cbs De Weerklank

Beatrixlaan 2 a 3273 AB Westmaas

  • Leerlingen krijgen om de week les van een muziekdocent. Elke 2 jaar voeren de leerlingen voor hun ou
  • Elk jaar bezoekt groep 7/8 het techniekfestival in de Hoeksche Waard. Leerlingen maken deze dag kenn
  • We hebben een schitterend nieuw schoolgebouw. Hierin werken nu een aantal jaar. In het gebouw hebben
  • In alle groepen wordt wekelijks veel aandacht besteed aan belevend lezen: lezen met plezier!
  • Jaarlijks wordt aandacht besteed aan onze christelijke identiteit. Dit gebeurt o.a. tijdens het kers

Het team

Toelichting van de school

Op De Weerklank werken naast de directeur en de vakleerkrachten
* een kwaliteitscoördinator,
* een HB-specialist
* een ICT'er
* een leerkracht ambulante begeleiding (remedial-teaching)
* een schoolassitent en
* een aantal groepsleerkrachten

De groepen 1/2 en 3/4 worden begeleid door 2 leerkrachten.
In groep 1/2 werken 2 leerkrachten met veel onderwijskundige ervaring in de kleutergroep. In groep 3/4 werken 2 leerkrachten die samen al vele jaren met veel plezier en deskundigheid de kinderen begeleiden bij het aanvankelijk lezen en rekenen.


Groep 5/6 krijgt de gehele week les van 2 leerkrachten.
Een leerkracht geeft les aan deze groep op donderdagmiddag. De andere leerkracht geeft de andere schooltijden les aan deze groep.

Groep 7/8 krijgt de gehele week les van een fulltime leerkracht.
Deze heeft veel ervaring in het lesgeven en begeleiden van groep 8 leerlingen.

Een leerkracht heeft de taak ICT en zorgt voor de implementatie en borging van de Chromebooks in het dagelijkse onderwijs.
Donderdagmiddag heeft meester Mauro van Bussel tijd voor ICT. Hij zal zich bezighouden met beleid m.b.t. digitale geletterdheid en zal EHBO verrichten aan Chromebooks. Tevens zal hij aan groepjes kinderen workshops ICT aanbieden, bijv. mediawijsheid en computational thinking (programmeren).

Een andere leerkracht heeft als taak kwaliteitscoördinator:
Juf Patricia Kanters is Kwaliteitscoördinator. Zij houdt zich o.a. bezig met de zorgstructuur en kwaliteitscultuur op onze school. Daarnaast is zij het aanspreekpunt voor ouders, als er zorgen zijn over het welbevinden en presteren van leerlingen.Ze houdt zich met deze taak bezig op maandag en donderdag. Als u een afspraak met haar wilt maken, kunt u dit aangeven via de mail: [email protected] of via tel. 0186-571416.

Een leerkracht is 2 dagen per week aanwezig voor ambulante zorg:
Juf Mariëtte Bouman werkt volgend jaar op woensdag en donderdag. Zij gaat de onderbouwgroepen ondersteunen.
Zij houdt zich -naast beleidsontwikkeling rekenen- deze dagen bezig met:
*rekenen: kwaliteitsimpuls rekenen in diverse groepen
*lezen: ondersteuning leesonderwijs aan zorggroepen en splitsen groep 3/4
*hulp aan zorggroepen en/of begeleiden kleuters met leerachterstand. Op donderdagmiddag heeft juf Mariëtte tijd voor haar taak als vertrouwenspersoon. Zij zal deze tijd in gesprek gaan met kinderen en -op verzoek- ouders en leerkrachten.

BOUW-lezen.
Juf Mariëlle Kwakernaat is onze 'BOUW!'-coördinator. Zij coördineert de zorg m.b.t. het voorbereidend en aanvankelijk lezen op onze school.Op maandag is zij van 8.45 -14.45 uur aanwezig om leerlingen met 'BOUW!'-lezen te begeleiden en voor het afnemen van 'BOUW!'-leestoetsen. 

