Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>">Bron
Toelichting van de school
We werken met 5 vaste combinatiegroepen.
In de verschillende groepen hebben de leerkrachten zoveel mogelijk een eigen vakkenpakket, zodat voor iedereen duidelijk is, wie onderwijs geeft in bijvoorbeeld verkeer of natuurkunde en op welke dag dit vak wordt gegeven.
Door de duidelijke koppeling van vakken aan leerkrachten is de organisatiestructuur en de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van onderwijs duidelijk georganiseerd en voor iedereen herkenbaar.
Indeling schooljaar 2020 - 2021:
groep 1/2 : juf Agnes van Vliet (ma-woe.) & juf Rianne van der Hoek (do/vr)
groep 3/4: juf Janine Gevers (ma.-woe.) & juf Marielle Reedijk (do/vr)
groep 5: juf Mariette Bouman
groep 6: juf Hellen Biesheuvel (ma./di.) & meester Daan van der Pol (woe.-vr.)
groep 8: juf Jacqueline van den Bosch (ma./di.) & meester Steven van Schaik (do./vr.)
woensdag: even weken: Steven van Schaik; oneven weken: Jacqueline v.d. BoschRemedial-teaching.
Goed onderwijs aan de leerlingen en behoud van onderwijskwaliteit vinden wij belangrijk.
Remedial-teaching vindt in de eigen groep plaats door de eigen groepsleerkracht als andere leerlingen zelfstandig werken of bezig zijn met samenwerkend leren. Dit gebeurt meestal aan de instructietafel.Leerlingen die meer aan kunnen.
Leerlingen die de basisstof goed beheersen krijgen voor rekenen, taal/lezen en wereldoriëntatie verdiepingsleerstof aangeboden binnen de eigen groep. Onze reken- en taalmethode hebben voor kinderen die meer leerstof aankunnen een 'PLUS'boek.
Elke week is er op vrijdagmorgen een 'Ladder'groep. Naar deze groep gaan leerlingen met een meervoudige intelligentie, die meer uitdaging nodig hebben dan de methodes aanbieden. In de 'Ladder'groep wordt aandacht besteed aan verdieping van lesstof in combinatie met creatieve en sociaal-emotionele vaardigheden. De 'Ladder'groep staat onder leiding van onze HB-leerkracht juf Anke Kleijwegt.
Binnen CSG De Waard is een regionale plusklas aanwezig, namelijk ‘De Kangoeroeklas’. In deze klas wordt onderwijs verzorgd aan hoogbegaafde leerlingen. Deze kinderen denken anders, leren anders en redeneren anders. Naast uitdaging op cognitief gebied hebben hoogbegaafde leerlingen behoefte aan contacten met ontwikkelingsgelijken. Kinderen kunnen deelnemen aan deze 'kangoeroe'klas als zij gediagnosticeerd hoogbegaafd zijn of een hoge intelligentie hebben én hinder ondervinden van hun begaafdheid, waarbij ook de eigen 'Ladder'groep te weinig uitdaging biedt. De leerlingen komen één dagdeel per week bij elkaar.
Op dinsdagmiddag en woensdagmorgen is een vakleerkracht gymnastiek aanwezig vanuit RegieKR8. Deze geeft wekelijks lessen lichamelijke oefening aan alle groepen.
Toelichting van de school
Lichamelijke ontwikkeling wordt op de volgende wijze ingevuld bij groep 1 t/m 3:
afhankelijk van het weer: buiten(spel) of binnen in het speellokaal.
Toelichting van de school
Het vakgebied taal omvat de volgende onderdelen:
* taalbeschouwing
* woordenschat
* spelling
* technisch lezen
* belevend lezen
* begrijpend en studerend lezen
Samenvatting ondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de manier waarop wij de basisondersteuning vorm geven. Dus welk aanbod aan onderwijs, zorg en ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen.
Het document Schoolondersteuningsprofiel van onze school kunt u lezen op de site 'Scholen op de kaart' en op onze eigen website.
Niveau 0 - minimaal de door de inspectie in haar toezichtkader omschreven basiskwaliteit, planmatig, handelingsgericht en opbrengstgericht werken, een stevige ondersteuningsstructuur binnen de school en preventieve en lichte curatieve ondersteuning;
Niveau 0’ - De leerkracht geeft een leerling ondersteuning binnen de groep, passend bij zijn/haar onderwijsbehoefte;
Niveau 1: Op schoolniveau wordt ondersteuning geboden, waarbij de intern begeleider een centrale rol speelt;
Niveau 2: Niveau 2: Een externe deskundige wordt geraadpleegd voor ondersteuning.
Wanneer wij handelingsverlegen zijn en niet meer in staat zijn de leerlingen optimaal te begeleiden en te ondersteunen, zoeken wij met ouders en externe hulpverleners naar een passende leerplek voor het kind.