Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om de kinderen te kunnen volgen in hun ontwikkeling gebruiken de leerkrachten diverse observatieformulieren en toetsen. We maken hierin onderscheid tussen methodetoetsen (over dat wat in de klas aan bod is geweest) en methode onafhankelijke toetsen (CITO). De resultaten hiervan worden digitaal vastgelegd waardoor er een totaalbeeld van de ontwikkeling ontstaat. Vervolgens worden de resultaten samen met de intern begeleider bekeken en besproken. Deze resultaten zullen hun uitwerking krijgen in de eerstvolgende groepsplannen en wanneer nodig in individuele plannen voor de kinderen. Kinderen, die belemmeringen ondervinden of juist extra uitdaging nodig hebben, worden op deze wijze vroegtijdig gesignaleerd waardoor we snel hulp kunnen bieden. Wij beschikken op school over voldoende remediërende en uitdagende methoden en materialen om, wanneer nodig, direct in te zetten.
Als de onderwijsbehoeften van de leerling daartoe aanleiding geven, kan er ook een individueel handelingsplan worden opgesteld. Dit gebeurt altijd in overleg met ouders. Soms is het ook nodig om advies aan deskundigen te vragen. Dit kan betekenen dat het kind extra ondersteuning krijgt binnen of buiten de klas. Het kan ook voorkomen dat het kind met andere materialen in de klas gaat werken of dat de leerstof wordt aangepast aan het niveau van de leerling. In eerste instantie zal deze hulp zoveel mogelijk binnen de klas plaatsvinden. Het kan ook voorkomen dat een kind voor een bepaald vak met een andere klas mee doet. U wordt als ouder, middels extra overlegmomenten met de leerkracht en de intern begeleider, nauw bij dit proces betrokken.
Tot slot bespreekt de intern begeleider de resultaten van alle toetsen in alle groepen met de directeur en past indien nodig de plannen voor kwaliteitszorg hierna aan.
Drempelonderzoek - groep 8
Het drempelonderzoek vindt plaats in november. Bij deze toets wordt er gekeken op welk niveau er gescoord wordt bij rekenen, woordenschat, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. De uitslag van het Drempelonderzoek worden gebruikt als imput voor het schooladvies.
Schooladvies
Aan het eind van groep 7 worden de voorlopige schooladviezen gegeven tijdens de rapportgesprekken.
In groep 8 vinden vervolgens in januari de schooladviesgesprekken plaats met ouders en kind.
(voorlopige) Schooladviezen komen tot stand na overleg tussen leerkrachten, intern begeleider en directeur. Hierbij wordt gebruik gemaakt van toetsgevevens en leerlingeigen kenmerken zoals welbevinden en werkhouding.
Doorstroomtoets
Dinsdag 4 en woensdag 5 februari maken de leerlingen de IEP doorstroomtoets. De uitslag van de IEP kan het schooladvies alleen veranderen wanneer hij hoger uitvalt dan het schooladvies. Het is wat dat betreft dus eigenlijk een ‘check’.
Inschrijven middelbare school
Tussen 25 maart en 31 maart kunnen de kinderen, met het definitieve schooladvies, worden aangemeld op de school van hun keuze.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?
Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.
Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid. Onder andere door jaarlijks aan het begin van het jaar te starten met het programma “Goed van Start”. Genegenheid, zelfvertrouwen en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen.
In februari 2020 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan onze school. Het betrof een verificatieonderzoek, behorende bij het Bestuursonderzoek van Archipel. Alle klassen zijn bezocht en er is gesproken met directie/intern begeleider, leerkrachten en leerlingen.
De inspecteur was erg onder de indruk van de ontwikkeling die de school de afgelopen periode heeft doorgemaakt. Ze roemde de opgeruimde, lichte uitstraling van de school, de inrichting van de klassen, het doelbewust handelen van de leerkrachten, de manier waarop de school zichtbaar is in het dorp, de nascholing die wordt gevolgd en de gezamenlijke visie die wordt uitgestraald.
Ook alle beleidsstukken die we op verschillende gebieden hebben ontwikkeld waren goed op orde en op allerlei manieren terug te zien in de school. Een hele opsteker om te horen dat we de goede dingen doen en op weg zijn om nog beter te worden!
De volgende indicatoren zijn tijdens het onderzoek als voldoende beoordeeld:
- Onderwijsaanbod
- Kwaliteitscultuur
- Kwaliteitszorg
- Verantwoording en Dialoog
Het volgende inspectiebezoek zal in principe over vier jaar (2024) weer plaatsvinden.