Meer- en hoogbegaafdheid: de plusklas.
Leerlingen die de basisstof goed beheersen krijgen voor rekenen, taal/lezen en wereldoriëntatie verdiepingsleerstof aangeboden binnen de eigen groep. Leerlingen, die ondanks het verrijkingsaanbod in de groep nog onvoldoende worden aangesproken op hun leerbehoeften, komen in aanmerking voor de plusklas binnen onze school. De plusklas staat onder leiding van juf Linda Jonkman. In de even weken is op vrijdagmorgen een plusklas voor de groepen 5 t/m 8.In de oneven weken houdt juf Linda zich bezig met Nieuwsbegrip taken (groepen eruit halen en niveaus apart aanbieden).


Op dinsdag wordt de gymnastiek aan alle groepen verzorgd door een gymspecialist vanuit RegieKr8.

Om de week  krijgen de leerlingen op vrijdagmorgen een muziekles aangeboden door een muziekdocent van de Muziekschool Hoeksche Waard.

Tenslotte is een leerkracht opgeleid tot Intern Cultuur Coördinator.  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het wordt steeds moeilijker vervangers te vinden voor afwezige leerkrachten. Vooral het vinden van vervangers in de bovenbouw is problematisch. Binnen CSG De Waard en op onze school zijn afspraken gemaakt met betrekking tot de vervangingsproblematiek.  
De directeur probeert een vervanger te regelen. Aan duo-collega’s wordt gevraagd elkaars afwezigheid op te vangen en de groep van de duo-collega over te nemen tijdens diens afwezigheid. Andere parttimers worden gevraagd de groep van een collega over te nemen als de duo-collega verhinderd is.
Leerkrachten met ambulante taken nemen de groep over.

Wat te doen als bovenstaande oplossingen niet mogelijk blijken?
Als een groep wegens onoplosbare vervangingsproblemen een dag geen les heeft en de leerlingen van deze groep vrij zijn, worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld. Bij calamiteiten, door werkzaamheden of andere omstandigheden wordt in overleg met de ouders gezorgd voor een oplossing en eventuele opvang op school.
De inspectie stelt dat uren later niet ingehaald hoeven te worden als kan worden aangetoond dat alles in het werk is gesteld om vervanging te vinden.

Bij meerdere dagen afwezigheid van een leerkracht/leerkrachten en het niet beschikbaar zijn van invallers hebben de verschillende groepen
1 dag geen les. Leerkrachten wisselen van groep om dit organisatorisch mogelijk te maken.
Nadat elke groep 1 dag geen onderwijs heeft genoten worden de groepen - helaas- noodgedwongen samengevoegd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken met 4 vaste combinatiegroepen.
In de verschillende groepen hebben de leerkrachten zoveel mogelijk een eigen vakkenpakket, zodat voor iedereen duidelijk is, wie onderwijs geeft in bijvoorbeeld verkeer of natuurkunde en op welke dag dit vak wordt gegeven.
Door de duidelijke koppeling van vakken aan leerkrachten is de organisatiestructuur en de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van onderwijs duidelijk georganiseerd en voor iedereen herkenbaar.

Indeling schooljaar 2022 - 2023:
groep 1/2 : juf Agnes van Vliet (ma-woe.) & juf Rianne van der Hoek (do/vr)
groep 3/4: juf Janine Gevers (ma.-woe.) & juf Marielle Reedijk (do/vr)
groep 5/6: meester Mauro van Bussel & juf Linda Jonkman (do.mi.)
groep 7/8: meester Mitch Klijn

Remedial-teaching.
Goed onderwijs aan de leerlingen en behoud van onderwijskwaliteit vinden wij belangrijk.
Remedial-teaching vindt in de eigen groep plaats door de eigen groepsleerkracht als andere leerlingen zelfstandig werken of bezig zijn met samenwerkend leren. Dit gebeurt meestal aan de instructietafel.

Leerlingen die meer aan kunnen.
Leerlingen die de basisstof goed beheersen krijgen voor rekenen, taal/lezen en wereldoriëntatie verdiepingsleerstof aangeboden binnen de eigen groep. Onze reken- en taalmethode hebben voor kinderen die meer leerstof aankunnen een 'PLUS'boek.

