindadvies ook rekening gehouden met de huiswerkattitude, de inzet en de werkhouding.
Bij verwijzing naar het vervolg onderwijs gaat het dus om het totaalplaatje van het kind. Vanzelfsprekend is de wens van het kind zelf ook van wezenlijk belang bij plaatsing binnen het Voortgezet Onderwijs in het volgende schooljaar.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Voor het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen maken we o.a. gebruik van de methodes ‘Leefstijl’ en 'Kind op Maandag'. We leren de kinderen respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen, met daarbij aandacht voor seksualiteit en seksuele diversiteit.
We maken gebruik van het digitale leerlingvolgsysteem ‘ZIEN’. Dit volgsysteem geeft ons de mogelijkheid om sociaal-emotionele problemen bij kinderen te signaleren en vervolgens passende acties te ondernemen, eventueel in overleg met onze schoolmaatschappelijk werker.

Pesten op school is een probleem voor kinderen, ouders en leerkrachten. Pesten richt altijd schade aan.
Zodra pesten wordt geconstateerd, wordt er zo snel mogelijk ingegrepen. De inbreng en medeverantwoordelijkheid van leerlingen vinden wij belangrijk in ons omgaan met pestgedrag. Ook tijdens de lessen uit ‘Leefstijl’ en uit ‘Kind op Maandag’ wordt er in alle groepen aandacht besteed aan het positief met elkaar omgaan. Hoe wij omgaan met pesten is beschreven in ons pestprotocol. Dit kunt u vinden op onze website en op scholenopdekaart.nl

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden van het kind
  • waarden en normen (respect)
  • positief zelfbeeld

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 21 februari 2017 heeft de inspectie een PKO (Periodiek Kwaliteits Onderzoek) afgenomen op onze school. Tijdens dit onderzoek heeft de inspecteur lessen bijgewoond in alle groepen. Tevens zijn er gesprekken gevoerd met het team, een aantal ouders en de leerlingen.
Tijdens het inspectiebezoek is de school op 8 onderdelen onderzocht. Op al deze punten is gekeken of er kwalitatief goed onderwijs wordt gegeven en of de school voldoet aan de wet. Tijdens het nagesprek is gebleken dat het onderwijs op De Weerklank voldoet aan de wettelijke voorschriften en dat er bij de inspectie geen zorgen zijn over onze onderwijskwaliteit.  De inspectie was zeer tevreden over de school als geheel en over de resultaten op de onderzochte onderdelen.

De onderzochte onderdelen zijn:
* zicht op ontwikkeling* zicht op kwaliteit
* didactisch handelen
* veiligheid* pedagogisch handelen
* resultaten* toetsing en afsluiting
* kwaliteitszorg en
* kwaliteitscultuur

De totale uitslag van dit onderzoek is te lezen op onze website, op de website van de onderwijsinspectie en op de site: www.scholenopdekaart.nl

Terug naar boven