Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken met 4 vaste combinatiegroepen.
In de verschillende groepen hebben de leerkrachten zoveel mogelijk een eigen vakkenpakket, zodat voor iedereen duidelijk is, wie onderwijs geeft in bijvoorbeeld verkeer of natuurkunde en op welke dag dit vak wordt gegeven.
Door de duidelijke koppeling van vakken aan leerkrachten is de organisatiestructuur en de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van onderwijs duidelijk georganiseerd en voor iedereen herkenbaar.
Indeling schooljaar 2022 - 2023:
groep 1/2 : juf Agnes van Vliet (ma-woe.) & juf Rianne van der Hoek (do/vr)
groep 3/4: juf Janine Gevers (ma.-woe.) & juf Marielle Reedijk (do/vr)
groep 5/6: meester Mauro van Bussel & juf Linda Jonkman (do.mi.)
groep 7/8: meester Mitch Klijn
Remedial-teaching.
Goed onderwijs aan de leerlingen en behoud van onderwijskwaliteit vinden wij belangrijk.
Remedial-teaching vindt in de eigen groep plaats door de eigen groepsleerkracht als andere leerlingen zelfstandig werken of bezig zijn met samenwerkend leren. Dit gebeurt meestal aan de instructietafel.Leerlingen die meer aan kunnen.
Leerlingen die de basisstof goed beheersen krijgen voor rekenen, taal/lezen en wereldoriëntatie verdiepingsleerstof aangeboden binnen de eigen groep. Onze reken- en taalmethode hebben voor kinderen die meer leerstof aankunnen een 'PLUS'boek.
Binnen CSG De Waard is een regionale plusklas aanwezig, namelijk ‘De Kangoeroeklas’. In deze klas wordt onderwijs verzorgd aan hoogbegaafde leerlingen. Deze kinderen denken anders, leren anders en redeneren anders. Naast uitdaging op cognitief gebied hebben hoogbegaafde leerlingen behoefte aan contacten met ontwikkelingsgelijken. Kinderen kunnen deelnemen aan deze 'kangoeroe'klas als zij gediagnosticeerd hoogbegaafd zijn of een hoge intelligentie hebben én hinder ondervinden van hun begaafdheid. De leerlingen komen één dagdeel per 14 dagen bij elkaar.
Lichamelijke ontwikkeling wordt op de volgende wijze ingevuld bij groep 1 t/m 3:
afhankelijk van het weer: buiten(spel) of binnen in het speellokaal.
Het vakgebied taal omvat de volgende onderdelen:
* taalbeschouwing
* woordenschat
* spelling
* technisch lezen
* belevend lezen
* begrijpend en studerend lezen
In groep 3/4 wordt wereldoriëntatie aangeboden binnen de nieuwe versie van Veilig Leren Lezen (Zoem-versie)
Bewegingsonderwijs: Zintuiglijke en lichamelijke oefening7
GROEP 7/8: a t/m i: incl. verkeer en muziek
Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de manier waarop wij de basisondersteuning vorm geven. Dus welk aanbod aan onderwijs, zorg en ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen.
Het document Schoolondersteuningsprofiel van onze school kunt u lezen op de site 'Scholen op de kaart' en op onze eigen website.
Niveau 0 - minimaal de door de inspectie in haar toezichtkader omschreven basiskwaliteit, planmatig, handelingsgericht en opbrengstgericht werken, een stevige ondersteuningsstructuur binnen de school en preventieve en lichte curatieve ondersteuning;
Niveau 0’ - De leerkracht geeft een leerling ondersteuning binnen de groep, passend bij zijn/haar onderwijsbehoefte;
Niveau 1: Op schoolniveau wordt ondersteuning geboden, waarbij de intern begeleider een centrale rol speelt;
Niveau 2: Niveau 2: Een externe deskundige wordt geraadpleegd voor ondersteuning.
Wanneer wij handelingsverlegen zijn en niet meer in staat zijn de leerlingen optimaal te begeleiden en te ondersteunen, zoeken wij met ouders en externe hulpverleners naar een passende leerplek voor het kind.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
*rekenen: kwaliteitsimpuls rekenen in diverse groepen
*lezen: ondersteuning leesonderwijs aan zorggroepen en splitsen groep 3/4
*hulp aan zorggroepen en/of begeleiden kleuters met leerachterstand.
BOUW-lezen: de zorg m.b.t. het voorbereidend en aanvankelijk lezen in de onderbouw van onze school.
Leerlingen die de basisstof goed beheersen krijgen voor rekenen, taal/lezen en wereldoriëntatie verdiepingsleerstof aangeboden binnen de eigen groep. Leerlingen, die ondanks het verrijkingsaanbod in de groep nog onvoldoende worden aangesproken op hun leerbehoeften, komen in aanmerking voor de plusklas binnen onze school.
‘De Kangoeroeklas’. In deze klas wordt onderwijs verzorgd aan meer- of hoogbegaafde leerlingen. Deze kinderen denken anders, leren anders en redeneren anders. Naast uitdaging op cognitief gebied hebben hoogbegaafde leerlingen behoefte aan contacten met ontwikkelingsgelijken.
Er vindt geregeld overleg plaats met de leiding van de kinderopvang COKD 'Piratenland' en de leiding van de PSZ 'De Minimaasjes' over leerlingen die naar de basisschool gaan. Bij de intrede van de basisschool gaat een overdrachtsformulier mee naar de basisschool.
Er vindt een 'warme' overdracht plaats tussen de leidsters van de 3-jarigen en de leerkrachten van groep 1 voordat instroom in de kleutergroep plaatsvindt. Hierdoor kunnen we het kind optimaal begeleiden bij de instroom in groep 1.
Als 4-jarigen 6 weken op school zitten, vindt een intakegesprek plaats tussen de ouder(s) van de kleuter en de intern begeleider.Voordat het kind 4 jaar wordt en wordt ingeschreven in de kleutergroep mag hij 6 schooltijden proefdraaien.