Binnen CSG De Waard is een regionale plusklas aanwezig, namelijk ‘De Kangoeroeklas’. In deze klas wordt onderwijs verzorgd aan hoogbegaafde leerlingen. Deze kinderen denken anders, leren anders en redeneren anders. Naast uitdaging op cognitief gebied hebben hoogbegaafde leerlingen behoefte aan contacten met ontwikkelingsgelijken. Kinderen kunnen deelnemen aan deze 'kangoeroe'klas als zij gediagnosticeerd hoogbegaafd zijn of een hoge intelligentie hebben én hinder ondervinden van hun begaafdheid. De leerlingen komen één dagdeel per 14 dagen bij elkaar.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Lichamelijke ontwikkeling wordt op de volgende wijze ingevuld bij groep 1 t/m 3:
afhankelijk van het weer: buiten(spel) of binnen in het speellokaal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het vakgebied taal omvat de volgende onderdelen:
* taalbeschouwing
* woordenschat
* spelling
* technisch lezen
* belevend lezen
* begrijpend en studerend lezen

In groep 3/4 wordt wereldoriëntatie aangeboden binnen de nieuwe versie van Veilig Leren Lezen (Zoem-versie)  

Bewegingsonderwijs: Zintuiglijke en lichamelijke oefening7

GROEP 7/8: a t/m i: incl. verkeer en muziek

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de manier waarop wij de basisondersteuning vorm geven. Dus welk aanbod aan onderwijs, zorg en ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen.
Het document Schoolondersteuningsprofiel van onze school kunt u lezen op de site 'Scholen op de kaart' en op onze eigen website.

Niveau 0 - minimaal de door de inspectie in haar toezichtkader omschreven basiskwaliteit, planmatig, handelingsgericht en opbrengstgericht werken, een stevige ondersteuningsstructuur binnen de school en preventieve en lichte curatieve ondersteuning;
Niveau 0’ - De leerkracht geeft een leerling ondersteuning binnen de groep, passend bij zijn/haar onderwijsbehoefte;
Niveau 1: Op schoolniveau wordt ondersteuning geboden, waarbij de intern begeleider een centrale rol speelt;
Niveau 2: Niveau 2: Een externe deskundige wordt geraadpleegd voor ondersteuning.

Wanneer wij handelingsverlegen zijn en niet meer in staat zijn de leerlingen optimaal te begeleiden en te ondersteunen, zoeken wij met ouders en externe hulpverleners naar een passende leerplek voor het kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

*rekenen: kwaliteitsimpuls rekenen in diverse groepen
*lezen: ondersteuning leesonderwijs aan zorggroepen en splitsen groep 3/4
*hulp aan zorggroepen en/of begeleiden kleuters met leerachterstand.

BOUW-lezen: de zorg m.b.t. het voorbereidend en aanvankelijk lezen in de onderbouw van onze school.

Leerlingen die de basisstof goed beheersen krijgen voor rekenen, taal/lezen en wereldoriëntatie verdiepingsleerstof aangeboden binnen de eigen groep. Leerlingen, die ondanks het verrijkingsaanbod in de groep nog onvoldoende worden aangesproken op hun leerbehoeften, komen in aanmerking voor de plusklas binnen onze school.

‘De Kangoeroeklas’. In deze klas wordt onderwijs verzorgd aan meer- of hoogbegaafde leerlingen. Deze kinderen denken anders, leren anders en redeneren anders. Naast uitdaging op cognitief gebied hebben hoogbegaafde leerlingen behoefte aan contacten met ontwikkelingsgelijken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er vindt geregeld overleg plaats met de leiding van de kinderopvang COKD 'Piratenland' en de leiding van de PSZ 'De Minimaasjes' over leerlingen die naar de basisschool gaan. Bij de intrede van de basisschool gaat een overdrachtsformulier mee naar de basisschool.

Er vindt een 'warme' overdracht plaats tussen de leidsters van de 3-jarigen en de leerkrachten van groep 1 voordat instroom in de kleutergroep  plaatsvindt. Hierdoor kunnen we het kind optimaal begeleiden bij de instroom in groep 1.
Als 4-jarigen 6 weken op school zitten, vindt een intakegesprek plaats tussen de ouder(s) van de kleuter en de intern begeleider.

Voordat het kind 4 jaar wordt en wordt ingeschreven in de kleutergroep mag hij 6 schooltijden proefdraaien.

Terug naar boven