CBS Het Baken

2e Garstelaan 17 A 9678 RW Westerlee

  • Schoolfoto van CBS Het Baken
  • Schoolfoto van CBS Het Baken

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen hebben in schooljaar 2022/2023 de AMN toets gemaakt. De scores van deze toets variëren van 311 tot 490.

Dit schooljaar behaalde:

96,3% het 1F niveau 

66,7% het 1S/2F niveau

De leerlingen zijn 8 jaar lang gevolgd door de school. Vanaf  eind groep 6 worden de plaatsingswijzers (uitstroomprofielen) besproken met de leerlingen en de ouders. De resultaten op de eindtoets waren zoals verwacht en passend bij het uitstroomprofiel.


 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentoetsen worden gebruikt om:

  • ons onderwijs te evalueren
  • de onderwijsbehoeften van de leerlingen te bepalen

Na elke toets periode (januari en juni) worden groepsplannen geëvalueerd en besproken met de intern begeleider. Hierna worden nieuwe plannen voor de leerlingen opgesteld voor de volgende periode. We kijken dan naar wat de leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk om de resultaten van onze leerlingen te kunnen vergelijken met de landelijke gemiddelden, we gebruiken daarvoor onafhankelijk Cito-toetsen. Met deze toetsen wordt de kennis, inzicht en vaardigheden van de leerlingen onderzocht op het gebied van rekenen, taal, lezen en studievaardigheden. De bedoeling hiervan is om meer zicht te krijgen op de ontwikkeling van onze leerlingen. Door de resultaten te analyseren is de leerkracht bovendien beter in staat zijn/haar lesgeven (en de aangeboden lesstof) af te stemmen op de behoeften van elke leerling. Het helpt de leerkracht om individuele doelen te kunnen evalueren, bij te stellen en dit inzichtelijk te maken voor zowel leerling zelf als ook zijn/haar ouders.

Naast de methodegebonden toetsen en de algemene indruk van elke leerling, zorgen de resultaten van de Cito-toetsen ervoor dat de leerkrachten een steeds nauwkeuriger beeld krijgen van wat uiteindelijk het uitstroomniveau van elke leerling zal zijn. Wij gebruiken vanaf groep 6 De Plaatsingswijzer als instrument om tot een goed onderbouwd schooladvies te komen. Halverwege groep 8 zal de leerkracht een voorlopig schooladvies geven voor het Voortgezet Onderwijs, de scores van de eindtoets dienen enkel als een laatste meetpunt. Bij tegenvallende scores zal ons schooladvies niet naar beneden bijgesteld worden. In het geval dat de scores van de eindtoets opvallend hoog zijn, kan het echter wel aanleiding zijn om ons schooladvies te heroverwegen. We gaan dan opnieuw de ontwikkeling van de leerling bestuderen, met de leerling en ouders in gesprek en waar nodig ons schooladvies naar boven bijstellen. Het advies van de school is in dezen leidend en uiteindelijk bindend.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

 

Op Het Baken leren we kinderen hun eigen koers te varen. Om tot leren te komen en te kunnen groeien is het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Het pedagogische klimaat is voor ons belangrijk. Wij hebben daarom veel aandacht voor de kinderen en hun ouders. Dit doen we door de kinderen te begroeten en gesprekken met hen te voeren. Ook hebben we regelmatig contact met ouders over het welbevinden en de ontwikkeling van hun kind. Wij zijn zichtbaar op het plein en stellen vragen aan kinderen over hun welbevinden op school.

Deze kernwaarden sluiten niet alleen aan bij onze visie op sociale ontwikkeling, zij vormen ook het uitgangspunt voor burgerschapsvorming bij ons op school. Aandacht hebben voor elkaar en de wereld om ons heen betekent ook kennis opdoen over de maatschappij. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Aandacht voor het kind
  • Aandacht voor de ouders
  • Aandacht voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven