De Vlashoek

van Koetsveldlaan 19 3273 AL Westmaas

  • Schoolfoto van De Vlashoek
  • Schoolfoto van De Vlashoek
  • Schoolfoto van De Vlashoek

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school volgen we de ontwikkeling van onze kinderen nauwkeurig. We analyseren de toetsen van onze kinderen om te zien waar zij in uitblinken en waar zij extra ondersteuning nodig hebben. Deze informatie wordt door de leerkracht in handelingsplannen verwerkt. Aan de hand van deze plannen wordt het aanbod aan elk kind bepaald.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij hebben goede contacten met de scholen voor voortgezet onderwijs in onze regio. Bij de meeste scholen spreken wij van een warme overdracht bij het uitwisselen van de gegevens. Naast voorlichting aan de ouders volgen wij bij het Actief college en het Hoeksch Lyceum ook enkele proeflessen met de kinderen. De kinderen worden tevens uitgenodigd de open dagen van de scholen voor voortgezet onderwijs te bezoeken.

Hoe komen wij tot een advies?

Halverwege de groepen 6, 7 en 8 nemen wij Cito-middentoetsen af voor de vakken rekenen en begrijpend lezen. De resultaten vormen een goede indicator voor de kansen op succes in een bepaalde leerweg van het voortgezet onderwijs. Vrijwel alle scholen in de Hoeksche Waard gebruiken deze methode, de zogenaamde Plaatsingswijzer, om het leerwegadvies te formuleren. De Plaatsingswijzer wordt in de bovenbouw van onze basisschool gehanteerd. Hierdoor krijgt u reeds in groep 6 een indicatie van het leerwegadvies voortgezet onderwijs.

Op de Vlashoek behalen we op de eindtoets jaarlijks resultaten die boven het landelijk gemiddelde liggen. Dit zie je terug in de uitstroom van onze leerlingen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2020 heeft de onderwijsinspectie de kwaliteit van ons onderwijs onderzocht. Daarbij stond het hart van ons onderwijs, namelijk de didactische vaardigheden van de leerkrachten, als thema centraal. De Inspectie constateerde dat individueel gedifferentieerd onderwijs op vakkundige en aansprekende wijze wordt aangeboden. De leerdoelen worden ter ondersteuning duidelijk zichtbaar opgehangen en zelfs kleuters hebben al geleerd elkaar feedback te geven. De coöperatieve werkvormen leiden tot actief leren en grote betrokkenheid. Een samenvatting van het lovende oordeel van de inspectie: ‘Dat gelukkige kinderen beter leren ziet de inspectie op verschillende manieren terug binnen de school en zelfs in het dorp. Er heerst een fijn pedagogisch klimaat met positieve betrokkenheid van zowel leerkrachten als leerlingen onderling. Het enthousiasme en de bevlogenheid van de leerkrachten zijn duidelijk waarneembaar’

Terug naar boven