Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Dit schooljaar zullen we werken met de groepen 1/2, 3, 4, 5/6, 7/8. De groepen 3 en 4 zijn op 2 dagen samengevoegd.
Wij geven de instructie, ook in de onderbouw, zoveel mogelijk in leerstofjaargroepen. Op deze manier kunnen we de instructie goed afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
In de groepen 1 en 2 wordt thematisch gewerkt.
Elke 3 á 4 weken verandert het thema. Deze thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van het jonge kind.
Wij volgen de leerlingen met behulp van het observatiemiddel: Leerlijnen ‘Het jonge kind’ in ParnasSys.
Tijdens een thema staan een aantal leerdoelen uit deze leerlijnen centraal. Hier besteden wij spelenderwijs extra aandacht aan. Op deze manier volgen wij de ontwikkeling van de kinderen.
Bovenstaande urentabel is enkel ter indicatie van hoe een gemiddelde schoolweek er uitziet.
Op onze school hebben de meeste leerlingen voldoende aan de basisondersteuning om zich goed te kunnen ontwikkelen.
Wij bieden extra ondersteuning aan leerlingen die meer nodig hebben dan de basisondersteuning. Voor deze extra ondersteuning doen wij een beroep op ons expertiseteam VESTE. Daarnaast kunnen we bij het schoolbestuur arrangementen aanvragen.
De onderwijsassistenten vervullen een grote rol om extra ondersteuning mogelijk te maken op Het Baken.
De 2 onderwijsassistenten worden ingezet bij:
- klassenverkleining (splitsen van combinatiegroepen)
- extra ondersteuning binnen de groepen; leerkracht kan extra instructie geven
- individuele begeleiding buiten de groep
Passend Onderwijs
Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht geworden.
Kernpunten uit deze nieuwe wet zijn dat:
- reguliere en speciale scholen op het gebied van ondersteuning aan leerlingen samenwerken;
- scholen zorgplicht hebben (de school waar de leerling schriftelijk is aangemeld dient te zorgen voor een passende plek);
- scholen en gemeenten/jeugdhulpverlening werken samen aan de integrale ondersteuning aan leerlingen vanuit onderwijs en zorg;
- er minder regelgeving vanuit Den Haag komt, maar dat we meer in de eigen regio kunnen regelen.
Voor onze regio gaat het om de schoolbesturen primair en speciaal (basis) onderwijs in alle gemeenten in de provincie Groningen en de gemeente Noordenveld.
Ondersteuning aan leerlingen
Alle scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen en locaties geleverd wordt, de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben alle scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. De basis- en extra ondersteuning hebben scholen beschreven in een ondersteuningsprofiel. Het school ondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school. De besturen van de scholen hebben er voor gekozen om de ondersteuningsmiddelen passend onderwijs naar rato van het aantal leerlingen per schoolbestuur over de scholen te verdelen. Hiermee hebben de besturen en de scholen de gelegenheid om – samen met de ouders en andere partners (gemeenten, zorg) – de basis- en extra ondersteuning verder uit te werken en te versterken. Is de school handelingsverlegen, m.a.w. kan de school niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van uw kind, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis) onderwijs zijn. Voor een plaatsing in het speciaal (basis) onderwijs[1] moet de school, in afstemming met u als ouders/verzorgers, een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Hierbij is het zo dat de school de toelaatbaarheidsverklaring aanvraagt (en niet de ouder zoals in de situatie voor Passend Onderwijs). Meer informatie over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring vindt op u de website van het samenwerkingsverband (www.passendonderwijsgroningen.nl) onder de button ‘Commissie van Advies’. U kunt uiteraard ook bij de school en/of het ondersteuningsteam van de VCO Midden- en Oost-Groningen (VESTE) terecht voor meer informatie (mail: veste@vcomog.nl).
Passend onderwijs
Voor u als ouders/verzorgers geldt dat de scholen de belangrijkste informatiebron zijn als het gaat om Passend Onderwijs en extra ondersteuning aan uw kind. De school heeft dagelijks contact met uw kind en vervult daarmee in de ogen van het samenwerkingsverband een belangrijke rol in de adequate informatievoorziening aan ouders. Informatie over passend onderwijs in onze regio kunt u lezen op https://po2001.passendonderwijsgroningen.nl/ Op deze website vinden ouders/verzorgers een apart tabblad met meer informatie voor ouders.
Op www.passendonderwijs.nl (de website van het ministerie van OCW) en op de site www.passendonderwijsenouders.nl kunnen ouders/verzorgers meer informatie vinden over de samenwerkingsverbanden en over Passend Onderwijs.
Speciaal voor ouders met vragen over passend onderwijs is er het adviespunt van Ouders & Onderwijs, telefoonnummer 088-6050101.
Voor meldingen van zaken die niet goed gaan op het gebied van onderwijs en zorg kunnen ouders terecht bij het meldpunt van Ieder(in), telefoonnummer 085 – 400 70 22.
Vanuit VCO Midden- en Oost-Groningen is er een regievoerder zorgplicht, vertegenwoordigd in ons expertise team VESTE.
Contactgegevens van de Commissie van Advies:
- Telefoon : 06-48214378 mail
- CvA : info@cvagroningen.nl
- Postadres : Postbus 8061, 9702 KB te Groningen
Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 20.01
- Postadres : Postbus 138, 9640 AC Veendam
- Directeur bestuurder : Roel Weener
- Telefoon : 06-12060863
- E-mail : roel@wkonderwijsadvies.nl
- Website : www.passendonderwijsgroningen.nl [1]
* Voor blinde/slechtziende en dove/slechthorende kinderen geldt dat zij zich voor een plek in het speciaal onderwijs dienen te vervoegen bij resp. Visio en Kentalis. Zij hebben een eigen Commissie van Onderzoek die bepaalt of de leerling toelaatbaar is.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om de komende jaren te gaan werken aan eigenaarschap van kinderen. Dit willen we bevorderen en hen ook meer betrekken bij hun leerproces. We willen leren meer zichtbaar maken door kindgesprekken te voeren en kinderen feedback en feedforward geven.
Onze ambitie is om te streven naar een nauwe samenwerking met externe partijen zoals CJG, Jeugdteam, peuterspeelzaal etc..
Onze ambitie is om het aanbod beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van leerlingen.
In de toekomst willen we nauwer gaan samenwerken met de peuterspeelzaal en de kinderopvang.